انواع جراحی سرطان پستان

انواع جراحی سرطان پستان (سینه)

برای اغلب خانمهای مبتلا به کانسر پستان به گونه ای از جراحی سینه نیاز است. انواع جراحی برای کنترل موضعی شامل:

  • جراحی با حفظ پستان (جراحی قسمتی از پستان و خارج کردن غدد لمفاوی زیر بغل)
  • جراحی تمام پستان
  • جراحی تمام پستان و نمونه برداری و خارج کردن غدد لمفاوی زیر بغل

بعلاوه خانمها ممکن است تصمیم به ترمیم پستان درهنگام جراحی اولیه یا بعدا بگیرند.

جراحی با حفظ پستان

لامپکتومی یعنی خارج کردن تومور پستان (که به آن لامپ می گویند) و یک حاشیه سالم در اطراف توده پستان. اگر در بررسی بافت برداشته شده به وسیله لامپکتومی نشان داده شود که درحاشیه هنوز بافت کانسری وجود دارد جراح باید مجددا جراحی کرده و بافت اضافه تری را خارج کند.

در ضمن جراحی باید غدد لنفاوی زیر بغل همان طرف توسط جراح سرطان پستان خارج گردد. در حال حاضر تمام بیمارانی که با این روش جراحی می شوند باید اشعه درمانی شوند. زمان اشعه درمانی از شش هفته بعد از جراحی به بعد است.

جراحی سرطان پستان
جراحی سرطان با حفظ پستان

 

در نوع دیگر جراحی سرطان سینه با حفظ پستان، جراح قسمتی از پستان یا ربع پستان (بافت وسیع تری از پستان) را خارج می کند (به علاوه خارج کردن غدد لنفاوی زیر بغل) بعد از شش تا هفت هفته از این جراحی پرتودرمانی شروع می شود.

عوارض جانبی جراحی سرطان پستان

عوارض جانبی این جراحی تورم موقت و درد و سفتی بدلیل اسکار محل جراحی می باشد که در محل هر جراحی دیگر هم ایجاد می گردد.

برای اکثر خانم های با کانسر پستان که جراحی با حفظ پستان برای آنها انجام میشود نتیجه با جراحی پستان به طور کامل برابر بوده و تفاوتی بین طول عمر بیماران و عود کانسر در بین این دو روش درمان وجود نداشته است .

به هر حال جراحی با حقط پستان یک انتخاب برای همه بیماران نبوده و معمولا برای بیماران با خصوصیات زیر توصیه نمی شود:

  • زن هایی که در محل پستان درگیر قبلاٌ  اشعه درمانی شده اند.
  • خانمهایی که دو یا چند کانون سرطانی در یک پستان داشته و فاصله آنها از هم به قدری باشد که با یک شکاف جراحی نتوان همه را خارج کرد خانم هایی که قبلا تومور پستان داشته و در جراحی مجدد جراح نتواند تومور را با حاشیه پاک خارج کند.
  • خانم هایی با بیماری بافت همبند مانند اسکلرودرمی که حساسیت زیاد به پرتودرمانی دارند.
  • خانم هایی حامله که نیاز به اشعه درمانی در ضمن بارداری پیدا میکنند (به دلیل حساسیت جنین به پرتودرمانی)
  • خانم هایی که پستان خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک دارند.

جراحی با حفط پستان

ماستکتومی یا خارج کردن تمام پستان

درماستکتومی ساده و یا کامل جراح تمام پستان را خارج می کند. این نوع جراحی گاهی برای مرحله صفر بیماری به کار می رود.
ماستکتومی رادیکال (شدید) تعدیل شده Modified radical mastectomy  :به نوعی از جراحی اطلاق می شود که تمامی بافت پستان به همراه تعدادی از غدد لنفاوی زیر بغل توسط جراح خارج می شود. این شایع ترین نوع جراحی است که برای بیماران انجام می شود.

دیگر یافته های پزشکی
آيا انجام ماموگرافی قبل از سن ۴۰ سالگی توصيه می شود؟

ماستکتومی رادیکال یک جراحی خیلی وسیع است که تمام پستان، غدد لنفاوی زیر بغل و عضله جدار قفسه صدری (عضله پکتورال) که زیر پستان است خارج می شود. این جراحی در ابتدا خیلی رایج بود. اما بدلیل بدشکل کردن شدید و عوارض جانبی که ایجاد می کرد منسوخ شده است و ثابت شده ماستکتومی رادیکال تعدیل شده همان اثر را دارد.

عوارض جانبی احتمالی ماستکتومی و لامپکتومی شامل عفونت زخم ، تجمع خون در زخم ، و تجمع یک مایع بدون رنگ درمحل جراحی به نام”سرما” می باشد. اگر غدد لمفاوی زیر بغل نیز خارج شود عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد خواهد شد که در مبحث جراحی زیر بغل شرح داده میشوند.

جراحی غدد لمفاوی زیر بغل

جهت تعیین اینکه آیا بیماری پستان به غدد لنفاوی زیر بغل راه یافته یا نه در ضمن عمل جراحی، غدد لنفاوی زیر بغل خارج شده و در زیر میکروسکوپ بررسی میشود.

همانگونه که قبلا شرح داده شد جراحی زیر بغل قسمتی از جراحی پستان کامل یا تعدیل شده می باشد و همچنین درهنگام لامپکتومی نیز انجام می شود. اینکه آیا درمان کمکی یا ادجوانت نیاز می باشد یا خیر به حضور یا عدم حضور سلولهای کانسری در غدد لنفاوی زیر بغل ربط دارد. ابتدا فکر می شد خارج کردن هرچه بیشتر این غدد احتمال انتشار بیماری به نقاط دیگر بدن را کمتر کرده و احتمال بهبودی را بالاتر می برد . حالا مشخص شده سلولهای کانسر پستان که به خارج پستان وغدد لمفاوی منتقل شده اند با درمان سیستمیک بهتر درمان میشوند . لذا هدف اصلی از جراحی زیر بغل در حال حاضر کمک در اتخاذ یک روش درمان مناسب تر می باشد.

دیگر یافته های پزشکی
نکات مهمی در مورد سرطان سینه

مهمترین عارضه جانبی جراحی غدد لمفاوی زیر بغل لمف ادم می باشد ( تورم دست ) که در10-20% زنهای با کانسر پستان اتفاق می افتد. این عارضه در اثر انسداد در مسیر عبور لنف از دست صورت می گیرد. خون توسط شریان به دست وارد می گردد و پس از تبادلات باید توسط وریدها و عروق لنفاوی از دست خارج گردد. عروق لنفاوی در مسیر خود باید از غدد لنفاوی بگذرند. اگرهنگام جراحی در مسیر عبور لنف اختلال ایجاد شود لنف در دست تجمع کرده سبب تورم دست می گردد. این تورم معمولا بدون درد و قرمزی و داغی است. اقداماتی را می توان انجام داد که عوارض و شدت لنن ادم را کمتر کند که در قسمت “چه اتفاقی بعد از درمان کانسر پستان خواهد افتاد؟” شرح داده خواهد شد.

بیمارانی که تورم و قرمزی و یا سفتی و درد در دست بعد از جراحی غدد لنفاوی زیر بغل پیدا می کنند باید با پزشک یا پرستار مربوطه جهت مشاوره تماس گیرند.

بیماران همچنین ممکن است از محدودیت گذرا یا مداوم در حرکت دست و شانه بعد از جراحی شاکی باشند. بی حسی و خواب رفتگی در قسمت بالا و داخل بازو یک عارضه شایع دیگر است که بدلیل عبور اعصاب این ناحیه از ورای منطقه جراحی شده غدد لنفاوی و قطع یا آزردگی آنها ضمن جراحی پیش می آید.

دیگر یافته های پزشکی
ماموگرافی و تشخیص سرطان پستان

بیوپسی از غده لنفاوی نگهبان: در این روش یک ماده رادیواکتیو یا یک ماده رنگی را در منطقه تومورال تزریق می کنند.
رنگ یا ماده رادیواکتیو به وسیله عروق لنفاوی به غده لنفاوی نگهبان حمل می شود. اولین غده لنفاوی که لنف از منطقه تومورال به آن منتقل می شود، بیشترین احتمال را دارد که سلولهای کانسری نیز از طریق عروق لنفاوی به آنها رسیده باشند.

اگر غده لنفاوی نگهبان در گیر شده باشد غدد لنفاوی بیشتری خارج می شود. غده نگهبان توسط جراح در اطاق عمل به وسیله دید مستقیم، رنگ و یا دستگاه مخصوص کشف ماده رادیواکتیو تشخیص داده شده و خارج می شود.

اگر این غده نگهبان درگیر نباشد از خارج کردن غدد دیگر پرهیز میشود. با این روش درتعداد کمتری از بیماران نیاز به جراحی وسیع زیربغل پیش می آید. خارج کردن غدد لنفاوی در حال حاضر روش استاندارد می باشد هر چند ریسک لنف ادم را به همراه دارد. بررسی هایی در حال انجام است تا مشخص کنند کدام بیمار از بررسی لنف نود نگهبان سود می برد وکدام بیمار از جراحی استاندارد زیر بغل.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *