علل درد پستان چیست؟

درد پستان

بسیاری از بیماران که به درمانگاه پستان و مطب پزشک متخصص و جراح سرطان پستان مراجعه می کنند  از درد پستان شکایت دارند. درد پستان علل متعددی در خانم ها دارد که از آن جمله اختلالات هورمونی که مربوط به تخمدان است و دیگر اختلالات توده های خود پستان است. لازم به ذکر است معمولاً درد پستان علامت خوبی است  و نشان دهنده ی بیماری های خوش خیم مانند کیست و توده های توپر خوش خیم است.

درد پستان در هر سنی در زنان بسیار متداول است. معمولا سینه‌ های دردناک یا حساس اضطراب زیادی ایجاد می‌ کند. اما به خودی خود، درد در سینه ‌ها معمولاً نشانه سرطان سینه نیست.

علت درد در پستان زنان

در بسیاری از خانم‌ ها درد پستان به عنوان بخشی از چرخه عادی قاعدگی (پریود) تجربه می‌ شود. به این حالت از درد، درد پستان چرخه‌‌ای گفته می‌شود. درد پایدار و طولانی مدت در پستان که مربوط به قاعدگی نمی ‌باشد، به عنوان درد پستان غیر چرخه ای شناخته می‌شود.

گاهی اوقات دردی احساس می‌شود که به نظر می‌رسد در پستان است، اما این درد از جای دیگری نشأت می‌گیرد مانند عضله کشیده شده در سینه. این درد و شرایط به درد جدار قفسه سینه معروف است.

• درد پستان مربوط به پریودها در زنان (درد چرخه‌ای سینه)

بسیاری از خانم‌ ها در همان هفته یا قبل از دوره، در هر دو پستان خود احساس ناراحتی، درد و افتادگی می‌کنند. شدت این درد ممکن است متغیر باشد و پستان ‌ها در زمان لمس شدن ممکن است بسیار دردناک شوند. همچنین در این دوره ممکن است فرد دچار سنگینی، حساسیت، احساس سوزش، لرزش و سوزن سوزن شدن یا احساس سفتی در پستان شود.

معمولاً این درد هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما گاهی فقط در یک سینه وجود دارد. همچنین این درد می‌تواند به زیر بغل، پایین بازو و شانه گسترش یابد. این درد با تغییر سطح هورمون در دوران قاعدگی مرتبط است. در بعضی از خانم‌ها، این نوع درد به خودی خود از بین می‌رود اما می‌تواند مجددا عود کند.

سرطان سینه در بستگان درجه اول، چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولاً این نوع درد بعد از یائسگی متوقف می‌شود. اگرچه زنانی که از درمان جایگزین هورمونی (HRT) استفاده می‌کنند نیز ممکن است درد پستان را تجربه کنند. همچنین درد پستان می‌تواند با شروع مصرف یا تغییر در داروهای پیشگیری از بارداری که حاوی هورمون هستند نیز همراه باشد.

• درد پستان که غیرمربوط دوره‌های قاعدگی زنان (درد غیر چرخه‌ای پستان)

اغلب مشخص نیست که چه چیزی باعث درد غیر چرخه‌ای پستان می‌شود. اما به طورکلی این درد می‌تواند به موارد زیر مربوط باشد:

• یک بیماری خوش خیم در پستان
  • جراحی قبلی سینه
  • آسیب یا ضربه به پستان
  • داشتن سینه‌ های بزرگ
  • یک عارضه جانبی از داروهای درمانی مانند داروهای ضد افسردگی خاص و برخی از داروهای گیاهی مانند جینسینگ
  • استرس و اضطراب نیز می‌تواند با درد پستان مرتبط باشد.

درد پستان غیر چرخه‌ای ممکن است مداوم باشد یا دوره‌ای باشد. این درد می‌تواند بر زنان، قبل و بعد از یائسگی و در یک یا هر دو سینه باشد همچنین می‌تواند بر کل سینه یا یک ناحیه خاص تأثیر بگذارد. این شرایط ممکن است یک درد سوزشی، حساسیت، سوزن سوزن شدن یا احساس سفتی باشد. اغلب درد پستان غیر چرخه‌ای با گذشت زمان به خودی خود از بین می‌رود. این اتفاق در حدود نیمی از زنانی که آن را تجربه کرده‌اند گزارش شده است.

• درد در دیواره سینه

معمولا درد دیواره سینه از پستان ناشی می ‌شود اما ممکن است از جا های دیگر نیز نشأت بگیرد.

این درد می‌تواند دلایل دیگری مانند کشیده شدن عضلات سینه داشته باشد. این کشیدگی ممکن است ناشی از حرکات ورزشی یا کار مداوم و آسیب رسان باشد.

• درد پستان ناشی از کیست

گاهی به طور ناگهانی یک توده یا غده برجسته در پستان ظاهر می شود که ممکن است کیست باشد. معمولا این توده‌های پر از مایعات، خطرناک نیستند و اغلب نیازی به درمان ندارند زیرا به خودی خود برطرف می‌شوند. به منظور تشخیص کیست پستان، پزشک ممکن است ماموگرافی، سونوگرافی یا آسپیریشن یا آسپیراسیون را توصیه کند. تخلیه مایعات از کیست نیز نوعی درمان است. اگر کیست آزار دهنده نباشد، ممکن است به هیچ وجه نیازی به درمان نداشته باشید.

• درد پستان ناشی از سرطان سینه

در موارد محدود ممکن است درد مداوم پستان ناشی از وجود غده یا توده سرطانی باشد. این توده‌ها ممکن است خوش خیم و قابل درمان باشند. همچنین ممکن است از نوع بدخیم باشند که پروسه درمان آن‌ ها طولانی ‌تر است.

• عوارض دردناک ناشی از کاشت سینه

کاشت پستان چه از جنس سیلیکون و چه از نظر نمکی عوارضی را به دنبال دارد. یکی از شایع‌ترین دلایل درد بعد از جراحی سینه، انقباض یا فشردگی سینه است؛ هنگامی که بافت اسکار یا شکاف در اطراف کاشت بسیار محکم بسته می‌شود. همچنین درد پستان می‌تواند نشانه‌ای از پارگی یکی از ایمپلنت‌ ها باشد.

لزوم ماموگرافی و سونوگرافی پستان

تشخیص درد در پستان توسط متخصص

پزشک معالج بیمار را معاینه می‌کند و تاریخچه ‌ای از نوع درد بیمار و تعداد دفعات بروز آن را بررسی می‌کند. برای بررسی طولانی بودن درد (درد شدید یا درد مرتبط به دوره‌های قاعدگی)، پزشک معالج ممکن است از بیمار بخواهد که یک نمودار ساده درد را پر کنید.

گاهی پزشک معالج گمان می کند که بیمار ممکن است دچار درد غیر چرخه‌ای سینه یا درد در دیواره سینه شده باشد و ممکن است از بیمار بخواهد در طول معاینه تکیه دهد. این شرایط به آن‌ها در ارزیابی این مسئله که آیا درد درون پستان بیمارست یا در دیواره قفسه سینه کمک می‌کند.

درمان درد در پستان توسط جراح سرطان پستان

تحقیقات نشان داده است که NSAID ها مانند ایبوپروفن می ‎‌تواند به درمان یا کاهش درد پستان به ویژه درد غیر چرخه‌ای کمک کنند. این نوع تسکین دهنده درد می‌تواند به طور مستقیم و به عنوان ژل یا پماد در ناحیه آسیب دیده مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به صورت قرص نیز مصرف می‌شود.

قبل از استفاده از این نوع مسکن ‌ها، باید بررسی ‌هایی صورت پذیرد و از پزشک در مورد دوز صحیح، مدت مصرف دارو و هرگونه عارضه جانبی احتمالی اطلاعات کسب شود. به خصوص اگر بیمار مبتلا به آسم، زخم معده یا هرگونه مشکلات مربوط به کلیه‌ (مشکلات کلیوی) باشد. همچنین پاراستامول “Paracetamol” می‌تواند در تسکین درد پستان مفید باشد.

انواع جراحی زیبایی سینه و سرطان پستان

تحقیقات نشان داده‌اند که داروهای هورمونی ازجمله دانازول و تاموکسیفن در معالجه درد چرخه‌ای پستان‌ها نیز موثر اند بنابراین گاهی اوقات برای این مورد نیز استفاده می‌شود. این داروها عوارض جانبی دارند بنابراین تنها پس از بحث و بررسی در مورد فواید و خطرات احتمالی توصیه و تجویز می‌شوند.

شواهدی وجود دارد مبنی بر این که معمولا زنان جوان‌تر، دوره کوتاهی از درمان را پیش می ‌گیرند، در حالی که زنان مسن نزدیک به یائسگی یا زنان یائسه می ‌توانند از یک دوره درمانی طولانی ‌تر بهره مند شوند.

درمان درد سینه

نکته مهم

انجام ورزش در بیمارانی که دچار درد پستانها هستند منعی ندارد.

در مواجه با درد پستان اقدامات زیر لازم است

1- برطرف نمودن مشکلات هورمونی تحت نظر همکار محترم متخصص زنان

2- مراجعه به بهترین جراح سرطان سینه و معاینه و سونوگرافی

3- انجام اقدامات زیر:

• بیمار روی پستان نخوابد.
  • سوتین مناسب ببندد.
  • از پوشیدن سوتین های سفت یا شل یا فنردار اجتناب کند. سوتین باید هم سایز پستان باشد و بیمار اغلب موارد به جز در موقع خواب از آن استفاده نماید.

4- غذاهای زیر را کم تر استفاده کند:

• نمک زیاد، فلفل زیاد، ادویه زیاد، چربی زیاد، نوشابه ها، چای پررنگ، قهوه و نسکافه، شکلات و کاکائو، بعضی از سبزیجات مانند کلم ، کرفس و ترب

5- مواد غذایی زیر را بیشتر استفاده نماید:

• آب فراوان بنوشد.
  • میوه جات و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود.
  • گوشت سفید خصوصاً گوشت ماهی بیشتر استفاده شود.