زخم نوک پستان نشانه چیست؟

بیماری پاژه و زخم پستان

زخم نوک پستان (nipple) می تواند علامتی از بیماری اگزمایی یا قارچی باشد ولی همچنین می تواند نشانه ای از سرطان اولیه باشد (بیماری پاژه) که باید توسط بهترین جراح سرطان سینه  تشخیص داده شود.

زخم پستان

دلایل زیادی برای زخم و خراش نوک سینه وجود دارد و بهترین راه درمان این وضعیت اغلب به علت آن بستگی دارد.

علت های رایج زخم نوک پستان

  1. زخم نوک پستان به دلیل شیردهی

یکی از شایع ترین علل زخم نوک پستان شیردادن از پستان است. شقاق سینه در شیردهی که با درد و سوزش نوک سینه زنان همراه است معمولا به دنبال مکیدن پستان بعد از تولد کودک شروع می ‌شود. علت اصلی ترک خوردن یا خونریزی نوک سینه، چفت شدن نامناسب سینه در دهان نوزاد است که می‌تواند باعث درد شدیدی در نوک سینه نیز شود. اصلاح روش شیردهی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در التیام ترک‌های سینه داشته باشد. گاهی فقط یک تغییر جزئی در وضعیت‌های شیردهی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند که برای شیردهی، کودک خود را در وضعیتی قرار دهید که بتواند به بهترین شکل دهان خود را به دور نوک سینه چفت کند. همچنین استفادۀ نادرست از شیردوش‌های برقی نیز می‌تواند باعث درد و آسیب در نوک سینه‌ها شود.

برای مثال، برخی زنان به اشتباه درجۀ مکش را خیلی زیاد می‌کنند. علائم زخم سینه در شیردهی عبارتند از: ترک نوک پستان‌ها، کبودی، شقاق یا زخم و حتی تاول زدن نوک سینه. گاهی ممکن است مادر‌ تنها از کثیف شدن یا لکه ‌دار شدن سینه‌ بند خود شاکی باشد و اینکار را انجام دهد.

 

عکس از زخم نوک پستان

 

همچنین بافت یا پرده ‌ای که زبان را به کف دهان متصل می ‌کند کوتاه است یا بیشتر از معمول به سمت نوک زبان پیشروی کرده است. این وضعیت می ‌تواند به مشکلات شیردهی مثل زخم نوک سینه ‌های مادر منجر شود.

  1. آلرژی یا درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی خارش پوست است که در کنار دیگر شرایط آلرژی مانند آسم و آبریزش بینی رخ می دهد. ای آلرژی می تواند بر سایر مناطق بدن تاثیر بگذارد و باعث خشکی و خارش پوست شود. این نوع درماتیت معمولا با مرطوب کننده درمان می شود.

  1. بارداری و تاثیر آن بر زخم نوک پستان

علاوه بر تغییرات متعدد دیگر در بدن، سوزش نوک پستان یکی از ویژگی های شناخته شده بارداری است. بعضی اوقات درد و ترک پستان از اواخر بارداری شروع می ‌شود و روز چهارم پس از تولد نوزاد به اوج می ‌رسد.  این بیماری از نوسانات هورمونی و کشیده شدن پوست سینه ها در طول دوره بارداری ناشی می شود.

  1. زخم نوک پستان با تغییرات هورمونی

فعالیت هورمونی در طول زندگی می تواند منجر به ایجاد تغییراتی در بافت های پستان و نوک پستان شود. بنابرین گزارش درد، ناراحتی و یا خارش در دوران قاعدگی، بارداری، یائسگی، و دیگر مراحل زندگی زنان متداول است. دامنه گزینه های رفتاری که موجود هستند به علت تغییر در فعالیت های هورمونی بستگی دارد.

  1. تماس غیر معمول در طول رابطه جنسی

چنانچه نوک سینه در طول تحریک و یا رابطه جنسی آسیب ببیند، ممکن است منجر به ایجاد علائم دردناک و خونریزی از نوک سینه شود.

  1. بیماری پاژه و بروز زخم نوک پستان

بیماری پاژه یک سرطان است که به نوک پستان و آرئول پستان گسترش می یابد. در ابتدا ممکن است مثل درماتیت به نظر برسد، اما نوک پستان اغلب خون یا مایع زرد رنگی ترشح می کند. این بیماری اغلب تنها یک نوک پستان را آلوده می کند. این شرایط با جراحی و فوتوتراپی مورد درمان قرار می گیرند.

  1. اصطکاک و زخم نوک پستان

هر پارچه ای که با نوک سینه تماس پیدا کند می تواند باعث خراش شود، به خصوص اگر نزدیک باشد. گرما و عرق سبب ایجاد زخم می شوند در حالی که ورزش کردن می تواند سبب افزایش شدت سوزش زخم شود. بنابرین بهتر است سینه بند مورد استفاده به خوبی متناسب باشد و قبل از اینکه اصطکاک را کاهش دهد به قسمت نوک پستان فشار وارد نکند. دلایل مشترک خارش نوک پستان با پارچه های الاستیک و رنگ هایی است که در لباس زیر و لباس خواب به کار می روند.

  1. عفونت و زخم نوک پستان

تعدادی از عفونت ها می تواند باعث ناراحتی یا درد و زخم در پستان و نوک پستان شود:

  • برفک

یک عفونت شایع است که توسط کاندیدیا ایجاد می شود. این مخمر در محیط های گرم و مرطوب رشد می کند. برفک می تواند در دهان نوزاد فعال باشد در حالی که مادر به کودک شیر می دهد یک نقطه دسترسی برای عفونت را فراهم می کند. دارو های ضد برفک برای درمان این شرایط موجود هستند، اما برخی از آن ها برای استفاده در پستان مناسب نیستند.

  • تورم پستان

ورم سینه یک عفونت است که باعث التهاب پستان می شود. از جمله دلایل دیگر، این می تواند ناشی از انسداد طولانی مدت مجاری شیری باشد. برای حل این درد باید از گرمای مرطوب، استفاده شود و ناحیه اطراف آن را ماساژ داده شود و درمان اطراف آن ادامه یابد.

دیگر یافته های پزشکی
پیگیری های پس از درمان سرطان پستان

 

زخم پستان
درمان زخم پستان توسط متخصص
  1. محصولات بهداشتی مثل پودر لباس شویی

طیف گسترده ای از محصولات مصرفی مانند پودر لباس شویی، صابون، شامپو و ضد عفونی می تواند باعث ایجاد خارش در پوست شود. اگر حساسیت نوک پستان نسبتا جدید باشد، می توانید دلایل دیگر را حذف کرد، در این زمینه محصولات خانگی که تقریبا هر روز با پوست در تماس هستند را باید در نظر بگیریم.

مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات پوستی می توانند درماتیت تماسی ایجاد کنند. این به شکل لکه های قرمز و خارش در هر بخشی از بدن که در معرض آن قرار گرفته است، ظاهر می شود. هنگامی که مشخص گردید که درماتیت تماسی، علت زخم و خارش نوک پستان است، راه حل نسبتا ساده است و پیدا کردن محصولات جایگزین عطری و بدون عطر که باید تاثیر ملایم تری بر روی پوست داشته باشد، آسان است.

  1. اگزما در آرئول پستان

چنانچه شخص در معرض هیچ کدام از این شرایط پوستی نباشد، باید به برخی علائم روی نوک پستان خود و یا محوطه مسطح که اطراف آن را احاطه کرده است، توجه کرد. اگر خراش جزئی باشد، درمان می تواند به سادگی مالیدن مرطوب کننده با کیفیت بالا به این ناحیه باشد. نوک سینه ‌ها ممکن است به علت خشکی شدید پوست یا ابتلا به اگزما، دچار ترک‌ خوردگی یا خون ریزی شود. اگزما می ‌تواند به شکل تکه ‌های قرمز و پوسته ‌پوسته ‌ای که ممکن است همراه با خارش یا درد باشد ظاهر شود.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

دیدگاه ها غیر فعال هستند