مشکلات قاعدگی و بیماریهای تیروئید

تأثیر کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید بر قاعدگی

تأثیر کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید بر قاعدگی بسیاری از مشکلات قاعدگی ممکن است نشان دهنده عدم تشخیص بیماری تیروئید باشد. دخترانی که چرخه قاعدگی آنها دیر یا زود شروع می شود باید آزمایش تیروئید انجام دهند. زیرا مشکلات تیروئید معمولاً به بلوغ زودرس یا تأخیر در قاعدگی منجر می شود.علاوه بر این ، هرگونه تغییر در الگوهای قاعدگی (از جمله افزایش یا کاهش مکرر زمان چرخه ، چرخه های سنگین تر یا سبک تر از چرخه های طبیعی یا نامنظم) باید توسط پزشک علی بخشی بهترین جراح تیروئید برای بیماری تیروئید کنترل شود.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم زیر را دارید، با پزشک مشورت کنید:

  • خونریزی شدید بیش از 24 ساعت.
  • اگر دوره بیش از 7 روز تکرار شود.
  • اگر فاصله بین دو چرخه کمتر از 21 روز باشد.
  • اگر دوره بیش از سه ماه متوقف شود.
  • اگر دوره قاعدگی بیش از حد معمول با درد همراه باشد.
مشکلات قاعدگی و بیماریهای تیروئید
مشکلات قاعدگی و بیماریهای تیروئید

 

قاعدگی زودرس یا بلوغ

کم کاری تیروئید ممکن است باعث قاعدگی زودرس شود، به عنوان مثال قبل از 10 سالگی. این بیماری “بلوغ زودرس” نامیده می شود. پرکاری تیروئید گاهی اوقات باعث قاعدگی زودرس می شود.

اواخر قاعدگی یا بلوغ

پرکاری تیروئید می تواند شروع بلوغ و قاعدگی را به تأخیر بیندازد و در برخی موارد ممکن است 15 سال به تأخیر بیفتد.

گرفتگی قاعدگی

پرکاری تیروئید ممکن است سبکتر از حد معمول باشد.

دوره نامنظم

قاعدگی نامنظم معمولاً مربوط به پرکاری تیروئید است.

قاعدگی آمنوره

پرکاری تیروئید می تواند قاعدگی را برای مدت طولانی متوقف کند.به این حالت “آمنوره” گفته می شود.

قاعدگی شدید منوراژی

منوراژی را منوراژی یا دوره های طولانی مدت می نامند. کم کاری تیروئید مربوط به منوراژی است.

زمان طولانی

کم کاری تیروئید میزان عود را افزایش می دهد و باعث طولانی شدن زمان می شود ، به عنوان مثال ، چرخه برخی از زنان از 28 روز به 25 روز کاهش می یابد ، در حالی که دوره 5 روزه طبیعی 6 یا 7 روز طول می کشد.

درد قاعدگی، دیسمنوره

دوره دردناک ناشی از کم کاری تیروئید را دیسمنوره می نامند. دیسمنوره می تواند شامل کمردرد یا گزگز ، حالت تهوع ، درد پا ، سیری یا سوi هاضمه باشد.

دیگر یافته های پزشکی
انواع تیروئیدیت ها (بخش دوم)

درمان اختلالات قاعدگی

هیچ چیز به اندازه یک بی نظمی در قاعدگی و ندانستن زمان مشخص آن نمی تواند بانوان را کلافه کند. شاید تصور کنید که تنها ندانستن اینکه چه زمان قاعدگی آغاز خواهد شد نمی تواند برای بانوان ایجاد مشکل کند. اما بگذارید به چند نکته اشاره کنیم. بانوان که دچار سندرم پیش از قاعدگی هستند زمانی که ندانند چه زمانی قرار است به این زمان برسند آن ها در شناخت حالات روحی شان گمراه می کند.

نکته بعدی متوجه بانوانی است که می خواهند برای بارداری اقدام کنند، بنابراین این اختلال می تواند تمام محاسبات آن ها را بر هم ریزد و یا زمانی که اصلا منتظر آن نیستند در شرایط بحرانی به آن دچار شوند. مشکلات پوستی نیز خود به تنهایی می تواند معلول نبود دوران منظم قاعدگی باشد.

دلایل اختلالات قاعدگی

  • سطح استرس بالا
  • ورزش بیش از اندازه
  • چربی بدن کم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض آفت کش ها
  • شیفت کاری : نوسان در شیفت کاری موجب اختلال در دوران قاعدگی میشود.
  • اختلال تیروئید: هر گونه نقص در عملکرد غده تیروئید، چه پرکاری تیروئید و یا کم کاری آن، می تواند به بی نظمی های قاعدگی منجر شود. غده تیروئید هورمون هایی را ترشح می کند که سوخت و ساز بدن را حفظ کرده و بر بسیاری از هورمون های جنسی تاثیرگذار هستند. تغییرات در هورمون های استروژن و کورتیزول می تواند تخمک گذاری را متوقف کند، که به نوبه خود بر چرخه قاعدگی تاثیرگذار است.

کم کاری تیروئید و بی نظمی پریود

 

شایع ترین علت کم کاری تیروئید یک اختلال خود ایمنی است که به عنوان تیروئیدیت هاشیموتو شناخته می شود که زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت سالم بدن شما حمله می کند و گاهی این روند غده تیروئید شما را درگیر می کند. آنچه اختلالات تیروئیدی را با بی نظمی قاعدگی همراه می کند، به دلیل کم کاری این غده و بروز علائمی مانند، از دست رفتن برخی دوراه های قاعدگی، خونریزی های شدید و غیر طبیعی و همچنین خونریزی های مکرر است. بنابراین این نشانه ها از کم کای تیروئید می تواند متخصصین را به ارتباط بین قاعدگی و غده تیروئید آگاه کند.
در صورت تشخیص کم کاری تیروئید درمان آن از طریق دارو درمانی امکان پذیر است. قرص های لووتیروکسین که حاوی مقادیر بالای هورمون تیروکسین هستند، می تواند سطح هورمون های خونی را متعادل کنند و موجب کم شدن شدن خونریزی در قاعدگی شده و همچنین طول دوران پریود را کاهش دهند.

دیگر یافته های پزشکی
بیماری گریوز چیست؟

 

توجه داشته باشید تشخیص این عامل بر دوران قاعدگی تنها با انجام برخی آزمایشات میسر خواهد بود

پرکاری تیروئید و بی نظمی قاعدگی

پرکاری تیروئید به مانند کم کاری آن می تواند اختلالات قاعدگی مانند از دست دادن چرخه قاعدگی و نا منظم بودن آن را ایجاد کند. اگر فردی افزایش تولید بیش از حد هورمون تیروئید را تجربه کند امکان مواجه با ناباروری را خواهد داشت. اگر این اختلال در حین بارداری نیز وجود داشته باشد احتمال سقط جنین در این افراد بالا می رود.

 

بیماری تیروئید و تاثیر آن در قاعدگی بانوان

تیروئید می‌تواند در سیکل قاعدگی، باروری، سقط، عوارض بارداری و حتی بر سلامت جنین موثر باشد. همچنین تیروئید می‌تواند پرکار یا کم کار باشد که در هر دو مورد هم در باروری و هم در سیکل‌ قاعدگی نقش دارد.

اثرات اختلال تیروئیدی بر بانوان

  • قاعدگی شدید

طبق نظر محققان در کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا، خونریزی شدید قاعدگی با یک یا چند ویژگی زیر تعریف می شود:

  • خونریزی بیش از هفت روز طول می کشد.
  • خونریزی که در هر ساعت آنقدر زیاد است که فرد برای چند ساعت متوالی از یک یا چند تامپون یا پد استفاده می کند.
  • برای کنترل جریان قاعدگی نیاز به استفاده همزمان بیش از یک پد دارید.
  • نیاز به تعویض پد بهداشتی یا تامپون در طول شب است.
  • جریان قاعدگی با لخته های خون به بزرگی و به اندازه یک چهارم یا بیشتر می باشد.

 

  • قاعدگی غایب یا غیر مکرر

در انتهای مخالف طیف، ممکن است دوره های غیاب (آمنوره) یا دوره های نادر (اولیگومنوره) همراه با کم کاری تیروئید رخ دهد. قاعدگی های نادر شیوع بیشتری دارند. آمنوره یا الیگومنوره می تواند در اثر افزایش هورمون ترشح کننده تیروئید (TRH) در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید رخ دهد. سطح بالای TRH باعث ترشح پرولاکتین توسط غده هیپوفیز (اندامی به اندازه نخود در قاعده مغز) می شود. پرولاکتین در تولید استروژن در تخمدان ها، تداخل ایجاد می کند، باعث دوره های نادر یا غیاب قاعدگی می شود، و همچنین علائم بالقوه دیگری مانند ناباروری، ترشح غیرشیری شیر از پستان ها (گالاکتوره) و علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را ممکن است ایجاد کند.

  • کاهش باروری

از آنجا که کمبود هورمون تیروئید می تواند تخمک گذاری را مهار کند، داشتن کم کاری تیروئید هم می تواند روند بارداری را دشوار کند. علاوه بر آن، زنان مبتلا به کم کاری تیروئید که باردار هستند در طی سه ماهه اول، خطر سقط جنین را افزایش می دهند. نکته مثبت در اینجا این است که درمان کم کاری تیروئید با داروهای جایگزین هورمون تیروئید (لووتیروکسین) ممکن است ناباروری را اصلاح کند و خطر از دست دادن جنین در بارداری را کاهش دهد. گفته شده است که، برخی از زنان مبتلا به کم کاری تیروئید، علی رغم داروهای تیروئید، همچنان دوره های قاعدگی غیرطبیعی را تجربه می کنند.

  • تاثیر تیروئید بر تخمک گذاری

زمانی که سطح تولید هورمون های تیروئید غیر طبیعی باشد، می تواند بر فرآیند تخمک گذاری نیز تاثیر گذارد. بنابراین با تغییرات هورمون تیروئید علاوه بر چرخه قاعدگی، باروری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این تغییرات در پذیرش آندومتر و لانه گزینی جنین بسیار حائز اهمیت هستند که نتجیه آن مشکلات باروری برای فرد خواهد بود.

دیگر یافته های پزشکی
تاثیر بیماری های تیروئید در کاهش یا افزایش وزن

 

راه درمان اختلالات تیروئیدی در قاعدگی

با توجه به نوع اختلالات تیروئیدی درمان نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال اگر فرد دچار کم کاری تیروئید شده باشد باید از روش درمان جایگزین هورمونی استفاده کند. اما اگر مبتلا به پرکاری تیروئید باشد باید از دارو های مهار کننده تولید هورمون تیروئید استفاده کند. در صورتی که متخصص با انجام آزمایش از منشاء افزایش تولید هورمون تیروئید آگاه شد راه درمانی استفاده از ید رادیواکتیو خواهد بود.

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *