آیا سرطان تیروئید را می توان جراحی نکرد؟

سرطان تیروئید چگونه ایجاد می شود؟

سرطان زمانی شروع می ‌شود که سلول‌ها در بدن شروع به رشد خارج از کنترل می ‌کنند. سلول ها تقریباً در هر بخشی از بدن می ‌توانند تبدیل به سرطان شوند و به نواحی دیگر بدن گسترش یابند. سرطان تیروئید سرطانی است که از تکثیر بیش از حد سلول های غده تیروئید منشا می گیرد.

معمولا سرطان تیروئید با پاره‌ای از شرایط وراثتی مرتبط است، اما علت دقیق سرطان های تیروئید شناخته نشده است. تغییرات خاص در DNA افراد می‌تواند باعث سرطانی شدن سلول‌های تیروئید شود. این تغییر ممکن است زمانی رخ دهد که DNA یک سلول توسط یک عامل محیطی، مانند اشعه های رادیواکتیو،  آسیب می‌بیند و یا ممکن است بدون یک علت خارجی و ناشی از رویدادهای تصادفی باشدکه گاهی در داخل یک سلول اتفاق می‌افتد.

درمان غیر جراحی سرطان تیروئید
درمان غیر جراحی سرطان تیروئید

تشخیص سرطان تیروئید

اغلب اوقات، بیماران پیش از عکس برداری از گردن به هر دلیلی، حتی از وجود گره های تیروئیدی بی خبر هستند. گرچه معمولاً چکاپ های منظم و تشخیص های اولیه به منظور رد کردن بدخیم بودن این گره ها انجام می شوند. اما این گره های پنهان و بدون علامت تقریبا همیشه خوش خیم هستند و اغلب بدون درمان باقی می مانند.

بنابراین، در موارد مشکوک به داشتن توده در تیروئید یا ناحیه گردن، توصیه می شود به بهترین پزشک جراح سرطان تیروئید آقای دکتر علی بخشی مراجعه کنید. گاهی اوقات، گره ها موجب بروز علائمی همچون فشار بر نای یا گلو می شوند و یا موجب پرکاری تیروئید می شوند که نیاز به درمان دارد.

همچنین در برخی از موارد که سرطان تیروئید تشخیص داده می شود، به منظور جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی به سایر بافت های بدن، باید در مورد گزینه های درمانی به دقت با بهترین جراح تیروئید در تهران صحبت کرد.

دیگر یافته های پزشکی
عمل جراحی کانسر یا سرطان تیروئید

 

آیا سرطان تیروئید را می توان جراحی نکرد؟

همان طورکه گفته شد گره های تیروئید، بسیار رایج هستند و اغلب هم خوش خیم می باشند. بنابراین، گزینه های درمانی غیر از جراحی تیروئیدوکتومی و لوبکتومی تیروئید، برای بسیاری از بیماران مبتلا به گره های خوش خیم علامت دار، مؤثر می باشند.

روش های بسیاری همچون تکنولوژی های ابلیشن حرارتی، مانند ابلیشن رادیوفرکانسی توسعه یافته اند. تکنیک های ابلیتیو اتانول نشان داده اند که در درمان کیست های تیروئیدی خوش خیم و حتی در درمان متاستازهای گره ای از سرطان پاپیلاری تیروئید، مؤثر می باشند.

 

انواع درمان های غیر جراحی گره های تیروئید

در اغلب موارد به جراحی تیروئید با روش برداشت، نیازی نیست و این روش می تواند با روش های درمانی کم تهاجمی تر و ملایم تر جایگزین شود. انواع گسترده ای از درمانی های غیر جراحی گره های تیروئید وجود دارند که براساس  ویژگی های بالینی توده و اولویت های بیمار انتخاب می شوند.

۱. دارو درمانی

یکی از روش های درمانی استفاده از دوزهای دارویی مهارکننده ی هورمون تیروئید (لووتیروکسین) است که هنوز هم بسیار رایج می باشند. با این حال پژوهش ها و مشاهدات اخیر، شک و تردید را در مورد اثربخشی این روش درمانی افزایش داده اند. همچنین عوارض جانبی قابل توجه این روش درمانی به ویژه در زنان یائسه و بیماران مسن باعث شده است که بخش های بزرگتر جامعه ی پزشکی، این روش درمانی را دیگر توصیه و تجویز نکنند.

دیگر یافته های پزشکی
اهمیت و دقت فروزن سکشن (پاتولوژی فوری حین عمل) در جراحی تیروئید
دارو درمانی در سرطان تیروئید
دارو درمانی در سرطان تیروئید

۲. درمان با ید رادیواکتیو (رادیو یدین)

این روش درمانی، اغلب در موارد گره های گرم و پرکار توصیه می شود، چرا که بافت های فعال تر، به مواد رادیواکتیو بیشتری برای از بین رفتن نیاز دارند. برای انجام ید درمانی، بیمار یک دوز رادیواکتیو یدین را قورت می دهد. سپس یدرادیواکتیو از طریق جریان خود به سلول های تیروئیدی انتقال داده می شود. پژوهش ها، نتایج مؤثری را در رابطه با این روش درمانی نشان داده اند. گرچه، زنان باردار یا شیرده، به علت عوارض جانبی بالقوه و خطرات پیشرفت سرطان یا کم کاری تیروئید برای انجام این درمان مجاز نیستند.

درمان با ید رادیواکتیو (رادیو یدین)
درمان با ید رادیواکتیو (رادیو یدین)

۳. درمان از طریق سوزاندن سلول های سرطانی

درمان های غیر جراحی گره های تیروئید کم تهاجمی مختلفی توسعه یافته اند که به جای برداشتن گره های تیروئیدی، آنها را می سوزانند.

برای مثال؛ ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA) روشی کم تهاجمی می باشد که با هدایت امواج فراصوت به درون بافت مورد نظر سلول های غیر طبیعی را مورد هدف قرار می دهد. درمان RFA نسبتاً بدون درد است و تحت بی حسی موضعی، به صورت سرپایی انجام می شود. این روش درمانی معمولاً ۶۰-۱۵ دقیقه زمان می برد. RFA تا حد زیادی برای گره های خوش خیم مؤثر است و از به خطر افتادن عملکرد تیروئید جلوگیری می کند و باعث می شود دوره ی بهبودی بدون نیاز به جراجی تیروئید طولانی تر شود.

در این روش پروب ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA)، با استفاده از حرارت در اطراف نوک پروب، جریان متناوبی را به بافت می رساند. گرمایش انتخابی نوک پروب، گره تیروئیدی را می سوزاند و بافت تیروئیدی سوزانده شده، در طول چند ماه، توسط سیستم ایمنی بدن مورد هدف قرار می گیرد. این امر منجر به کوچک شدن تدریجی گره خواهد شد.

دیگر یافته های پزشکی
چه کسانی بعد از جراحی تیروئید به ید درمانی نیاز دارند؟

همچنین تزریق اتانول از راه پوست، برای گره های کیستی، مؤثر می باشد. در حالی که کاربرد آن در گره های جامد، به علت نفوذ اتانول به بافت های اطراف گره محدود می باشد.

درمان از طریق سوزاندن سلول های سرطانی تیروئید
درمان از طریق سوزاندن سلول های سرطانی تیروئید

۴. اکو درمانی

اکوتراپی، گره های تیروئیدی خوش خیم را با امواج فراصوت درمان می کند. هر پرتو مجزا، از پوست بیمار و بافت اطراف گره تیروئیدی با یک سطح انرژی کم عبور می کند و فقط در نقطه ی کانونی که امواج فراصوت به هم می رسند، اثر درمانی اکوتراپی اعمال می شود. از این رو، فقط گره تیروئیدی مورد درمان قرار گرفته و به بافت های مجاور آسیبی وارد نمی شود.

اکو درمانی، تنها گزینه درمانی غیرتهاجمی است که در کنار درمان دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کلام آخر

درمانی که  برای شما بهترین گزینه است، بسته به نوع گره تیروئیدی شما و نتایج معاینه شما دارد. بنابراین، مشاوره فردی با یک پزشک متخصص به منظور پیداکردن بهترین درمان ، از اهمیت بالایی برخوردار است. اولویت شخصی شما نیز بسیار مهم است و شما باید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۶ دیدگاه

  • سلام.مادرم کم کاری تیروئید دارد وسالهاست که لئوتروکسید می خورد .عددt4نرمال است ولیtsh الان ۹/۵۶است ومرتب موقع تنفس خز خز وخرناس دارد و احساس تنگی نفس دارد.عدد تی اس اچ ۱۹/۴بود که با خوردن قرص ۱/۵ناشتا الان شده ۹/۵۶ .آیا باید برداشته شود غده تیروئید.بیماری قلبی کلیوی هم دارد .ممنون

  • سلام خسته نباشید من روزشنبه ۳۰ اردیبهشت مطبتون اومدم و گفتین که ندولهای تیروییدم مشکوک هستن به سونوگرافی نوشتید که نتیجه سونوگرافی من radiologic diagnosis:R/oR/o benign follicular nodule vs malignancy

  • سلام خسته نباشید آقای دوکتور
    ازافغانستان پیام گزاشتم خدمتتون
    مادرم حدود۱۰سال هست تیروئید کم کارداره حدود ۲سال میشه که دورگردنش قده های کوچک به وجوداومده وناگفته نماندغده تیروئید وسط حنجرش قرارداره وحدود۱۰سال هست دارومیخوره وهیچ نتیجه خوب نگرفتیم اگه لطف کنید رهنمایی کنیدخیلی خوشحال میشم واگه وقت بدین برامون که تشریف بیاریم پیش شما خیلی ممنون میشم

    • باسلام خدمت شما همراه گرامی
      شما می بایست تحت نظر پزشک ویزیت بشید.
      شماره تماس مطب جهت رزو نوبت مشاوره و ویزیت حضوری
      ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۶۵
      آدرس: تهران – بلوار کشاورز – ابتدای جمالزاده شمالی – کوچه سرو – پلاک ۱ – طبقه ۴ – واحد ۷

    • سلام و سپاس فراوان از شما دکتر عزیز
      خانمی ۴۵ ساله هستم که چند سال متوجه گره در لوب راست تیروییدم شدم که حدود ۳.۵ سانت هر ساله چکاپ شدم آخرین جواب نمونه برداری فولیکولار نئوپلاسم هرتل سل گزارش شده که گفتن باید جراحی بشم و فقط همون لوب داشته باشه بعد اگه نیاز بود دوباره جراحی بشم
      بنطرتون‌ برداشتن کل تیرویید بهتر نیست؟
      از اونجایی که ۷ماه پیش جراحی سرطان سینه شدم و تاره درمانم تموم شده.
      ممنون‌میشم راهنمایی کنید

      • باسلام خدمت شما همراه گرامی
        شما می بایست تحت نظر پزشک ویزیت شوید.
        شماره تماس مطب جهت رزو نوبت مشاوره و ویزیت حضوری
        ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۶۵
        آدرس: تهران – بلوار کشاورز – ابتدای جمالزاده شمالی – کوچه سرو – پلاک ۱ – طبقه ۴ – واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *