جراحی تیروئید در تهران

نکات قبل و بعد از عمل جراحی تیروئید

قبل و بعد از عمل جراحی تیروئید به چه نکاتی باید توجه داشت؟ در جراحی تیروئید ، غده تیروئید به طور کامل یا جزئی برداشته می شود. بنابراین توصیه می شود که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از جراحی داشتن رژیم غذایی پر کربوهیدرات و پروتئین بسیار مهم است.
  • از مصرف چای ، قهوه ، کولا و سایر مواد محرک باید خودداری شود. (اسهال را کاهش دهید)
  • برش جراحی در قسمت تحتانی گردن است.
  • اگر در ناحیه برش جراحی احساس سنگینی ، فشار یا مشکل در بلع دارید ، لطفاً سریعاً آن را به پرستار گزارش دهید.
  • حتماً بعد از عمل از مسکن استفاده کنید (با راهنمایی پزشک)
  • معمولاً پس از جراحی ، یک یا دو لوله تخلیه (لوله هایی که برای تخلیه ترشحات از محل جراحی استفاده می شود) در ناحیه جراحی نصب می شود. زهکشی یک روز پس از جراحی و قبل از ترخیص انجام می شود.
  • بعد از جراحی تیروئید (طبق تجویز پزشک) معمولاً تا چند ساعت دیگر هیچ غذایی مجاز نیست. با از بین رفتن حالت تهوع ، منع مصرف منقضی می شود.
  • در بلع معمولاً مقدار کمی مشکل وجود دارد. توصیه می شود از نوشیدنی های سرد استفاده کنید زیرا به شما در رفع این ناراحتی کمک می کند. سپس ، یک رژیم نرم مناسب تر است.
  • برای کاهش تورم تارهای صوتی توصیه می شود به آرامی صحبت کرده و از داد زدن پرهیز کنید.
  • توصیه می شود آرامش جسمی و روحی و تغذیه کافی در خانه داشته باشید. سعی کنید از غذاهای پرکالری استفاده کنید.
  • عوارض، خونریزی، تشکیل هماتوم، تورم گلو و آسیب عصب حنجره ممکن است پس از جراحی رخ دهد.
نکات قبل و بعد از عمل جراحی تیروئید
نکات مهم قبل و بعد از عمل جراحی تیروئید

 

در صورت آسیب غدد پاراتیروئید حین عمل جراحی تیروئید

در صورت آسیب غدد پاراتیروئید حین عمل جراحی تیروئید چیکار کنیم ؟ گاهی اوقات در طی جراحی تیروئید، غدد پاراتیروئید نیز تخریب یا برداشته می شوند. این منجر به اختلال در متابولیسم کلسیم می شود. هنگامی که سطح کلسیم سرم کاهش یابد ، تحریک عصبی ، بازوها و پاها و لرزش عضلات (به خصوص در اطراف دهان) انقباض ایجاد می شود. بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. البته ناهنجاری های کلسیم پس از تیروئیدکتومی معمولاً موقتی است. علائم دیگر شامل کاهش کلسیم سرم، بی حسی، سوزن سوزن شدن، خارش، گرفتگی عضلات و سفتی در بازوها و پاها است.

 

رعایت موارد ارگونومی در جراحی تیروئید

رعایت موارد ارگونومی در جراحی تیروئید پس از جراحی تیروئید:

  • از قرار دادن دست ها در پشت گردن در حالی که سر خود را چرخانده اید، جلوگیری کنید تا از وارد آمدن فشار به ناحیه برش جلوگیری کنید.
  • سر خود را بالا آورده و چند بالش بگذارید و از بهترین و راحت ترین حالت در حالت نیمه نشسته جلوگیری کنید.
  • هنگامی که می خواهید روی صندلی بنشینید، باید با قرار دادن بالش زیر سر و قرار دادن دستان پشت سر خود، از منطقه عمل محافظت کنید.
دیگر یافته های پزشکی
آدنوم پاراتيروئيد چيست؟
رعایت موارد ارگونومی بعد از جراحی تیروئید
رعایت موارد ارگونومی بعد از جراحی تیروئید

اقدامات قبل از عمل تیروئید

پس از اینکه برای عمل جراحی شما برنامه ریزی شد، مقدماتی برای ارزیابی ها و آزمایش های قبل از عمل جراحی انجام می شود. آزمایش های قبل از عمل جراحی ممکن است شامل چند مورد نمونه گیری خون، تصویر اشعه ایکس از قفسه سینه و آزمایش EKG یا نوار قلب باشد.

پزشک شما دستور انجام این آزمایش ها را برای شما تجویز خواهد کرد و محل انجام آنها را به شما خواهد گفت. اگر شما داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کنید، باید یک هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این داروها خودداری کنید. شب قبل از عمل جراحی باید از خوردن غذا و آشامیدن مایعات پرهیز کنید و شب را خوب بخوابید.

عوارض بعد از عمل تیروئید

پزشک جراح تیروئید شما در رابطه با جراحی و علت انجام آن به شما توضیحاتی خواهد داد. مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی تیروئید نیز دارای خطرات و ریسک است. به عنوان مثال خطر خونریزی بعد از عمل وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است.

” خطر عفونت به حدی پایین است که حتی گاها نیازی نیست به طور منظم و روزانه آنتی بیوتیک مصرف کنید. “

همچنین خطر صدمه رسیدن به اعصاب مهم گردن که به آن ها عصب های حنجره راجعه گفته می شود، بسیار پایین است. این اعصاب تارهای صوتی را کنترل می کنند.  آسیب دیدن این اعصاب می تواند بر صدای شما تاثیر بگذارد.

غدد پاراتیروئید در نزدیکی غده تیروئید قرار دارند و ممکن است در طی عمل جراحی تیروئید، دچار آسیب دیدگی شوند. آسیب دیدن غدد پاراتیروئید می تواند به افت سطح کلسیم خون منجر شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که داروی بیهوشی روی شما تاثیر خوبی نگذارد.

 

علائم افت کلسیم بعد از عمل تیروئید

یکی از شایع‌ترین باور‌ها میان مردم بروز بیماری کمبود کلسیم بعد از جراحی تیروئید است. کلسیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مغذی بدن از موضوعات بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی علائم کمبود کلسیم عبارتند از:

  • بی‌حسی
  • سوزش در نوک انگشتان
  • گرفتگی ماهیچه‌ها
  • کم‌اشتهایی
  • مشکل در بلعیدن
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی حنجره
  • خشک شدن پوست

 

دوران نقاهت بعد از عمل تیروئید

✅  هنگامی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید.

✅  خواب کافی به شما کمک می کند تا سریع تر بهبود پیدا کنید.

✅  در هنگام دراز کشیدن، دو یا سه بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر شما بالا قرار بگیرد.

✅  سعی کنید هر روز راه بروید و هر بار چند قدم بیشتر از روز گذشته راه بروید.

✅  آرام و آهسته گام بردارید و مدت زمان راه رفتن خود را هر بار کمی بیشتر کنید.

✅  راه رفتن باعث افزایش جریان خون می شود و از ایجاد سینه پهلو و یبوست جلوگیری می کند.

✅  از انجام فعالیت های بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین به مدت سه هفته بعد از عمل جراحی و یا تا زمانی که پزشک به شما گفته است خودداری کنید.

✅  به مدت دو هفته بعد از عمل جراحی نباید گردن خود را بیش از حد به عقب بکشید.

✅  از پزشک جراح خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.

✅  اگر برش ایجاد شده برای عمل جراحی ترشح نداشته باشد، می توانید دوش بگیرید.

 

بعد از عمل تیروئید چه بخوریم؟

اگر بلعیدن غذا برای شما دردناک است، می توانید از خوردن یخ های خوش طعم، نوشیدنی های خنک و بستنی شروع کنید. در مرحله بعدی می توانید از غذاهای نرم مانند انواع پودینگ ها، ماست، کنسرو یا میوه های پخته شده، تخم مرغ آب پز و میکس شده، انواع املت و پوره ی سیب زمینی استفاده کنید.

دیگر یافته های پزشکی
انواع تیروئیدیت ها (بخش اول)

از خوردن غذاهای خشک مانند چیپس یا سبزیجات خام که باعث خراشیده شدن گلوی شما می شوند، خودداری کنید. همچنین از نوشیدن آب پرتقال یا مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی که ممکن است گلو را اذیت کنند خودداری کنید.

اگر بلافاصله بعد از نوشیدن مایعات سرفه می کنید، سعی کنید مایعات غلیظ تری مانند اسموتی ها را بنوشید. ممکن است متوجه شوید که پس از عمل جراحی، روده ی شما به طور منظم کار نمی کند و یا دچار یبوست شده اید. شاید لازم باشد برای رفع این مشکل به طور روزانه از مکمل های فیبردار استفاده کنید. اگر بعد از گذشت چند روز یبوست شما بهبود پیدا نکرد، از پزشک خود در مورد مصرف یک ملین ملایم مشورت بگیرید.

 

پانسمان محل جراحی

  • اگر پزشک در رابطه با چگونگی مراقبت از برش محل جراحی با شما صحبت کرد، از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.
  • بعد از ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی، دیگر نیازی به پانسمان نیست و بیمار می تواند به حمام برود.
  • از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، چرا که باعث کند شدن روند بهبودی می شود.
  • ممکن است از محل برش جراحی ترشحاتی داشته باشید. در این صورت با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک چگونگی مراقبت از آن و نحوه مدیریت آن را به شما خواهد گفت.
پانسمان محل جراحی تیروئید
پانسمان محل جراحی تیروئید

نگهداری و مراقبت از برش جراحی

این برش معمولا با بخیه بسته می‌شود، قسمت بیرونی برش نیز دارای نوار جراحی یا کاغذ جراحی به نام استر نواری بسته می‌شود. معمولا یک بانداژ سبک شامل یک پد گاز و یک پوشش پلاستیکی شفاف بعد از عمل جراحی روی برش قرار می گیرد. این بانداژ ممکن است ۴۸ ساعت پس از خروج از بیمارستان برداشته شود. اگر نوارهای استری روی برش خود دارید نباید آنها را دستکاری کنید تا به طور طبیعی شروع به ریزش کنند. اگر طی ۱۰-۷ روز خود به خود از بین نرفت می توانید آنها را به آرامی بردارید.

دیگر یافته های پزشکی
برداشتن غده تیروئید و سلامت بدن

 

برخی موارد پیش آمده برای بیماران

احساس سفتی در ناحیه برش

ممکن است تا مدت‌ها روی برش احساس برجستگی و سفتی داشته باشید. این مسئله طبیعی است و در یک بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه نرم می شود. نکته مهم بعدی این است که همه اسکارهای پوست به نور خورشید حساس هستند و ممکن است نور ماوراء بنفش خورشید به ویژه در سال نخست جراحی ناحیه اسکار را تیره کند. بنابراین حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

گلو درد و سرفه

گلو درد یا سرفه را اکثر بیماران بعد از جراحی تجربه می‌کنند و ممکن است تا ۵ روز بعد از عمل نیز ادامه پیدا کند. تا زمانی که این مشکل را دارید بهتر است از غذاهای نرم‌تر استفاده کنید. احساس خارش یا درد در گلو به دلیل تحریک نای در زمان جراحی است. به ویژه این که ممکن است تراشه لوله اکسیژن نیز باعث خراشیده شدن داخل گلوی بیمار شود. اما این مشکل نیز در نهایت ۴ یا ۵ روزه بهبود می‌یابد.

تغییرات صدا بعد از جراحی

ممکن است صدای شما خشن و ضعیف شود. چرا که جراحی تیروئید در فضایی نزدیک به تارهای صوتی انجام می گیرد. اما این مشکل جدی نیست و طی چند هفته بهبودی حاصل می‌شود. این تغییرات به ندرت دائمی هستند اما امکان این که تغییرات در صدا دائمی باشد نیز وجود دارد.

بازگشت به فعالیت‌ های عادی بعد از جراحی تیروئید

اکثر بیماران بعد از چند روز به فعالیت‌های روزانه خود باز می‌گردند. در هفته اول باید بسیار مراقب بود و اکثر کارها با محدودیت انجام می‌گیرد. حداقل دو هفته باید از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن وسایل سنگین خودداری شود.

مراجعه به پزشک

با توجه به اهمیت نظارت دقیق بر تیروئید، حتما به مطب جناب دکتر علی بخشی بهترین جراح تیروئید یا کلینیک خود مراجعه کنید.
پس از ترک بیمارستان ، لطفاً توصیه های پزشکی را برای معاینه پاتولوژیک (بیوپسی) دقیقاً دنبال کنید.
پس از پاسخ آسیب شناسی ، برای کسب اطلاعات در مورد ادامه درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید. پیگیری باید طی یک ماه پس از عمل انجام شود.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *