علائم و نشانه های سرطان پستان

سرطان پستان

انواع مختلف سرطان سینه می تواند به اشکال مختلف بروز کند اما به طور کلی انواع سرطان پستان در دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی قرار می گیرند. در حالی که سرطان های تهاجمی پستان از مجاری یا غدد شیری به بافت های مجاور پستان و قسمت های دیگر بدن سرایت می کند، سرطان غیر تهاجمی سینه رشد آهسته ای دارد و به بافت های مجاور خود سرایت پیدا نمی کند.

علائم و نشانه های مختلف سرطان پستان

ظاهر پستان می تواند به دلایلی از جمله؛ فرزند آوری و تغییرات هورمونی، عادت ماهانه، افزایش و کاهش وزن، یا مصرف برخی دارو ها و افزایش سن تغییر کند. هیچ نشانه دقیقی برای تعریف پستان غیر طبیعی وجود ندارد. آنچه برای یک زن نرمال است، ممکن است برای دیگری عجیب به نظر برسد. بنابرین نباید به واسطه  هر تغییری بی دلیل نگران شد.

توده‌ های پستانی در مراحل اولیه قابل تشخیص نیستند ولی بزرگتر شدن غده با لمس قابل بررسی هستند.
  • درد پستان
  • ترشحات نوک پستان
  • تغییرات موضعی پوست پستان
  • تغییر یکطرفه اندازه و شکل پستان
علائم سرطان سینه
  • علائم اولیه سرطان پستان

• ظهور توده در پستان یا زیر بغل
  • ضخیم و متورم شدن پوست یا بخشی از پستان
  • کم رنگ شدن پوست پستان
  • قرمز شدن یا پوسته پوسته شدن نوک پستان
  • وجود درد یا گودی در نوک پستان
  • خروج ترشحات خونی یا مایع چرکی از نوک پستان
  • تغییرات یک طرفه در اندازه یا شکل پستان ها
  • خارش پستان
  • قرمزی یا گود شدن پوست پستان (چیزی مانند پوست پرتقال)

• علائم سرطان مجاری پستان

سرطان مجاری پستان هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کند. به ندرت این بیماری می تواند با توده ای در پستان یا ترشحاتی از نوک آن همراه باشد. با این وجود با استفاده از روش ماموگرافی می توان این بیماری را به سرعت تشخیص داد.

علائم سرطان مجاری پستان
  • علائم سرطان غدد شیری پستان

سرطان غدد شیری شامل بخش عظیمی از بیماران مبتلا به سرطان پستان می شود. بر خلاف سرطان مجاری پستان، این بیماری حتی با ماموگرافی هم قابل تشخیص نیست و به دلیل عدم وجود علائم خاص قابل تشخیص نیست. اکثر موارد این نوع سرطان زمانی تشخیص داده می شوند، که بنابر دلایل متفاوتی بیوپسی از پستان تهیه شود.

• علائم سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان به ندرت باعث ایجاد توده های پستان می شود و ممکن است در ماموگرافی نیز رویت نشود. معمولا این نوع از سرطان های پستان، باعث به وجود آمدن توده ای مشخص در بافت پستان نمی شوند و نمی توان آن را به وسیله ی خود آزمایی و حتی ماموگرافی به سادگی تشخیص داد. با این وجود به دلیل تغییرات واضح در پوست پستان، در صورت مراجعه به موقع و استفاده از سونوگرافی، در صورت ابتلا به بیماری، می توان به سرعت وجود یا عدم وجود بیماری را تایید کرد.
علائم سرطان التهابی پستان به سرعت به وجود آمده و گسترده می شوند. در واقع بیماری می تواند به سرعت پیشرفت کند. هرگونه تغییر ناگهانی در بافت یا ظاهر پستان باید فوراً به پزشک اطلاع داده شود.

نکات مهمی در مورد سرطان سینه

علائم سرطان التهابی پستان

با این حال علائم سرطان پستان (سرطان سینه) التهابی شامل موارد زیر است:

• قرمزی، تورم و حساسیت به لمس همراه با خارش
  • ظاهری سوراخ سوراخ، شبیه به پوست پرتقال
  • وجود احساس سنگینی، سوزش یا درد در یک پستان
  • بزرگتر شدن یکی از پستان ها نسبت به دیگری
  • فرورفتگی نوک پستان به داخل
  • وجود توده در محل اتصال بازو و تنه

در خانم های باردار یا شیرده، قرمزی، تورم، خارش و درد اغلب علائم عفونت پستان است، که با آنتی بیوتیک قابل درمان می باشد.

• علائم سرطان پستان تهاجمی

علائم سرطان پستان تهاجمی به محل تهاجم و مرحله بیماری بستگی دارد.

• تهاجم به قفسه سینه: ممکن است در بخش های اطراف پستان، درد هایی حس شود و یا شاهد خروج ترشحات از نوک پستان باشیم.
  • تهاجم به استخوان ها: علائم می تواند شامل درد، شکستگی و یبوست یا کاهش هوشیاری به دلیل افزایش سطح کلسیم در خون باشد.
  • تهاجم به ریه: علائم می توانند شامل تنگی نفس یا مشکل در تنفس، سرفه و درد دیواره پستان یا خستگی شدید باشد.
  • تهاجم به کبد: علائم شامل حالت تهوع، خستگی شدید، تورم شکم، تورم پاها و دست ها به دلیل جمع شدن مایعات و زردی یا خارش پوست خواهد بود.
  • تهاجم به مغز و نخاع: علائم ممکن است شامل درد، سردرگمی، تحلیل رفتن حافظه، سردرد، تاری دید یا دوبینی، مشکلات تکلم و مشکلات حرکتی یا تشنج باشد.
علائم اختصاری مرحله بندی سرطان پستان

• علائم سرطان پستان سه گانه منفی

علائم سرطان پستان سه گانه منفی متفاوت از سایر انوع سرطان پستان نیست، اما مشخصات منحصر به فرد خود را دارد:

• وضعیت گیرنده های هورمونی: تست های تشخیص گیرنده استروژن و پروژسترون نتایج منفی را نشان می دهند. بنابرین در این نوع سرطان هورمون درمانی موثر نخواهد بود. در عوض، درمان این نوع سرطان می تواند شامل رادیوتراپی باشد.
  • قدرت گسترش و عود سرطان: احتمال پخش شدن سرطان و بازگشت مجدد این نوع سرطان به نسبت سایر سرطان های پستان بیشتر است.
  • نوع و درجه سلول های سرطانی: سلول های سرطان سه گانه منفی مشابه سلول های بنیادی مجاری شیری هستند و مشابه سلول های طبیعی و سالم نیستند.

• علائم سرطان پستان در آقایان

با وجود اینکه سرطان سینه در آقایان به ندرت دیده می شود، اما به هر حال امکان رخ دادن آن صفر نیست. معمولا سرطان پستان در مردان سیاه پوست نسبت به مردان سفید پوست کمتر رخ می دهد. سرطان پستان به همان اندازه ای که در زنان جدی گرفته می شود باید در مردان نیز به آن توجه جدی شود. علائم سرطان پستان در آقایان مشابه سرطان در خانم هاست و سرطان پستان در آقایان با علائمی متعددی همراه است:

• وجود توده اغلب همراه با درد در پستان
  • ضخیم شدن پوست پستان
  • تغییراتی در رنگ پوست پستان و نوک پستان
  • خروج ترشحات خونی و مایعات چرکی از نوک پستان

با توجه با این که شاید نام سرطان بسیار ترسناک باشد، ولی نباید در مواجهه با علائم گفته شده، دچار استرس و دستپاچگی شد. باید توجه داشت که بسیاری از بیماری ها، علائم مشابه ای با یکدیگر دارند. بنابرین در صورت وجود علائم برای رفع هرگونه ابهام و نگرانی، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؛ تا وضعیت بیماری به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

عوامل ژنتیکی سرطان پستان

عوامل اجتناب ناپذیر سرطان سینه

• سن
  • جنسیت
  • سطح آندروژن خون
  • سطح استروژن خون: سطح بالای استروژن در خون زنان قبل از یائسگی
  • سابقه فامیلی

سابقهٔ سرطان پستان در فامیل (تغییرات ارثی در ژن‌های BRCA1 و BRCA2 (نام اختصاری برای سرطان پستان ۱ و سرطان پستان ۲) در بسیاری از مبتلایان به سرطان‌های پستان و تخمدان وجود داشته‌است ، زنانی که ژن جهش‌یافته BRCA1 وBRCA2 دارند، ۳ تا ۷ برابر بیش‌تر از زنانی که فاقد این ژن‌ها هستند دچار سرطان پستان می‌شوند.
  • تراکم استخوان

• تراکم بافت پستان

افزایش مواجهه زنان با هورمون استروژن که در شرایط زیر رخ می‌دهد.

• بروز اولین دورهٔ قاعدگی قبل از ۱۳ سالگی
  • یائسگی بعد از ۵۱ سالگی
  • استفاده از درمان جایگزینی هورمون با استروژن
  • افرادی که در طول زندگی باردار نشده‌اند یا اولین بارداری آن‌ها بعد از ۳۰ سالگی بوده‌است.
  • سطح بالای فاکتور رشد شبه انسولینی در خون زنان پیش از یائسگی (insulinlike growth factor)
  • سابقهٔ قبلی ابتلاء به سرطان پستان یا برخی موارد غیرطبیعی دیگر در بافت پستان
عوامل سرطان پستان
عوامل سرطان پستان و درمان آن

عوامل قابل پیشگیری سرطان پستان

• سبک زندگی
  • سن اولین بارداری و دفعات بارداری
  • شروع پریود
  • مصرف الکل
  • قرص‌های ضدبارداری
  • هورمون درمانی یائسگی
  • چاقی: اضافه وزن و چاقی خصوصاً بعد از یائسگی
  • نوع تغذیه: مصرف شیرینی علاوه بر احتمال ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری‌های متابولسیم و بیماری‌های قلبی، با سرطان پستان و متاستاز تومور مرتبط است و احتمال بروز این عارضه را افزایش می‌دهد.
  • زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کم
به نظر بهترین جراح سرطان سینه فاصله گرفتن از باروری و محدودکردن فرزندآوری در کنار عامل تغذیه موجب بالاتر رفتن آمار ابتلا به سرطان پستان می‌شود.