انواع روش های بازسازی سینه بعد از سرطان پستان

روش های بازسازی سینه بعد از سرطان پستان

تشخیص به موقع سرطان

 

خوشبختانه در حال حاضر به دلیل آشنایی خانم ها با سرطان پستان و علایم آن، و همچنین انجام چکاپ سالیانه، بسیاری از موارد این بیماری در مراحل اولیه کشف شده و در اغلب موارد، بدون برداشتن سینه قابل درمان است و این مساله باعث شده که کیفیت زندگی در این بیماران افزایش یافته و بیماران تا مدت طولانی پس از درمان بتوانند از زندگی شاد و بدون نقص عضو لذت ببرند، اما در تعدادی از بیماران هم به دلیل تأخیر در تشخیص یا درمان، سلول‌های سرطانی قسمت زیادی از سینه را درگیر می کند، لذا امکان نگه داشتن سینه وجود ندارد و تنها راه قطعی درمان، برداشتن کامل سینه است. در چنین مواردی باید به فکر باز‌سازی سینه بود تا بیمار از نقص عضو ایجاد شده رنج نبرد.

 

چگونگی بازسازی پستان

بازسازی پستان چه مدت بعد از عمل جراحی اول قابل اجرا است؟
بصورت همزمان با عمل جراحی برداشتن پستان یا تاخیری انجام می شود.

  • در مواردی که جراحی برداشتن پستان جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان انجام می شود، بهتر است بصورت همزمان بازسازی پستان نیز انجام شود.
  • در بعضی موارد سرطان اولیه نیز عمل جراحی برداشتن و بازسازی بطور همزمان قابل انجام است که در صورت صلاحدید، بهترین جراح سرطان پستان پیشنهاد می کند.
  • در موارد تاخیری پس از اتمام کلیه مراحل درمان شیمی درمانی و رادیوتراپی در شرایطی که عاری از بیماری شناخته شود با صلاحدید پزشک انکولوژیست انجام می گیرد.
  • عمل جراحی باز سازی پستان محدودیت سنی ندارد و مخصوص مرحله خاصی از بیماری نیست.
دیگر یافته های پزشکی
روش های تشخیص سرطان سینه توسط متخصص

 بازسازی سینه چگونه انجام می‌شود؟

به‌ طور کلی بازسازی سینه برداشته شده یا توسط پروتز یا توسط نسوج سایر قسمت‌های بدن و یا ترکیبی از هر دو روش قابل اجراست.

در افرادی که سینه برداشته شده رادیوتراپی نشده باشد و پوست کافی وجود داشته باشد می‌توان در یک مرحله پروتز گذاری و در مرحله دیگری که حداقل شش ماه بعد خواهد بود بازسازی نوک سینه را انجام داد. ولی اگر پوست باقیمانده کافی نباشد، لازم است ابتدا با گذاشتن وسیله گشاد کننده پوست (tissue expander) سایز مناسب را به دست آورد و سپس در مرحله بعدی پروتز گذاری و سپس بازسازی نوک سینه را انجام داد.

 سرطان پستان

در افرادی که سینه برداشته شده رادیوتراپی شده است به دلیل اینکه پوست سفت و خشک می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد حتماً لازم است که از نسوج سایر قسمت‌های بدن استفاده شود این نسوج شامل فلپ‌های عضلانی- پوستی از ناحیه شکم (TRAM Flap) و یا عضله پشتی قفسه سینه است.

اگر سینه سمت مقابل بزرگ و یا افتاده باشد می‌توان همزمان عمل جراحی ماموپلاستی و یا ماستوپکسی با یا بدون پروتز را برای سمت مقابل انجام داد. نکته مهم از نظر زیبایی ایجاد تناسب بین دو سینه است. باید تا حد امکان سایز دو سینه هماهنگ و به هم نزدیک باشد هر چند که تقارن کامل هیچ‌گاه ایجاد نخواهد شد.

 

سه روش برای ترمیم پستان وجود دارد:

  • استفاده از پستان مصنوعی
  • استفاده از پستان مصنوعی همراه با بافت هایی از بدن خود فرد
  • استفاده از بافت های بدن فرد به تنهایی

 

  • ترمیم پستان با استفاده از پستان مصنوعی

انواع پستان مصنوعی در بیمارانی کاربرد دارد که نمی توانند از بافت های طبیعی بدن خود استفاده نمایند یا کسانی که نمی خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است از آنجا بافت برداری صورت گیرد، بوجود آید. این روش در بیمارانی که پرتو درمانی روی قفسه سینه داشته اند روش مناسبی نمی باشد زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است.

دیگر یافته های پزشکی
دوره چکاپ های سرطان سینه و ماموگرافی

ترمیم پستان با استفاده از کاشت پستان مصنوعی در خانم هایی که پستان های کوچکتری دارند، مناسبتر است. زیرا در پستان های بزرگ به سختی می توان فضای درون پستان را پس از عمل جراحی با پستان مصنوعی به تنهایی پر کرد.
برای ترمیم سینه با پروتز ایمپلنت سینه طی عمل جراحی در محل سینه قرار می‌گیرد تا شکل و اندازه سینه بازسازی شود. این عمل، که در اصطلاح پزشکی ماموپلاستی نامیده می‌شود، غالباً در قالب بخشی از جراحی بازسازی سینه پس از ماستکتومی انجام می‌شود.

 

پروتز سینه در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون عرضه می‌شود تا نتیجه‌ای کاملاً طبیعی به دست آید. دو نوع پروتز وجود دارد:

  • پروتز پر شده با سرم آب نمک (سالین)
  • پروتز سیلیکونی
  • پروتزهای سالین حاوی پوسته‌های سیلیکونی پر شده با سرم آب نمک. پروتزهای سیلیکونی در اصل پوسته‌های سیلیکونی پر شده با سیلیکون هستند. جراح پلاستیک با توجه به آناتومی و انتظارهای بیمار پروتز مناسب را انتخاب می‌کند.
دیگر یافته های پزشکی
ماموگرافی پستان، MRI پستان، سونوگرافی پستان

  • ترمیم پستان به روش استفاده از پستان مصنوعی همراه با بافت هایی از بدن

پستان مصنوعی همیشه به تنهایی برای ایجاد برآمدگی پستان کفایت نمی کند. به ویژه اگر روی قفسه سینه به اندازه کافی پوست وجود نداشته باشد. در این حالت بافت سالمی از محل دیگری در بدن شما می تواند برای پوشش این قسمت استفاده شود.

بافت استفاده شده معمولا لایه ای از پوست و عضله قسمت خلفی قفسه سینه می باشد. این عضله در حالی که عروق به آن متصل هستند از عقب به جلو آورده می شود تا فضای خالی حاصل از برداشت پستان پر شود. پستان مصنوعی در زیر این عضله قرار می گیرد.

 

  • ترمیم پستان فقط با استفاده از بافت های بدن

یکی از فواید این روش ترمیم این است که پستان ترمیم یافته طبیعی تر به نظر می رسد. دو نوع ترمیم با استفاده از بافت های طبیعی بدن شامل ترمیم با استفاده از عضله صاف شکم و ترمیم با استفاده از عضله پشت قفسه سینه وجود دارد.

در روش استفاده از عضله صاف شکمی، پوست ، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به سینه منتقل می شود تا پستانی جدید ایجاد شود.

در خانم های دارای پستان های کوچک روش استفاده از عضله پشت قفسه سینه به عنوان یک جایگزین مطرح می باشد. تکه بزرگی از پوست، عضله و بافت چربی جهت بازسازی و ترمیم پستان جدید مورد نیاز است.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *