اپیدمیولوژی سرطان پستان

اپیدمیولوژی سرطان پستان

طبق آمارهای بدست آمده توسط سازمان بهداشت جهانی (who) سرطان پستان شایعترین سرطان در خانم ها و دومین علت مرگ و میر در آنها می باشد شیوع این بیماری با افزایش سن در خانم ها رابطه ی مستقیمی دارد به طوری که میزان درگیری آن در سنین 30 تا 39 سال از هر 229 نفر 1 نفر به آن مبتلا می شود در حالی که در سن 80 سالگی از هر 10 نفر 1 نفر به آن مبتلا می شود که نشان دهنده ی افزایش میزان شیوع این بیماری با افزایش سن است.

 

میزان شیوع سرطان پستان در ایران نسبت به سایر کشورها متوسط بوده در حالی که سن ابتلا به این بیماری نسبت به کشورهای غربی پایین تر بوده به طوری که میانگین سن ابتلا در ایران 48 سال است. متاسفانه در ایران بدلیل مراجعه ی دیر هنگام به پزشک و عدم اطلاع کافی در خصوص این سرطان شایع در خانم ها، بیماران زمانی به پزشک جراح سرطان پستان مراجعه می کنند که بیماری پیشرفت قابل توجهی داشته باشد که این موضوع در کیفیت درمان و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری تاثیر بدی می گذارد.

 

دیگر یافته های پزشکی
مراحل سرطان پستان

عوامل مستعد کننده سرطان پستان

عواملی که فرد را نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پستان می کند عبارتند از:

۱- سابقه خانوادگی (اقوام درجه 1 یعنی مادر، خواهر و …) سرطان پستان، تخمدان و روده

۲- قاعدگی زودرس ( زودتر از 12 سال) و یائسگی دیررس (دیرتر از 55 سال)

۳- سابقه شخصی سرطان تخمدان، اندومتر و روده

۴- چاقی، عدم فعالیت بدنی و ورزش

۵- مصرف سیگار و الکل

۶- استفاده ناکافی از سبزیجات و میوه

۷- سن اولین بارداری (هرچه دیرتر به نفع ایجاد سرطان است) و تعداد بارداری (هرچه تعداد بارداری بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد)

۸- مصرف داروهای ضدبارداری

۹- رادیاسیون با دوز بالا به قفسه سینه

۱۰- نژاد یهودی

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *