متاستاز سرطان پستان و عوامل ریسک آن

متاستاز سرطان پستان

گاهی اوقات پس از درمان اولیه سرطان پستان و حتی برداشتن کامل تومور سرطانی یا خارج کردن و تخلیه پستان، شاهد عود دوباره سرطان هستیم. این عود دوباره می تواند در همان بافت سینه یا در اندام دیگری از بدن از جمله ریه، کبد، مغز و استخوان اتفاق بیافتد. در صورتی که عود مجدد توده سرطانی پستان در ناحیه دیگری از بدن باشد، به آن متاستاز سرطان پستان گفته می شود.

بنابرین متاستاز سرطان پستان به شرایطی گفته می شود که سلول های سرطانی به اندامی دیگر به جز پستان سرایت کرده و تنها در بافت پستان، متمرکز نباشند. غالبا متاستاز، مدتی پس از بروز نخستین بافت سرطانی در پستان آغاز می شود و شناخت و تشخیص به موقع آن، می تواند در درمان بیماری تاثیرگذار باشد. در واقع یکی از مشکلات بزرگ تاخیر در شناسایی متاستاز سرطان پستان است که باعث می شود تا درمان های شکل گرفته روی تومور سینه، با تهاجم به بخشی دیگر، خنثی شود.

به طور معمول پس از جراحی سینه یا شیمی درمانی برای درمان سرطان پستان، از دوره های پرتودرمانی جهت جلوگیری از عود مجدد آن استفاده می شود، اما متاسفانه همیشه این اقدام کارآمد نیست و شاهد بازگشت سلول های سرطانی و تشدید مجدد آن ها هستیم.

 

ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد سرطان پستان

اصلی ترین مواردی که خطر ابتلا به سرطان سینه و متاستاز آن را در افراد افزایش می دهند به شرح زیر است:

  • جنس مونث

یکی از مهم ترین عواملی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی در افراد افزایش می دهد، جنسیت است. البته باید گفت که مردان زیادی هم هستند‌ که به این بیماری دچار می شوند اما طبق آمار سرطان سینه در بین زنان حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از مردان است.

  • سن

سن نقش به سزایی در ایجاد این بیماری دارد، هرچه سن فرد بیشتر باشد احتمال درگیری با سرطان سینه هم بیشتر می شود.

دیگر یافته های پزشکی
درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان،اول شیمی درمانی نیاز است و سپس جراحی؟

خانم هایی که سن بلوغ و آغاز چرخه قاعدگی­شان کم تر از ۱۲ سالگی است، احتمال بیشتری برای در گیر شدن با این بیماری دارند. همچنین خانم هایی که سن آغاز یائسگی­شان از ۵۵ سال بیشتر است، امکان ابتلا به این سرطان در آن ها بیشتر است.

همچنین از آنجا که در دوران حاملگی، سرعت رشد سلول های غدد و مجاری شیری بسیار بالاست. بنابرین چنانچه سن اولین زایمان خانم ها از ۳۵ سال بالاتر باشد، این رشد دیرتر انجام می شود، در نهایت این دسته از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که زایمان بیشتری داشته اند، نسبت به خانم هایی که تعداد زایمان­شان کمتر بوده، بیشتر است.

  • ژنتیک

ژنتیک از جمله عوامل مهمی است که نقش زیادی در ایجاد سرطان پستان دارد. همچنین وجود ژن های جهش یافته ای همچون BRCA1 و BRCA2 می تواند تا حد زیادی فرد را در معرض متاستاز سرطان پستان قرار دهد.

  • سابقه فامیلی مثبت

مطالعات نشان می دهد که حدود ۱۳ تا ۱۶ درصد از خانم هایی که  دچار این بیماری می شوند معمولا یکی از نزدیک ترین اعضای خانواده­شان به این بیماری مبتلا بوده است. همچنین سابقه فامیلی به عنوان یکی از عوامل ریسک متاستاز سرطان پستان شناخته می شود.

  • مصرف هورمون ها

استروژن هورمونی است که در عملکرد طبیعی بدن و رشد جنسی تاثیر زیادی دارد و درصورتی که تعداد این هورمون ها در بدن از حد‌ طبیعی و مجاز عبور کند، خطر ابتلا به سرطان پستان در افراد افزایش پیدا می کند.

  • داروهای ضد بارداری

مصرف بیش از حد قرص های ضد بارداری قبل از اولین زایمان در خانم های کم سن و سال می تواند از عوامل ریسک متاستاز سرطان سینه باشد.

  • وزن یا توده بدنی

اضافه وزن و چاقی در خانم ها به خصوص بعد از دوران یائسگی آن ها، ریسک متاستاز سرطان پستان را بالا می برد.

  • مصرف سیگار و الکل

کسانی که الکل و سیگار مصرف می کنند، ۲۰ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و متاستاز آن قرار دارند.

  • ورزش نکردن و نداشتن تحرک لازم

در افرادی که تحرک ندارند یا ورزشی نمی کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر است. علاوه بر این بی تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی منظم ریسک متاستاز سرطان پستان را نیز می تواند افزایش بدهد.

دیگر یافته های پزشکی
هدف از غربالگری سرطان سینه چیست؟
متاستاز سرطان پستان
متاستاز سرطان پستان

راهکارهای کاهش احتمال متاستاز سرطان پستان

  • در پیش گرفتن تغذیه سالم
  • خودداری از استعمال دخانیات و الکل
  • عدم استفاده از غذاهای پرچرب و فرآوری شده
  • خودداری از بی تحرکی و انجام ورزش منظم
  • زندگی در آب و هوای سالم
  • دور بودن از استرس و اضطراب
  • انجام معاینات دوره ای و ارتباط منظم با پزشک

 

راه درمان متاستاز سرطان پستان

درمان متاستاز سرطان پستان به مراتب پیچیده تر از درمان اولیه سرطان پستان است، اما این هرگز بدین معنا نیست که باید از درمان سرطان متاستاتیک نا امید شد.

روش های درمانی نوین سرطان و تکنیک های شیمی درمانی و اشعه درمانی برای درمان انتشار سلول های سرطانی به سایر بافت ها، کارآمد بوده و بیماران بسیاری علی رغم تشدید بیماری به طور مجدد، بهبودی خود را به دست آورده اند. از این رو، همچنان تشخیص به موقع و شروع به درمان فوری سرطان های متاستاتیک، اهمیت بسیار زیادی در رسیدن به بهبودی و طول عمر بیماران خواهد داشت.

دیگر یافته های پزشکی
اقدامات مهم غيردارويی جهت تخفيف درد پستان چيست؟

 

پیگیری پس از معالجه سرطان سینه

با مراجعه به بهترین جراح سرطان پستان می توان از برترین و موثرترین روش درمانی را بهره گرفت. در این بیماری هیچ گونه اتلاف وقت مجاز نیست و پزشک متخصص به محض دریافت نتایج تشخیصی، روند درمانی را آغاز خواهد کرد.

یکی از دلایل بسیار مهمی که جراحان متخصص پستان برای پیگیری های دوره ای پس از جراحی و درمان سینه توصیه می کند، چکاپ بابت عدم عود مجدد سلول های سرطانی یا متاستاز آن است. از آن جایی که آمار نشان می دهد عده قابل توجهی، عود مجدد و یا متاستاز سرطان را تجربه خواهند کرد، بیمار و پزشک باید گوش به زنگ باشند تا در صورت انتشار سلول های سرطانی، تشخیص و درمان به موقعی جهت رفع خطرات بیماری داشته باشند.

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱ دیدگاه

  • سلام ١۶ سالمه که چند شب پیش اتفاقی یک توده ریز مانند جوش دقیقا بالای نوک سینه پیدا شد که خونریزی و غیره ندارد ایا ممکن است بی دلیل و بی خطر باشد یا نیاز به پیگیری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *