جراحی های ترمیمی پستان بعد از برداشتن ضایعه سرطانی

جراحی ترمیمی پستان

گاهی بانوان بنابه دلایل مختلفی تصمیم می گیرند قسمتی و یا تمام سینه خود را تخلیه کنند؛ از دست دادن سینه ها موجب می شود تا فرد از نظر ظاهری دچار تفاوت هایی با دیگران شود و به دنبال آن برخی اختلالات به ویژه افسردگی و از بین رفتن اعتماد به نفس در فرد ایجاد شود. در این موارد استفاده از جراحی ترمیمی سینه بهترین روش درمان است. هدف از بازسازی پستان باز گرداندن سلامتی و اصلاح تغییرات ظاهری بدن است.

به عنوان مثال زنانی که تحت درمان سرطان سینه قرار می گیرند، از جراحی های بازسازی یا ترمیمی سینه برای بهبود ظاهر سینه ها استفاده می کنند. جراحی ترمیمی سینه راهی برای رهایی از مشکلات در این افراد است که امروزه کاربرد بسیاری دارد. انجام جراحی بازسازی پستان بعد از درمان توده های سرطانی باید توسط جراح و انکولوژیست مورد بررسی و تائید قرار گیرد.

پس به طور کلی ترمیم سینه پس از عمل برداشتن سینه یا جراحات وارد شده بر سینه برای بازسازی یا بازگردانی سینه که تمام یا بخشی از ان با جراحی برداشته شده یا بدشکل شده است قابل انجام است. در واقع ترمیم سینه به دلایل مختلفی توسط افراد انجام می شود.

بازسازی بافت پستان میتواند به دلایل مختلفی از جمله زیبایی و ترمیم زخم صورت گیرد که به دو صورت زودهنگام و تاخیری انجام میشود.
در افرادی که به دلایل کاهش ریسک سرطان (پیشگیری) و سرطان ها در استیج پایین مورد جراحی قرار میگیرند میتوان بعد از جراحی مستکتومی بلافاصه  ترمیم صورت گیرد که نتایج بهتری از جهت زیبایی دارد.
در سرطان های با استیج بالا ترمیم به صورت تاخیری بعد از انجام رادیوتراپی و اطمینان از بهبودی صورت میگیرد.
در ترمیم پستان که توسط جراح سرطان سینه انجام می شود از روش های مختلفی از جمله استفاده از عضله لاتیسیموس دورسی به صورت فلپ (flap) یا عضلات ترنسورس رکتوس ابدومینوس (tram) به صورت فلپ (flap)یا فری فلپ (free flap) استفاده کرد.
که در روش free flap عروق عضله از عروق اصلی خود جدا شده به عروق ناحیه پستان متصل میشود.ولی در روش flap عضله از عروق اصلی خود جدا نمیشود.

جراحی ترمیمی پستان بعد از ضایعه سرطانی

 

دیگر یافته های پزشکی
علائم سرطان پستان چیست؟

روش های متداول ترمیم پستان

  • باز‌سازی پستان با پروتز سینه

پروتز های پستانی به شکل کیسه هایی از جنس سیلیکون هستند که داخل آن می تواند مایع سرم نمکی و یا ژل سیلیکون استریل باشد. برای ترمیم سینه ابتدا وسیله‌ای به نام “متسع کننده” زیر پوست و عضله سینه‌ای قرار داده می شود. هر چند روز مقداری سرم نمکی داخل آن تزریق می‌شود که باعث افزایش حجم آن و در نتیجه اتساع پوست می‌شود و پوست جای کافی برای قرارگیری یک پروتز سینه مناسب را پیدا می کند. سپس متسع‌ کننده با یک عمل جراحی کوچک خارج شده و پروتز سینه به جای آن قرار می گیرد.

  • استفاده از پستان مصنوعی

پستان مصنوعی در بیمارانی کاربرد دارد که نمی ‌توانند از بافت ‌های طبیعی بدن خود استفاده کنند یا نمی ‌خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آن‌ها به وجود آید. این روش در بیمارانی که پرتودرمانی روی قفسه سینه داشته‌اند به دلیل از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست روش مناسبی نیست. این روش در خانم ‌هایی که پستان ‌های کوچک ‌تری دارند، مناسب‌ تر است، زیرا در پستان‌ های بزرگ به سختی می‌توان فضای درون پستان را پس از عمل جراحی، فقط با پستان مصنوعی پر کرد.

  • استفاده از پستان مصنوعی همراه با بافت ‌هایی از بدن خود فرد

پستان مصنوعی همیشه به تنهایی برای ایجاد برآمدگی پستان کافی نیست، به ویژه اگر روی قفسه سینه به اندازه کافی پوست وجود نداشته باشد.

  • استفاده از بافت‌ های بدن فرد به تنهایی

یکی از روش‌ های خیلی خوبی که برای بازسازی سینه وجود دارد، استفاده از نسج خود بیمار است. یکی از فواید این روش، این است که پستان ترمیم‌ یافته، طبیعی ‌تر به نظر می ‌رسد. دو نوع از بافت‌ های بدن شامل عضله صاف شکم و عضله پشت قفسه سینه برای این ترمیم استفاده می‌شوند. در روش استفاده از عضله صاف شکمی، پوست، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به سینه منتقل می ‌شوند تا پستانی جدید ایجاد شود. در خانم‌ های دارای پستان کوچک، روش استفاده از عضله پشت قفسه سینه به عنوان یک جایگزین مطرح می ‌باشد. تکه بزرگی از پوست، عضله و بافت چربی جهت بازسازی و ترمیم پستان جدید مورد نیاز است.

  • ترمیم با استفاده از تزریق چربی

این روش در موارد خاصی کاربرد دارد و با توجه به تغییراتی که توسط چربی در بافت سینه ایجاد می شود، حتما باید توسط جراح متبحر انجام گیرد تا در پیگیری های مربوط به عود مشکلی پیش نیاید.

دیگر یافته های پزشکی
بازسازی اوليه در سرطان پستان (انكوپلاستی)

 

نحوه و مراحل بازسازی سینه

  • ایجاد برآمدگی سینه

نخستین مرحله ایجاد برآمدگی به شکل سینه است. این برآمدگی با استفاده از بافت دیگر بخش ‌های بدن یا با پروتز سینه به وجود می‌ آید.

  • تقارن سینه

پس از ایجاد برآمدگی نوبت به تقارن سینه می‌ رسد. برجستگی بافتی ایجاد شده در عمل اول برای به وجود آمدن تقارن شکل داده و پیکرتراشی می ‌شود و یا این که در صورت لزوم عمل لیفت یا کوچک کردن سینه روی پستان سالم انجام می‌ شود. مرحله دوم معمولاً ۶ هفته پس از عمل اول برنامه‌ریزی می‌ شود.

  • بازسازی نوک پستان

بازسازی نوک پستان و هاله دور سینه پس از مراحل شکل گیری برآمدگی و تقارن سینه‌ ها شروع می‌ شود. نوک پستان معمولاً با پیچاندن یا تا کردن و دستکاری پوست روی برآمده‌ترین بخش سینه تشکیل می‌ شود. ترمیم نوک پستان عملی سرپایی است و با توجه به تکنیک به کار برده شده گاهی در کنار ترمیم هاله دور سینه انجام می ‌شود.

  • بازسازی هاله دور سینه

آخرین مرحلهبازسازی سینه ترمیم هاله دور سینه است. تاتو یکی از روش‌ هایی است که در این مرحله مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

دیگر یافته های پزشکی
ماموگرافی و تشخیص سرطان پستان

 

عوارض جانبی جراحی ترمیم سینه

جراحی ترمیم سینه به وسیله قرار دادن پروتز سینه ممکن است شامل خطرات و عوارض متعددی باشد. اما گفتنی است در صورتی که این جراحی توسط جراح متخصص صورت پذیرد، عوارض احتمالی آن به حداقل میزان خود می رسد. این عوارض احتمالی عبارتند از:

عوارض جانبی جراحی ترمیم سینه
عوارض جانبی جراحی ترمیم سینه
  • ایجاد ناهماهنگی در ظاهر دو سینه (آسیمتری)
  • وجود درد در سینه
  • خراب شدن و یا دفرمه شدن پروتز سینه
  • روند کند بهبود زخم های جراحی
  • مثبت نبودن نتیجه جراحی به گونه ای که جراحی ترمیمی برای در آوردن و جایگزین کردن پروتز سینه لازم باشد.
  • ایجاد تغییر در حس سطحی و عمقی سینه
  • عفونت و خونریزی بعد از عمل جراحی
  • بافت اسکاری که ظاهر سینه ها را به صورت غیر طبیعی تغییر دهد.
  • عوارض بیهوشی عمل جراحی ترمیمی پستان

جراحی ترمیمی پستان در موارد بسیار نادر به لنفوم پستان مبتلا شود. علائم این عارضه به صورت بزرگ شدن یک طرفه یا دو طرفه سینه می باشد. درمان این نوع از سرطان بسیار راحت است و در صورتی که پیگیری های به موقع صورت پذیرد، جراح متخصص پروتز سینه را به همراه بافت های آسیب دیده خارج خواهد کرد.

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *