پیگیری های بیماران سرطان پستان

پیگیری های بیماران سرطان پستان

پس از انجام اقدامات درمانی مناسب برای بهبود یا رفع سرطان پستان، بیمار بایستی تحت نظارت پزشک متخصص خود یا جراح سرطان پستان و یا در صورت صلاح دید تحت نظر یک پزشک عمومی برای معاینات، تصویر برداری ها و آزمایشات دوره ای قرار بگیرد.
سرطان مانند علف هرز میماند، اگر از ریشه جدا نشود دوباره رشد میکند، با توجه به اینکه ریشه یک سرطان در حد چند سلول که ساختار هایی بسیار ریز می باشند است حتی در صورت در اوردن توده سرطانی تقریبا هیچگاه نمیتوان صد در صد مطمئن بود که تمام سلول های سرطانی از بدن محو شده اند و دوباره شروع به رشد و ایجاد یک توده سرطانی دیگر نمی کنند، بنابراین یکی از اهداف مهم این پیگیری ها تشخیص زود هنگام این باقی مانده و اقدامات به موقع است.

 

پیگیری و معاینات بعد از درمان سرطان سینه

پیگیری بیماران بعد از اقدامات درمانی شامل ویزیت و معاینه توسط بهترین جراح سرطاح سینه در تهران، تصویر برداری، بررسی استخوانی و موارد دیگری که بنابه صلاح دید پزشک مورد نیاز است می باشد.
ویزیت توسط پزشک در سال های اول بعد از درمان هر چند ماه یکبار بنابر صلاح دید پزشک انجام می شود که در آن پزشک سوالاتی درباره وضعیت کلی سلامت و مشکلات اخیر بیمار میپرسد و با معاینه تمام بدن و به خصوص پستان سعی در پیدا کردن برگشت سرطان در پستان و مکان های دیگر است، همچنین با توجه به عوارض داروهایی که بیمار برای سرطان باید مصرف کند و یا عوارض خود سرطان،پزشک، به جستجوی آنها می پردازد تا در صورت لزوم اصلاحی در داروها انجام دهد و یا با اقداماتی دیگر عوارض را اصلاح و بهبود ببخشد.
به علاوه در ویزیت پزشک، بیمار از نظر کیفیت زندگی و سبک زندگی (فعالیت فیزیکی ،تغذیه  و غیره) و وضعیت روحی بررسی می شود تا پزشک بتواند توصیه ها و اقدامات لازم برای بهبود کیفیت زندگی بیماری را انجام دهد. بیمار می تواند در جلسات ویزیت مشکلات خود را با پزشک مطرح کرده و درباره مواردی مانند بارداری از پزشک مشورت بگیرد.
برای تصویر برداری معمولا ماموگرافی که یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان های بیمار است چند ماه بعد از درمان انجام شده و بعد از آن حداقل سالی یک مرتبه و یا بیشتر با توجه به صلاحدید پزشک انجام میشود.در مامو گرافی که از هر دو پستان صورت میگیرد پزشک دنبال برگشت دوباره سرطان در مکان قبلی و یا پستان مقابل است.در مواردی که تمام پستان بیمار طی جراحی از جهت درمان برداشته شده است مامو گرافی فایده ای ندارد.در عده ای از بیماران که استعداد بسیار بالایی برای ایجاد سرطان دارند از تصویر برداری دیگری به نام MRI استفاده میشود،تصویر برداری های دیگرنیز مانند سونوگرافی در موارد دیگر با توجه به صلاحدید پزشک برای بیمار صورت میگیرد.
در بعضی بیماران که مجبور به مصرف داروهایی هستند که یکی از عوارضشان پوکی استخوان است یا افرادی که بعد از درمان دچار کمبود استروژن شده اند(استروژن یک ماده در بدن است که یکی از اثرات آن در خانم ها تقویت استخوان هاست) و یا کسانی که با توجه به شرایطشان پزشک احتمال پوکی استخوان را در آن ها بالا میبیند بایستی توسط یک تصویر برداری خاص که مخصوص استخوان هاست که به نام DEXA شناخته میشود و یا آزمایشات دیگر بررسی شده و با توجه به نتیجه آن دارو یا مکمل های تغذیه ای مناسب برای بیمار شروع شود و با توجه به شدت پوکی استخوان مشاهده شده دوباره تحت بررسی در زمان های بعدی قرار بگیرند(هرچه شدت پوکی استخوان بیشتر باشد فاصله های تکرار آزمایشات و تصویر برداری های استخوانی کمتر خواهد بود)
آزمایشات دیگری نیز بنابه صلاح دید پزشک و شرایط بیمار ممکن است برای بیمار صورت بگیرد.
در نهایت پزشک همواره پا به پای بیمار در روند بهبودی در کنار بیمار و خانواده اش خواهد بود تا بتواند کیفیت زندگی بیمار را ارتقا بخشیده و آرامش بیمار را فراهم اورد.
امیدواریم مطالب فوق اطلاعات مفیدی را در مورد پیگیری بیماران پس از درمان سرطان پستان در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد.

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *