دوره چکاپ های سرطان سینه و ماموگرافی

ماموگرافی سینه چیست؟

سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین زنان می باشد. بنابرین معاینات بالینی منظم و انجام ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه بسیار توصیه می شود. ماموگرافی یک پرتونگاری و ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان پستان می باشد که به یافتن توده های سرطانی در پستان کمک می کند.

 

ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای کشف سرطان سینه در مراحل اولیه استفاده می کند. در واقع ماموگرافی منجر به تشخیص سرطان پستان در مرحله ای از بیماری می شود که هیچ نشانه و علامتی وجود ندارد و سرطان قابل درمان است. پزشکان از ماموگرافی برای تشخیص نشانه های سرطان پستان استفاده می نمایند. ماموگرافی های منظم می توانند گاهی سرطان را سه سال قبل از  اینکه حس شود، کشف کنند.

 

افرادی بر این باورند که ماموگرافی به دلیل اشعه ایکس سرطان زا می باشد، این باوری غلط است زیرا دوز اشعه در ماموگرافی بسیار پایین می باشد که حتی می شود آن را نادیده گرفت.

ماموگرافی در چه سنی انجام میشود؟

انجمن سرطان ایالات متحده آمریکا انجام سالیانه آن را پس از 40 سالگی توصیه می کند. زنانی که پیشینه ابتلا به سرطان سینه و رحم در اقوام خود دارند بهتر است غربالگری ماموگرافی را زودتر از سن 40 سالگی شروع کنند زیرا بدون شک تشخیص زود هنگام سرطان سینه شانس درمان را تا حد زیاده بالا می برد. طبق توصیه پزشکان افرادی که سابقه این بیماری در اطرافیان نزدیک خود داشته اند از 25 سالگی معاینات مداوم و حتی خود آزمایی را نیز، روز بعد از اتمام سیکل ماهانه انجام دهند.

مناسب ترین زمان برای شروع ماموگرافی در سن 35 سالگی است و بعد از 40 سالگی بهتر است سالی یکبار و 50 سال به بعد نیز هر 2 سال یکبار انجام گیرد.

برای خانم ها از 25 سالگی بهتر است روش های دیگر به غیر از ماموگرافی صورت گیرد و در صورت مشاهده مورد مشکوک ماموگرافی انجام شود که معمولا این دسته افراد در نزدیکان خود سابقه سرطان پستان را نیز داشته اند.

دیگر یافته های پزشکی
انواع کیست سینه؛ تشخیص و پیشگیری از آن ها

دوره های ماموگرافی

 توسط جراح سرطان پستان توصیه می شود خانم های 40 تا 50 ساله هر 1 تا 2 سال یکبار ماموگرافی و سالیانه معاینه شوند. خانم های 50 سال به بالا سالی یک بار ماموگرافی و معاینه سالیانه انجام دهند.

انواع ماموگرافی

سه نوع ماموگرافی وجود دارد که شامل معمولی، دیجیتال و سه بعدی می باشد.

  1. ماموگرافی معمولی

ماموگرافی های معمولی با استفاده از اشعه ایکس با دوز کم برای بررسی سینه ها تصاویر تشخیصی ایجاد می کنند. ماموگرام برای نظارت بر سینه ها و کمک به تشخیص زود هنگام و تشخیص بیماری های پستان در زنان استفاده می شود. پرتوهای ایکس متداول ترین شکل تصویربرداری پزشکی است.

دو نوع ماموگرافی معمولی وجود دارد: غربالگری و تشخیصی

  • غربالگری: این روش برای بررسی سرطان پستان در بیمارانی استفاده می شود که علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهند .این نوع ماموگرافی شامل گرفتن دو عکس با اشعه ایکس از هر پستان به منظور تشخیص تومورهای پنهان است که با یک معاینه معمولی سینه قابل احساس نیست.
  • تشخیصی: این نوع ماموگرافی برای بررسی سرطان پستان در بیمارانی که دارای توده یا علائم دیگری از بیماری شامل درد، ضخیم شدن پوست پستان، ترشح نوک پستان یا تغییر ناگهانی در شکل یا اندازه پستان هستند، استفاده می شود.

 

عکس ماموگرافی سینه
عکس ماموگرافی سینه
  1. ماموگرافی دیجیتال

روش های مرسوم ماموگرافی شامل ذخیره تصویر روی فیلم است. ماموگرافی دیجیتال از تصویر الکترونیکی استفاده می کند که می تواند در یک فایل رایانه ای ذخیره شود.
تصویر دیجیتال را می توان بزرگنمایی یا ارتقاء داد تا ارزیابی اشعه ایکس بسیار ساده تر شود، بنابراین نتایج دقیق تری به دست می آورند.این روش در خانم هایی که سینه متراکم دارند دقیق تر بوده و تابش کمتری دارد.

تفاوت ماموگرافی دیجیتال و معمولی در این است که در ماموگرافی معمولی تصاویر در فیلم ذخیره می‌شوند در حالی که در دیجیتال به صورت دیجیتالی ذخیره می شود.

  1. ماموگرافی سه بعدی

ماموگرافی سه بعدی نوعی از ماموگرافی دیجیتال است که از دستگاه های اشعه ایکس برای گرفتن عکس از برش های پستان از زوایای مختلف استفاده می کند. سپس از نرم افزار رایانه ای برای بازسازی یک تصویر استفاده می شود.

دیگر یافته های پزشکی
درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

 

نحوه انجام ماموگرافی

برای انجام این غربالگری بیمار در مقابل دستگاه مخصوص اشعه ایکس قرار می گیرد، سپس تکنسین رادیولوژی سینه بیمار را روی یک صفحه پلاستیکی شفاف قرار می دهد و یک صفحه دیگر به طور محکم به پستان از بالا فشار وارد می کند. این صفحات بافت پستان را صاف کرده، پستان را نگه می دارند و فرد مقداری فشار احساس خواهد کرد. بهتر است که بیمار برای هر تصویر نفس خود را نگه دارد .

به دلایل زیر فشرده سازی پستان انجام می شود:

  • تمام بافت های خارج از پستان هم ارزیابی شوند.
  • با پهن شدن بافت پستان، کوچک ترین موارد غیر عادی نیز راحت تر دیده شوند.
  • نیاز به استفاده از دوز کمتری از اشعه ایکس باشد، زیرا حجم کمتری مورد تصویربرداری قرار می گیرد.
  • پستان را نگه می دارد تا تاری تصاویر به علت حرکت کاهش یابد.
  • پراکندگی اشعه ایکس را کاهش می دهد تا وضوح تصاویر افزایش یابد.

گاهی در صورت عدم قطعیت نتیجه گیری، ممکن است گرفتن تصاویر اضافی را ترتیب داده شود که نماهای مختلف را نشان می دهد. این اتفاق اغلب عادی است و نباید دلیلی برای ناراحتی بوجود آورد.

 

چگونه برای ماموگرافی آماده شویم؟

پیش از برنامه ریزی برای ماموگرافی، بهتر است هر گونه جراحی قبلی، استفاده از هورمون و سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه را با پزشکتان در میان بگذارید.

دیگر یافته های پزشکی
پیگیری های پس از درمان سرطان پستان

اگر در دوران پیش از پریود به سر می برید و سینه های شما در این دوره حساس هستند، ماموگرافی را به زمان دیگری موکول کنید. بهترین زمان برای ماموگرافی، یک هفته پس از پریودی است. در صورتی که احتمال می دهید باردار باشید، این موضوع را به پزشک یا تکنسین پرتونگاری خود اطلاع دهید. توصیه هایی که بایستی برای انجام ماموگرافی در نظر بگیرید، شامل موارد زیر می باشند:

  • در روز ماموگرافی، از دئودورانت یا لوسیون زیر بغل یا روی سینه هایتان استفاده نکنید. این موارد ممکن است به صورت رسوبات کلسیم در ماموگرافی ظاهر شوند.
  • هر گونه علامت و مشکلی را در پستان به تکنسینخود اطلاع دهید.
  • ماموگرافی های قبلی خود را در اختیار رادیولوژیست قرار دهید تا بتواند با نتیجه جدید آنها را مقایسه نماید.
دوره ی چکاپ و ماموگرافی سینه
دوره ی چکاپ و ماموگرافی سینه

فواید انجام ماموگرافی 

در زنانی که بعد از چهل سالگی هر سال یکبار به طور مداوم آزمایش ماموگرافی را انجام داده اند، احتمال مرگ بر اثر سرطان سینه در این افراد به طور چشمگیری کاهش می یابد. ماموگرافی هیچ کمکی به پیشگیری از سرطان سینه نمی کند. با این حال تشخیص به موقع وجود تومورها و ناهنجاری ها در بافت پستان باعث می شود نشانه های سرطان زودتر تشخیص داده شود و فرد با احتمال کمتری نیاز به انجام شیمی درمانی برای از بین بردن تومورهای پستان پیدا کند.

علاوه بر این، انجام تست ماموگرافی به زنان کمک می کند آگاهی بیشتری نسبت به وضعیت سلامتی پستان های خود پیدا کنند. این امر باعث می شود زنان تا 98 درصد نسبت به عدم ابتلا به سرطان در صورت منفی بودن نتایج تصویربرداری ماموگرافی اطمینان حاصل کنند.

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *