پرسش و پاسخ در مورد لمس ناگهانی توده در ناحیه تیروئید

 پرسش و پاسخ لمس ناگهانی توده در ناحیه تیروئید

آقای 30 ساله ای با شکایت لمس ناگهانی یک توده برجسته و سفت در ناحیه تیروئید به درمانگاه مراجعه کرده است و نگران است که بیماری خطرناکی داشته باشد. وی اعلام می دارد که چند وقت پیش یکی از آشنایان در سن 64 سالگی به علت سرطان تیروئید فوت کرده و حال بدی داشته است. علاوه بر این پدر بیمار بر اثر سرطان مری فوت شده است. میخواهد بداند:

 

1- آیا او نیز به سرطان تیروئید مبتلاست و به زودی می میرد؟
2- چه درمانی امکان پذیر است و چند درصد احتمال بهبودی وجود دارد؟
3- آیا وضعیت او به دلیل استعداد ژنتیکی سرطان است که پدر هم به همین دلیل فوت شده است؟
4- از جراحی می ترسد و میپرسد آیا می تواند با دارو خوب شود؟

 

قدم اول در برخورد با این بیمار گرفتن شرح حال است. در شرح حال بالینی شکایت دیگری اعم از علائم پرکاری و کم کاری تیروئید مثل چاقی یا لاغری، اشتهای زیاد، خستگی مفرط، بی خوابی، اضطراب و … ندارد. بیمار اعلام می کند که از حدودا یک هفته قبل است که این توده قابل مشاهده است. در محل توده احساس درد ندارد اما کمی احساس فشار می کند. قبلا جراحی نداشته است؛ با آشنای مبتلا به سرطان تیروئید نسبت خانوادگی ندارد و در خانواده شرح حالی از بیماری های تیروئید وجود ندارد. آشنا مبتلا به کارسینوم آناپلاستیک تیروئید بوده است. سابقه رادیوتراپی سر و گردن در کودکی منفی است. بیماری دیگری ندارد و همواره سعی کرده است ورزش کند و با توجه به سابقه سرطان پدر، رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

دیگر یافته های پزشکی
آيا برداشتن غدد لنفاوی گردن هم در جراحی تيروئيد بايستی انجام شود؟

جراحی توده در تیروئید

 

در معاینه تیروئید توده حدودا یک و نیم سانتی متری ای در لوب چپ حس می شود که قوام سفتی دارد. معاینه غدد لنفاوی گردنی نرمال است. اگزوفتالمی مشاهده نمی شود. با توجه به این شرح حال و معاینه برای بیمار آزمایش TSH و T3 و T4 درخواست می کنیم تا وضعیت بیمار را از نظر یوتیروئیدی یا ساب کلینیکال هایپرتیروئیئی بررسی کنیم. با توجه به اندازه توده و فشار سونوگرافی و FNA نیز درخواست می کنیم تا بررسی های لازم انجام شود و نتیجه نهایی را به بیمار اعلام کنیم.

 

در این مرحله پزشک متخصص و بهترین جراح تیروئید به نگرانی های بیمار به این شکل پاسخ می دهد:

1- باید بررسی های لازم را انجام دهد تا متوجه شویم که آیا این توده یک بدخیمی است یا نه. تعداد کمی از ندول های تیروئیدی بدخیم هستند. هر چند با توجه به سن و شرح حال داده شده نباید آن قدر نگران باشد. باید بداند که تیروئید از جمله ارگان هایی است که بدخیمی های آن اکثرا به درمان پاسخ مثبت می دهند و آشنای فوت شده به مورد کمتر شایع بدخیمی تیروئید که پیش آگهی خوبی ندارد مبتلا بوده است.

دیگر یافته های پزشکی
پرسش درباره آزمایش تیروئید و سونوگرافی در رابطه با کلسیم فرد

2- بعد از تشخیص اگر احتمال بدخیمی برای ندول وجود داشته باشد درمان انتخابی ما جراحی است تا ندول را خارج کنیم. بعد از جراحی انتظار داریم مشکل دیگری نداشته باشد. پیش آگهی اکثر بدخیمی های تیروئید خوب است و احتمال بهبودی با توجه به عدم درگیری غدد لنفاوی بالاست. اگر ندول خوش خیم باشد باید ندول را تحت نظر بگیریم و هر 6 ماه یکبار برای بررسی مراجعه کند. در حالت خوش خیمی نیز اگر ندول بزرگ شود و تنفس یا بلع را با مشکل روبه رو کند باید جراحی انجام شود. با توجه به آزمایش ها نیز ممکن است لازم باشد دارو مصرف کند.

توده در ناحیه تیروئید
توده در ناحیه تیروئید

3- به دلیل سابقه سرطان مری در خانواده باید از این نظر غربالگری های لازم را انجام دهد و مراقب باشد اما سرطان تیروئید ارتباطی با سرطان مری ندارد.

4- جراحی برای درمان ندول های تیروئیدی خوش خیم بزرگ و ندول های بدخیم درمان متداول است و با توجه به جواب آزمایشات و تصویربرداری ها اگر لازم باشد، بهترین گزینه جراحی است.

دیگر یافته های پزشکی
بزرگ شدن غده تیروئید در گردن بیمار

 

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱ دیدگاه

  • به صورت تصادفی و بدون هیج علایمی برای چکاپ به پزشک مراجعه کردم و ایشون به سرطان تیرویید مشکوک شدن و بعد از سونوگرافی، fna و ازمایش پاتولوژی دستور عمل فوری برای تخلیه تیرویید دادند. آیا میتونم بیست روز منتظر عمل بمونم؟ چون دکتر برای ۲۰ روز دیگه نوبت جراحی میدن؟
    آیا باید تیرویید کامل تخلیه بشه؟ چون یک متخصص عدد نظرش به در آوردن کل هست و یکی تنها به تخلیه قسمت درگیر معتقد است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *