بزرگی تیروئید و معاینه توسط جراح تیروئید

بزرگی تیروئید و معاینه توسط جراح تیروئید

سوال بیمار:

به دلیل بزرگی تیروئیدم به پزشک مراجعه کرده ام، نظر ایشان انجام نمونه برداری است. شما چه روشی را توصیه می فرمائید؟ چه اقداماتی لازم است قبل از آن انجام گیرد؟

پاسخ پزشک:

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است هم معاینه تیروئید انجام شود و هم سونوگرافی دقیق انجام شده و توسط بهترین جراح تیروئید در تهران رویت گردد. با ین حال چون امکان انجام این 2 اقدام نیست با اعتماد بر گفته همکار محترم بیوپسی سوزنی انجام می دهیم. بیوپسی سوزنی بهتر است که تحت گاید سونوگرافی انجام گیرد.

 

بزرگ شدن غده تیروئید

بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید را اصطلاحاً گواتر گویند. نکته مهم این است که وجود گواتر الزاماً به معنای بدکاری غده تیروئید نیست. گواتر در صورتی رخ می‌دهد که تولید هورمون توسط غده بیش از حد طبیعی (پرکاری تیروئید) یا کمتر از حد طبیعی کم‌کاری تیروئید بزرگی تیروئید و معاینه توسط جراح تیروئید. باشد یا حتی از نظر ترشح هورمون مشکلی وجود نداشته باشد. گواتر بیانگر ابتلا به عارضه‌ای است که باعث رشد غیرطبیعی غده تیروئید شده است.

 

چه عواملی احتمال بروز گواتر را افزایش می‌دهد؟

احتمال بروز این بیماری را می‌توان از نقطه نظرات متفاوتی بررسی کرد. ولی ما در اینجا به چند مورد از اصلی‌ترین عوامل موثر در بروز گواتر می‌پردازیم.

  • سن

گواتر در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند ولی معمولا این مشکل در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده شده است.

  • جنسیت

گواتر در زنان بیش از مردان رخ می‌دهد؛ به طور کلی زنان بیش از مردان در معرض مشکلات تیروئیدی هستند.

  • کمبود ید

امروزه کمبود ید کمتر در افراد مشاهده می‌شود ولی همچنان این موضوع وجود دارد و یکی از علل اصلی گواتر هم، همین کمبود ید است.

  • وراثت یا سابقه‌ خانوادگی

گواتر در افرادی که خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان سابقه‌ بیماری‌های خودایمنی را  دارند، بیش از سایرین دیده شده است.

  • داروهای سرکوب‌ کننده ایمنی

اگر به صورت مداوم و طولانی مدت مصرف شوند احتمال ابتلا به گواتر را در فرد بالا می‌برند.

  • دوران بارداری و دوران یائسگی

در زندگی اکثر خانم‌ها دو دوره‌ی مهم و حساس وجود دارد یکی دوران بارداری و دیگری دوران یائسگی. در این دو دوران، به دلیلی که هنوز بر پزشکان و متخصصان پوشیده است؛ بیماری‌های تیروئیدی بیشتر دیده می‌شوند یا عود پیدا می‌کنند.

  • استفاده از پاراکلینیک برای تشخیص بیماری‌ها

بعضی از روش‌های پاراکلینیکی ما را در معرض پرتوهای رادیواکتیو قرار می‌دهند و همین موضوع سبب می‌شود که خطر گواتر و به طور کلی بیماری‌های تیروئیدی افزایش پیدا کند.

دیگر یافته های پزشکی
آیا سرطان تیروئید را می توان جراحی نکرد؟

 

معاینات بالینی

زمانی که شما برای مشکلات تیروئید به دکتر مراجعه می کنید، پزشک یک سری معانات بالینی برای شما انجام می دهد این معاینات از جمله بررسی غده تیروئید زمانی که شما در حال قورت دادن هستید (غده تیروئید زمان بلعیدن به سمت بالا و پایین حرکت می کند)

 

درمان ندول خوش خیم تیروئید

  • درمان انتظاری

در برخی موارد ندول تیروئید احتیاج به درمان ندارد، اگر پزشک شما تشخیص بدهد که ندول تیروئید شما خوش خیم است، ممکن است از شما بخواهد تنها برای بررسی رشد و وضعیت ندول هرچند وقت یکبار مراجعه کنید و یا دوباره در یک فاصله مشخصی از شما بخواهد تا بیوپسی انجام دهید، در این صورت و در مواردی اگر ندول تیروئید در طول زمان تغییر اندازه و تعداد نداشته باشد اصلا نیازی به درمان ندارد.

  • درمان هورمونی با داروی لووتیروکسین

لووتیروکسین یک فرم مصنوعی تیروکسین است که به صورت تبلت (قرص) در بازار عرضه می گردد، ایده این  درمان ان است که مصرف هورمون اضافی تیروکسین باعث می شود تا غده هیپوفیز هورمون کمتری TSH تولید کند. (این هورمون تحریک کننده تیروئید می باشد)

  • جراحی ندول تیروئید

برخی از ندول های تیروئید با اینکه خوش خیم هستند به این دلیل که بزرگ هستند و راه تنفسی، مری و یا رگهای خونی گردن را مسدود کرده اند به جراحی نیاز دارند، همچنین ندول تیروئیدی که با بیوپسی مشکوک و یا نامطلوب تشخیص داده شده اند نیز به جراحی نیاز دارند.

دیگر یافته های پزشکی
پرسش و پاسخ در مورد لمس ناگهانی توده در ناحیه تیروئید

 

ندول هایی که موجب پرکاری تیروئید می شوند

نوعی از ندول تیروئید هورمون تیروئید تولید می کند و باعث افزایش غلظت هورمون تیروئید در بدن بیمار می شود، پزشک ممکن است در این موارد از این نوع درمانها برای شما استفاده کند:

  • ید رادیواکتیو

پزشکان اغلب برای درمان پرکاری و آدنوم تیروئید و نیز گواتر مولتی ندولار از این روش درمانی استفاده می کنند که به شکل کپسول و یا مایع مصرف می شود، ید رادیواکتیو توسط غده تیروئید جذب می شود و ندول ها کوچک می شوند.

  • داروهای ضد تیروئید

این درمان اغلب به صورت بلند مدت انجام می شود داروی متی مازول (تاپازول) در این مورد استفاده می شود که باعث کاهش علائم پرکاری تیروئید می شود، به طور کلی بر روی کبد تاثیر منفی دارد و بهتر است حتما در این مورد با پزشکتان مشورت کنید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

  • عمل جراحی توسط بهترین جراح تیروئید

اگر درمانهای بالا گزینه های مناسب شما نباشند ممکن است پزشک تصمیم به حذف ندول های فعال تیروئید شما بگیرند، این درمان نیز با توجه به جراحی مشکلات و عوارض خودش را داراست که باید با پزشکتان مشورت کنید.

بزرگی تیروئید

 

درمان ندول تیروئید بدخیم (سرطانی)

  • عمل جراحی تیروئید

درمان معمول برای ندول های بدخیم تیروئید عمل جراحی و حذف ندول بدخیم تیروئید است، روشی به نام تیروئیدکتومی، که تقریبا حذف کل تیروئید رو خواهد داشت، این عمل ممکن هست به تارهای صوتی (حنجره) و غده های پاراتیروئید ، غده هایی که پشت غده تیروئید واقع شده اند و سطح کلسیم خون را کنترل می کنند آسیب برساند، پس از تیروئیدکتومی مدت طولانی مصرف لووتیروکسین لازم است تا سطح هورمونهای تیروئید در بدن کنترل شوند.

  • تزریق الکل

یکی دیگر از راه های حذف غده های بدخیم تیروئید تزریق مقدار کمی الکل در ندول سرطانی تیروئید است، این درمان که طی چند جلسه انجام می شود برای حذف ندول های سرطانی که در عمل جراحی در دسترس نیستند مفید بوده و انجام می شود.

دیگر یافته های پزشکی
روش ید درمانی، دُز آن و همچنین عوارض و قرنطینه بعد از ید درمانی

 

روش های جراحی تیروئید توسط بهترین جراح تیروئید در تهران

  • روش لوبکتومی (thyroid lobectomy)

زمانی که فقط یک لوب تیروئید درگیر است و بیماری پیشرفته نیست، اقدام به برداشتن یک لوب می شود. در برخی موارد ممکن است جراح تشخیص بدهد که بافت ایسم (که بین دولوب تیروئید قرار دارد) باید برداشته شود، که به آن ایسمکتومی می گویند.

  • روش ساب توتال تیروئیدکتومی

ممکن است بیمار متلا به بیماری گریوز باشد که در این صورت جراح با برداشتن لوب درگیر به علاوه ایسم و مقدار زیادی از لوب مقابل را بر می دارد.

  • روش توتال تیروئیدکتومی

این روش که به معنی برداشتن کامل هر دو لوب تیروئید است و گاهی همرا با برداشتن غده های لنفاوی اطراف تیروئید است. این روش در مواقعی صورت می گیرد که هر دو لوب بیمار درگیر شده باشد یا بیماری مانند سرطان تیروئید داشته باشید.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *