روش های مختلف درمان سرطان سینه در هر مرحله

روش های درمان سرطان سینه

این روش ها عمدتاً چهار مورد می باشند:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی
  • هورمون درمانی

که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

انتحاب روش درمان برای هر فرد به عوامل متناوبی بستگی دارد از جمله stage تومور، میزان گسترش تومور، سرعت رشد تومور، حالت سلولهای توموری به هورمون، درگیری غدد لنفاوی مربوطه، یائسگی و شرایط روحی و جسمی هر فرد به طور عمده تقسیم نوع و روش درمان براساس stage تومور به این قرار می باشد:

مراحل سرطان سینه

stage 0

درمان مورد استفاده عمدتاً جراحی (آن هم به روش حفظ پستان) می باشد. رادیوتراپی سرطان سینه ممکن است 6-4 هفته بعد از جراحی انجام شود. هورمون تراپی سرطان سینه نیز ممکن است به صلاحدید پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

 

stage I

درمان عمده این مرحله جراحی می باشد که جراحی نیز به دو روش انجام می گیرد:

۱) تمام بافت سینه برداشته می شود (Total mastectomy)

۲) بافت مورد تهاجم تومور برداشته می شود و سعی بر حفظ سینه می باشد که به آن لامپکتومی یا partial mastectomy می گویند.

پس از جراحی بررسی غدد لنفاوی نگهبان و غدد لنفاوی زیر بغل لازم است.

 

دومین درمان در این مرحله معمولاً رادیوتراپی می باشد که اکثراً در سرطان هایی که جراحی به روش حفط پستان صورت می گیرد لازم است. اما رادیوتراپی ممکن است در زنان بالای 70 سال انجام گیرد بخصوص اگر هورمون درمانی قابل استفاده باشد.

دو درمان دیگر شیمی درمانی سرطان سینه و هورمون تراپی می باشد. هورمون تراپی غالباً زمانی انجام می شود که سلول های توموری به هورمون (استروژن یا پروژسترون) حساس باشند. داروهایی نظیر تاموکسیفین حداقل به مدت 5 سال به بیمار داده می شود.

انتخاب این روش بستگی زیادی یه سایز تومور، گسترش و تهاجم آم دور جدار تومور دارد. که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

 

stage II

در این مرحله نیز عمده درمان برپایه جراحی استوار می باشد که بیشتر به روش حفظ پستان انجام می گیرد.

بررسی غدد لنفاوی نگهبان و غدد زیر بغل لازم است.

چنانچه شواهد درگیری غدد لنفاوی وجود داشته باشد در این جا از رادیوتراپی استفاده می کنیم. در این دسته از بیماران ممکن است بسته به شرایط شیمی درمانی قبل و یا بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار بگیرد اگر بعد از عمل جراحی نیاز به شیمی درمانی باشد رادیوتراپی بعد از شیمی درمانی انجام می شود. همچنین هورمون تراپی همانند stage I ممکن است اجرا شود.

 

Stage III

درمان این دسته با توجه به سایز و گسترش تومور متفاوت با دو دسته قبل می باشد. درمان عمدتاً به ترتیب زیر انجام می شود:

دیگر یافته های پزشکی
علائم اختصاری مرحله بندی سرطان پستان

۱) اولین قدم در درمان، انجام شیمی درمانی می باشد تا توده کنترل شود (اگر بیمار HER2 مثبت باشد داروی مورد استفاده Herceptin میباشد)

۲) در این دسته غده لنفاوی نگهبان چک نمی شود و به جای آن به بررسی غدد لنفاوی زیر بغل می پردازیم.

۳) همانند مورد قبل عمل جراحی انجام می گیرد.

بیمار بسته به شرایط معمولاً بعد از عمل نیاز به شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی دارد که همانطورکه گفته شد معمولاً رادیوتراپی بعد از شیمی درمانی انجام می گیرد همچنین بازسازی سینه به بعد از رادیوتراپی موکول می شود.

 

Stage IV

به طور معمول درمان در این Stage ترکیبی از شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی می باشد.

جراحی در این مرحله انتخاب اول نمی باشد اما گاهی بسته به شرایط با هدف کاهش درد بیمار و عوارض این مرحله انجام می شود.

این عوارض عبارتند از: فشار بر نخاع، شکستگی استخوان ها و…

داروهایی نیز ممکن است بر کنترل شرایط داده شود مثل ضدافسردگی برای کنترل شرایط روحی بیمار، ضد تشنج و ضد درد برای کنترل درد و …

درمان های جدیدی از جمله ایمونوتراپی به تازگی مورد استفاده قرار می گیرند که هدف این درمان افزایش ایمنی فرد در مواجه با سلول های توموری است تا فرد متوجه عوارض کمتری بشود و لی اثر بخشی این درمان هنوز مورد بحث است.

 

درمان موضعی سرطان سینه

درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی از جمله؛ حجم و مکان توده در پستان، میزان پیشرفته بودن بیماری، سن بیمار، وضعیت کلی سلامت بیمار، دفعات ابتلا به سرطان پستان بستگی دارد. آنچه در موفقیت درمان سرطان پستان اهمیت دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بنابراین از علائم و نشانه های بیماری نباید غافل شد و با غربالگری مداوم، احتمال موفقیت درمان سرطان را بالا برد. برخی از درمان ها موضعی هستند و بدون تأثیر گذاشتن روی دیگر قسمت های بدن، تومور را درمان می کنند. درمان موضعی شامل روش های درمانی مانند جراحی و رادیوتراپی می شود.

  • جراحی سرطان سینه

در اغلب بیماران مبتلا به سرطان پستان، جراحی یکی از گزینه های مهم درمانی است. جراحی پستان انواع مختلفی دارد که انتخاب نوع آن، بسته به نوع سرطان، مرحله بیماری، میزان گسترش سلول های سرطانی و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود.

عمل جراحی ممکن است به دلایل زیر انجام شود:

  • برداشتن توده ی سرطان از پستان
  • تهیه بیوپسی از غدد لنفاوی زیر بازو جهت تعیین تهاجم و انتشار سرطان پستان
  • ترمیم و بازسازی شکل پستان بعد از برداشتن توده ی سرطانی
  • کاهش علائم و عوارض ناشی از سرطان پستان

بر اساس ویژگی های توده سرطان و تاریخچه پزشکی، نوع عمل جراحی توسط بهترین جراح سرطان پستان انتخاب خواهد شد.

 

  • رادیوتراپی سرطان سینه

در طی پرتودرمانی یا همان رادیوتراپی سلول های سرطانی را از بین می روند. در برخی موارد مبتلایان به سرطان پستان علاوه بر سایر درمان ها، به پرتودرمانی نیز احتیاج دارند. انواع اصلی پرتودرمانی که می تواند در درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار بگیرد، پرتودرمانی با پرتوهای خارجی و براکی تراپی است.

دیگر یافته های پزشکی
علل درد پستان چیست؟

این روش درمانی در چندین موقعیت به مورد استفاده قرار می گیرد:

  • پس از عمل جراحی پستان و به جهت کاهش احتمال عود سرطان در همان پستان و غدد لنفاوی مجاور
  • بعد از ماستکتومی توده های سرطانی بزرگ تر از 5 سانتی متر
  • در صورت درگیری تعدا زیادی از غدد لنفاوی
  • در صورت تهاجم و انتشار سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن ازجمله؛ مغز و استخوان

 

درمان سیستمیک سرطان سینه

داروهایی که برای درمان سرطان پستان به کار می روند، از آنجا که می توانند در هر نقطه از بدن خود را به سلول های سرطانی برسانند، روش های درمانی سیستمیک محسوب می شوند. این داروها می توانند ابه صورت خوراکی یا تزریقی مورد استفاده قرار بگیرند. بسته به نوع سرطان پستان، انواع مختلفی از درمان دارویی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

 

  • شیمی درمانی سرطان سینه

در این روش جهت درمان سرطان پستان از داروهای ضد سرطانی خوراکی یا تزریقی استفاده خواهد شد. این دارو ها به کمک جریان خون حرکت کرده و خود را به سلول های سرطانی می رسانند. گاهی در صورت تهاجم به مغز و نخاع ممکن است دارو های شیمی درمانی مستقیماً به مایعات نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است تزریق شود. قبل از شیمی درمانی، تومورهای جامد ممکن است از نظر ژنتیکی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا میزان پاسخ گویی به دارو های شیمی درمانی و تعیین موثرترین نوع دارو صورت گیرد. در طی شیمی درمانی نیز بیماران تحت بررسی های جسمی، آزمایشات خون، سی تی اسکن، اسکن MRI و … قرار می گیرند.

 

شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی سرطان سینه یا بعد از جراحی توصیه شود.

 

۱. شیمی درمانی نئوادجوانت سرطان پستان: این نوع شیمی درمانی به منظور کاهش سایز تومورهای بزرگ پستان و قبل از عمل جراحی انجام می شود. به دنبال این نوع شیمی درمانی جراحی محافظت از پستان میسر خواهد بود.

۲. شیمی درمانی ادجوانت سرطان: این نوع درمان بعد از جراحی یا رادیوتراپی برای حذف باقی مانده سلول های سرطانی انجام می شود که طی عمل جراحی سرطان پستان یا رادیوتراپی امکان برداشتن آنها وجود نداشته است. همچنین، این روش ممکن است از انتشار بیماری به دیگر نقاط بدن پیشگیری نماید.

دیگر یافته های پزشکی
در چه مواردی برای بيماران MRI از پستان درخواست می شود؟

 

  • هورمون درمانی سرطان سینه

به طور کلی داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی می توانند تقریباً در هر جای بدن و نه فقط در پستان ها، خود را به سلول های سرطانی برسانند. در برخی از انواع سرطان پستان، سلول های سرطانی پستان گیرنده هایی دارند که به استروژن و پروژسترون متصل می شوند و باعث افزایش رشد آنها خواهد شد. درمان هایی که از اتصال این هورمون ها به گیرنده ها جلوگیری کنند، هورمون درمانی نامیده می شوند.

این نوع درمان سیستمیک در مبتلایانی که از توده های سرطانی آن ها گیرنده های هورمونی دارند مورد استفاده قرار می گیرد و در تومورهایی که گیرنده هورمونی ندارد موثر نخواهد بود.

هورمون درمان انواع مختلفی دارد اما دو نوع متداول آن عبارتند از:

۱. تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن: این داروها با اتصال به گیرنده های استروژنی سطح سلول های سرطانی پستان مانع از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی شده و از رشد آنها جلوگیری می کنند. معمولاً در هورمون درمانی از داروی تاموکسیفن جهت جلوگیری از عود سرطان پستان و کاهش ریسک ابتلا به آن استفاده می شود.

۲. مهارکننده های آروماتاز: این داروهای هورمون درمانی با اتصال به آنزیم مسئول تولید استروژن (آنزیم آروماتاز) مانع تولید استروژن می شوند و با توقف تولید استروژن، سلول های سرطانی از فقدان استروژن دچار گرسنگی شده و از رشد و تقسیم آن ها جلوگیری می شود.

 

  • ایمونوتراپی سرطان سینه

ایمونوتراپی در واقع تحریک سیستم ایمنی بدن فرد به کمک های داروهای تجویزی جهت شناخت و از بین بردن سلول های سرطانی است. ایمونوتراپی می تواند برای درمان برخی از انواع سرطان پستان استفاده شود. ایمونوتراپی گزینه درمانی مناسب برای بیمارانی است که امکان جراحی برای آنها وجود ندارد و یا سرطان پستان متاستاتیک با ویژگی های ژنتیکی خاص دارند.

 

  • درمان هدفمند سرطان سینه

گاهی داروهایی برای تومورهای پستان که مقدار زیادی از پروتئین سرطانی به نام HER2 را تولید می کنند، تجویز می شوند. در صورت اثبات آزمایشگاهی وجود ژن HER2 در سلول های سرطانی، با تجویز این دارو ها می توان با خاموش کردن ژن HER2، منبع انرژی سلول های سرطانی را قطع کرد.

معمولا درمان هدفمند سرطان پستان در کنار سایر روش های درمانی و برای کمک به کنترل سلول های سرطانی گسترش یافته و یا جلوگیری از عود سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *