ترشح خونی از نوک پستان نشانه چیست؟

ترشح خونی از نوک پستان

این علامت در ابتدا برای بیمار بسیار نگران کننده است ولی در واقع اغلب اوقات علل خوش خیم دارد. بیشترین علت ترشح خونی از پستان پاپیلوم ( غده خوش خیم در مجرای پستان ) می باشد.

البته یکی از علل ترشح خونی از پستان سرطان پستان می باشد. جهت بررسی بیشتر بیماران بایستی به محض مشاهده ترشح خونی از پستان به بهترین جراح سرطان پستان مراجعه کنند.

 

عکس ترشح خونی نوک پستان

وجود ترشح از نوک پستان به دلیل ایجاد ترس در خانم ‌ها از احتمال ابتلا به سرطان باعث ایجاد اضطراب شدید در آن ها می شود. در اغلب موارد ترشحات از نوک یا به دلایل فیزیولوژیک و طبیعی ایجاد می شود و یا عوامل خوش خیم کلینیکی باعث آن شده است.

ترشح از نوک پستان زمانی است که از نوک یک یا هر دو بطور خود بخود یا با تحریک یا فشار خارجی مایع خارج می شود. الزاما این ترشح نشانه وجود بیماری خاصی در پستان نمی‌باشد و فقط 10 درصد از سرطان ‌های پستان با ترشح خون از نوک پستان همراهی دارند.

رنگ این ترشحات می ‌تواند شفاف، سفیدکدر، قهوه‌ای، خونی، زرد و یا سبز باشد که این رنگ ‌ها در اکثر موارد نمی ‌تواند نشان دهنده عامل ترشح و یا خوش خیم و بدخیم بودن عارضه ی پستانی باشند. مهم ترین نوع ترشحات سینه در بانوان ترشحات خونی است. این ترشحات که بیشترین احتمال وجود سرطان سینه را دارند، حتما باید توسط پزشک بررسی شوند.

ترشحات در دختران و پسران در حال بلوغ، در زنان باردار و در زنانی که شیردهی داشته اند تا 2 سال پس از پایان شیردهی ممکن است دیده شود که این امر معمولا خود به خود قطع می ‌شود. گاهی در دوران بارداری ترشح  ممکن است خونی باشد که بدلیل پارگی عروق پرخون شده می‌باشد و این امر خود به خود رفع خواهد شد.

دیگر یافته های پزشکی
بازسازی اوليه در سرطان پستان (انكوپلاستی)

علل ترشحات خونی از نوک پستان

  • خروج خون از نوک پستان می تواند نشانه اختلالات خوش خیم پستانی باشد. این اختلالات شامل عفونت و التهاب بافت پستان (ماستیت) و پاپیلومای داخل مجرایی می باشد.
  • از شایع ترین عوامل ایجاد کننده ترشحات خونی نوک پستان پاپیلومای داخل مجرایی است، به خصوص زمانی که خروج خون از نوک پستان مانند خروج شیر باشد. پاپیلومای داخلی مجرایی تومور های خوش خیمی هستند که درون مجرای شیری رشد می کنند. این تومور های کوچک می توانند پشت یا نزدیک به نوک پستان توسط خود فرد احساس و لمس شوند. این توده ها به دلیل نزدیکی بسیار به نوک پستان می توانند موجب ترشحات خونی نوک پستان شوند.
  • گاهی خونریزی نوک سینه می تواند ناشی از بیماری های پوستی باشد، مانند درماتیت تماسی یا خشکی پوست که باعث خشکی و ترک خوردگی می شود. درماتیت تماسی هنگامی رخ می دهد که پوست با یک ماده تحریک کننده مثل یک صابون جدید، مواد شوینده لباس، یا یک پاک کننده صنعتی روی سینه بند جدید باشد. خشکی پوست نیز اغلب ناشی از قرار گرفتن در معرض سرما و گرما است.
  • همچنین از نشانه های اولیه سرطان پستان ترشحات خونی از نوک پستان می تواند باشد. این سرطان ها شامل کارسینومای داخل مجرایی و کارسینومای لوبولار می باشد. بیماری پاژه نیز نوعی از سرطان پستان می باشد که به ندرت ترشحات خونی از نوک پستان در آن دیده می شود.
  • زنانی که در دوران شیردهی هستند، ممکن است نوک سینه هایشان دچار ترک خوردگی شود و این می تواند عاملی برای خونریزی باشد.
  • پیرسینگ نوک سینه نیز از دیگر عواملی است که می تواند منجر به خونریزی شود.
  • هرگونه تروما یا آسیب به پوست سینه می تواند منجر به خونریزی از نوک پستان شود.
دیگر یافته های پزشکی
سرطان سینه چیست؟

ترشح خونی از نوک پستان در موارد زیر اهمیت بیشتری دارد:

۱) در صورتی که ترشح خونی از یکی از مجاری پستان باشد.

۲) در صورتی که سن بیمار بالا باشد. (بالاتر از ۵۰ سال)

۳) در صورتی که تصویربرداری ماموگرافی یا سونوگرافی بیمار نیز اختلال داشته باشد.

۴) در صورتی که سابقه سرطان پستان در خانواده بیمار مثبت باشد.

تشخیص ترشحات خونی نوک پستان

در ارزیابی سریع سرطان مشاهده و تشخیص زود هنگام ترشحات خونی بسیار اهمیت دارد. البته این نوع ترشحات در اغلب موارد به علت بیما‏ری‏ های خوش‏ خیم پستان ایجاد می‏ شوند، اما بیشتر از سایر انواع ترشحات با سرطان همراه هستند، به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند.

یک طرفه یا دو طرفه بودن ترشحات پستان از دیگر علائم کمک کننده به تشخیص بیماری می‌ باشند، دو طرفه بودن این ترشحات می‌ تواند به دلیل بیماری تیروئید نیز باشد. همچنین، اینکه مایعات خود به خود ترشح می‌ شوند یا با فشار بیرون می‌ آیند نیز در تشخیص نوع بیماری اهمیت دارد.

در صورت مشاهده ترشحات مشابه خوناب، ابتدا باید مشخص شود که آیا ترشحات واقعا خونی هستند یا خیر؟ اگر ترشحات خونی خود به خود و از یک پستان خارج شود، ارزیابی ‏های دقیق‏ تری لازم است؛ که شامل ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی یا بررسی های آزمایشگاهی است.

سونوگرافی و ماموگرافی پستان علت قطعی ترشحات غیر طبیعی نوک پستان را تشخیص نمی دهند و آزمایش های داکتوگرافی و گالاکتوگرافی که در واقع یک نوع به خصوص از ماموگرافی هستند انجام می‌ شوند. برای این منظور، یک ماده ایجاد کننده کنتراست رنگی که منجر به افزایش وضوح در تصاویر ماموگرافی می شود به مجاری شیری پستان تزریق شده و تصویر برداری صورت می گیرد. انجام این آزمایشات به تشخیص قطعی علت ترشحات غیر طبیعی نوک سینه کمک خواهد کرد.

دیگر یافته های پزشکی
انواع روش های بازسازی سينه بعد از سرطان پستان

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتی که خونریزی بیش از یک روز ادامه پیدا کرد لازم است به پزشک مراجعه شود. پزشک با انجام معاینه و عکس برداری وجود هر گونه توده مشکوک و غیر عادی را در پستان بررسی می کند.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به باید به پزشک مراجعه شود:

  • احساس وجود توده یا برآمدگی جدید در پستان
  • فرورفتگی یا دیگر تغییرات بافتی در پستان
  • نوک سینه به تازگی فرورفته یا صاف شده است
  • پوسته پوسته شدن هاله اطراف نوک سینه
  • قرمز شدن پوست سینه
  • تغییر اندازه، شکل یا ظاهر سینه

بریدگی ها، ترک ها یا آسیب های دیگر بر روی پوست پستان لزوماً به درمان فوری احتیاج ندارند. در صورت عدم بهبود علائم یا مشاهده شدن علائمی از عفونت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

علائم نشان دهنده ی عفونت در پستان عبارتند از:

  • قرمز
  • گرمی
  • تورم
  • تب و لرز
  • تحریک پذیری
  • درد یا حساسیت شدید

سخن آخر

دلایل خونریزی از نوک پستان متفاوت است. در حالی که شیوع آن در زنان بیشتر است، مردان نیز می توانند خونریزی از نوک پستان داشته باشند. برخی از دلایل خونریزی نوک پستان ها مربوط به شیردهی و مسائل مربوط به مجاری شیر است. دلایل دیگر از جمله تحریک، عفونت و بیماری های خاص کمتر است و به ندرت دیده می شود.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *