عوارض جراحی تیروئید

عوارض جراحی های تیروئید و مراقبت های بعد از عمل

در انجام جراحی های لوبکتومی و یا توتال تیروئیدکتومی، باید توجه بسیار زیادی به حفظ غدد پاراتیروئید و جریان خون آن ها کرد. گاهی اتوگرفت کردن غده ی پاراتیروئید به درون عضالت اینفراهایوئید (strap muscles) به دلیل آسیب به عروق خونی ضروری است.

یکی دیگر از موارد ضروری، حفظ عصب ریکارنت لارنژیال و شاخه های خارجی عصب سوپریور لارنژیال است. آسیب یکطرفه به عصب ریکارنت لارنژیال باعث فلج یکطرفه تارهای صوتی می شود که باعث ایجاد صدای ضعیف و نفس گیر در فرد می شود. آسیب دوطرفه این عصب باعث از دست رفتن کلی صدا و کنترل راه هوایی می شود که در مورد تراکئوستومی ضروری است. آسیب به شاخه های خارجی عصب سوپریور لارنژیال منجر به کاهش کیفیت صدا و ناتوانی فرد در ایجاد صداهای high pitch و فریاد زدن می گردد.

 

البته در این موارد آسیب موقتی به صورت نورآپراکسی شایع تر از آسیب دائمی است و اغلب بدون برجا گذاشتن سکل در گذر زمان بهبود می یابد.

خونریزی در بستر جراحی می تواند باعث ایجاد فشار بر روی تراشه شود؛ حتی اگر هماتوم ایجاد شده کوچک باشد. در صورت ایجاد علائم فشاری تراشه، زخم جراحی باید توسط بهترین جراح تیروئید به سرعت در قسمت بستر تیروئید باز شود تا کنترل راه هوایی صورت پذیرد.

دیگر یافته های پزشکی
بیماری های تیروئید در بارداری و شیردهی

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *