انجام اولین ماموگرافی در افراد عادی از چه سنی توصیه می شود؟

اولین ماموگرافی پستان

توصیه می شود اولین ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی انجام شود و بین ۴۰ تا ۵۰ سال هر ۱ تا ۲ سال براساس نظر جراح سرطان سینه انجام شود. برخی از پزشکان اولین ماموگرافی را از سن ۳۵ سالگی شروع می کنند.

ماموگرافی چیست؟

به غربالگری که برای تشخیص سرطان سینه انجام می شود، ماموگرافی سینه گفته می شود. ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس، بافت پستان را از لحاظ سرطان بررسی می کند. همچنین ماموگرافی به تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی کمک کرده و با تشخیص زود هنگام راه های درمانی و همچنین شانس بهبودی را بیشتر می کند.

بعد از ماموگرافی برخی از خانم ها برای بررسی بیشتر به آزمایش های تکمیلی و یا سونوگرافی نیاز خواهند داشت اما جای نگرانی نیست، چرا که این امر به معنای سرطان داشتن فرد نیست. ۹۵٪ از زنانی که آزمایش های تکمیلی را انجام می دهند، به سرطان مبتلا نیستند.

 

ماموگرافی چه فوایدی دارد؟

بهترین و تنها روش اثبات شده از سوی دانشمندان و پزشکان برای تشخیص توده های پستان، ماموگرافی است که به زنان کمک می کند تا هر چه زودتر اقدامات درمانی برای این بیماری را انجام دهند. این روش کمک می کند تا پزشک بتواند توده های کوچک را به راحتی تشخیص دهد و سرطان را در همان مراحل ابتدایی پیدا کرده و ریشه کن  کند. زیرا که اگر سرطان در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بسیار بالا خواهد بود.

 

سن انجام ماموگرافی چه سنی است؟

به طور کلی از نظر کاربرد، ماموگرافی به دو نوع غربالگری و تشخیصی تقسیم می شود:

  • ماموگرافی غربالگری

این نوع از ماموگرافی در تمامی خانم های بالای ۳۵ سال باید انجام شود. به خانم های ۳۵ تا ۷۴ ساله ای که مادر، خواهر یا دختر مبتلا به سرطان سینه دارند، توصیه می شود که هر سال یک بار ماموگرافی انجام دهند و افراد بین ۳۵ تا ۷۴ سالی که سابقه خانوادگی ندارند، توصیه می شود که هر ۲ سال یک بار ماموگرافی انجام دهند.

  • ماموگرافی تشخیصی

این نوع ماموگرافی نیز برای تشخیص توده ها و سرطان های پستانی انجام می شود و محدودیت سنی در افرادی که در آن ها ماموگرافی انجام می شود وجود ندارد.

دیگر یافته های پزشکی
استیج های سرطان سینه چیست؟

 

بهترین زمان برای انجام ماموگرافی بیمار چه زمانی است؟

بهترین زمان انجام ماموگرافی در روزهای پایانی عادت ماهیانه و یک هفته پس از شروع قاعدگی است. زیرا قاعدگی بر بافت سینه تاثیر می گذارد و سینه ها در طول عادت ماهیانه حساس و دردناک می شوند. اما در روزهای پایانی قاعدگی، هورمون ها تاثیری بر بافت سینه ها ندارند و بافت پستان طبیعی و نرمال است.

انجام ماموگرافی پیش از شروع عادت ماهیانه به دلیل تغییرات هورمونی توصیه نمی شود.

 

چند نکته پیش از انجام ماموگرافی

  • بهتر است برای انجام ماموگرافی به مراکز تخصصی و به یکجراح سینه مراجعه شود.
  • قبل از رفتن به ماموگرافی، لباس راحت و دکمه دار پوشیده شود.
  • از عطر و دئودورانت ها استفاده نشود.
  • درد این تست به قدری نیست که نگران کننده باشد. بنابرین نگران درد این تست نباشید.
  • پیش از انجام آزمایش از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری شود.

 

ماموگرافی پستان
ماموگرافی پستان

چندین سوال متداول در مورد ماموگرافی سینه

۱) خطرات ماموگرافی چیست؟

از آنجایی که در این روش های از تابش اشعه ایکس استفاده می شود، برخی از عوارض جانبی رادیواکتیو در بدن وجود دارد. البته میزان دوز اشعه ای که در ماموگرافی تجویز می شود، بسیار کم است و مورد تایید ادارات نظارتی ملی و بین المللی و همچنین اداره ملی بهداشت و خدمات انسانی است. با این حال، افراد باردار باید پیش از انجام تست به پزشک اطلاع دهند، زیرا تابش می تواند برای جنین آن ها خطرناک باشد.

دیگر یافته های پزشکی
هشدار مهم در مورد علائم عفونت پستان

۲) آیا ماموگرافی درد دارد؟

خیر ماموگرافی دردی ندارد اما رد برخی موارد فشرده کردن سینه ها برای نتیجه بهتر باعث ایجاد درد خفیفی می شود اما صدمه ای به بافت پستان وارد نمی کند.

۳) آیا ماموگرافی صدمه ایجاد می کند؟

در طی ماموگرافی، سینه ها روی یک صفحه تخت قرار می گیرند و با پانل دیگری فشار اعمال می شود که باعث ایجاد فشرده سازی پستان بین دو پانل می شود. این عمل می تواند منجر به درد ناگهانی شود که فقط چند ثانیه طول خواهد کشید و جای نگرانی ندارد.

۴) افراد دارای پروتز سینه چگونه ماموگرافی می شوند؟

خوشبختانه با پیشرفت زیادی که در انجام تکنیک ماموگرافی و استفاده از دستگاه های پیشرفته وجود دارد ماموگرافی با رول کردن نسج پستان و کنار دادن پروتز تصویر مناسبی از پستان تهیه می کند و هیچ خطری برای پارگی پروتز در مراکز تصویر برداری پیشرفته وجود ندارد.

۵) ماموگرافی چند وقت یک بار می بایست انجام می شود؟

نمی توان بین سرطان های سینه که ممکن است فراتر از سینه گسترش یابد و مواردی که در سینه باقی می ماند تمایز قائل شد، بنابراین ماموگرافی سالانه بهترین گزینه برای تشخیص زودهنگام سرطان و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه است.

نگرانی اصلی در مورد ماموگرافی ها برای غربالگری سرطان سینه، احتمال نتیجه مثبت کاذب آن است. این بدان معنی است که یک ناهنجاری تشخیص داده می شود اما پس از آزمایش های اضافی مشخص می شود که سرطان نیست. این موضوع به ویژه در زنان جوان در دهه ۴۰ و ۵۰ که احتمال نتیجه مثبت کاذب در آن ها بالاست نگران کننده خواهد بود.

اگر ناهنجاری در ماموگرافی تشخیص داده شود، ممکن است از فرد خواسته شود علاوه بر سونوگرافی تحت آزمایش بیوپسی نیز قرار بگیرد تا نمونه ای از بافت سینه برای آزمایش خارج شود. برای بسیاری از خانم ها، داشتن بیوپسی تأیید می کند سرطان وجود ندارد و میزان زیادی از نگرانی کاسته خواهد شد.

دیگر یافته های پزشکی
انواع روش های بازسازی سينه بعد از سرطان پستان

 

نتیجه گیری

بهترین راه تشخیص زود هنگام سرطان پستان و درمان آن در مراحل ابتدایی ماموگرافی است که اگر هر سال (برای زنان بالای ۳۵ سال) و در زمان مناسب (در آخرین روزهای عادت ماهیانه) انجام شود به پزشک فوق تخصص جراحی پستان کمک می کند تا از سلامتی پستان ها مطمئن شود و اگر نیاز به درمان باشد، درمان را هر چه زودتر شروع کند.

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *