راه های تشخیص سرطان پستان چیست؟

تشخیص سرطان پستان

سرطان پستان

سرطان پستان با رشد و تکثیر کنترل نشده و غیر قابل مهار سلول های غیر عادی شروع شده و گسترش پیدا کنند. نتیجه سرطان در زنان مختلف متفاوت است. بنابراین تشخیص زودرس بیماری موضوع مهمی است. آزمایشات تشخیصی مختلف، به تشخیص و شناسایی به موقع سرطان پستان کمک می کنند.

غربالگری به افراد کمک می کند تا از هرگونه توده، کشیدگی پوست، تورفتگی نوک پستان، نقاط قرمز پوستی و سایر تغییرات ایجاد شده بر روی پستان ‌ها آگاه شوند. همچنین پزشک می ‌تواند در جلسات چکاپ سالیانه، وضعیت پستان ها را مورد معاینه قرار بدهد.

دیدن خود سرطان پستان برای جراح سرطان سینه با نمونه برداری از ضایعه مشکوک و مشاهده سلول های آن زیر میکروسکوپ و انجام چند آزمایش دیگر برای فهمیدن رفتار آن سلول ها انجام پذیر است (به نمونه برداری در اصطلاح بیوپسی و آن آزمایشات دیگر در اینجا معمولا آزمایشات IHC میگویند)

پس اگر تشخیص نهایتا با نمونه برداری است چرا زمانی که فردی با شکایتی از پستان مانند درد،لمس توده،تغییرات پوستی و غیره مراجعه میکند پزشک اورا معاینه میکند و سوالاتی از قبیل سابقه خانوادگی و مشخصات خود شکایت میپرسد (به این سوالات شرح حال بیمار میگویند) و سپس برای او تصویر برداری درخواست میکند و نهایتا سراغ نمونه برداری میرود و به جای اینها از ابتدا از پستان نمونه برداری نمیکند.

 

راه‌ های تشخیص سرطان پستان

  • ماموگرام یا ماموگرافی

ماموگرام های سالیانه در زنان ۴۵ سال به بالا توصیه می شوند. البته برای اطمینان بیش‌تر غربالگری را از ۴۰ سالگی به بعد نیز می تواند آغاز شود.

ماموگرافی تصویربرداری به کمک اشعه X از پستان های بیمار است. به کمک این تصاویر هرگونه ناهنجاری، از جمله وجود توده های حجیم در پستان شناسایی می شوند. این توده ‌ها در حقیقت نشانه ‌ای از سرطان پستان تلقی می ‌شوند.

البته مواجهه با شرایط غیرعادی در ماموگرافی، لزوماً به معنی ابتلا به سرطان پستان نیست و جهت اطمینان از تشخیص باید آزمایش ‌های بیشتری صورت گیرد.

منظور ما پزشکان زمانی که از تشخیص سرطان پستان صحبت میکنیم رسیدن به این نتیجه است که قطعا در یک فرد یک توده یا ضایعه سرطانی موجود است و با شک کردن به آن متفاوت است، مسئله مانند دیدن سایه یک جسم روی دیوار و دیدن خود آن جسم است،ممکن است سایه شکل خود جسم را برای ما تداعی کند اما هیچوقت نمیتوان با دیدن آن به طور قطع گفت که آن جسم چیست و از آن فراتر آنکه چه ویژگی هایی دارد،آیا سطح زبری دارد یا صاف است،چه رنگی است و غیره…
  • سونوگرافی پستان

در سونوگرافی به کمک امواج صوتی، تصاویری از بخش های داخلی بدن فراهم می شود. در صورتی که آزمایش ماموگرام منجر به شناسایی توده شود یا گاهی نیز در صورت وجود توده قابل رویت با چشم عادی در پستان، درخواست سونوگرافی داده می شود تا اطلاعات بیشتری راجع به ویژگی های توده به دست آید.

دیگر یافته های پزشکی
علائم سرطان پستان چیست؟

در سونوگرافی وضعیت توده پستان، از نظر جامد یا مایع بودن مشخص می شود. توده های که با سیالات پُر شده باشد، نشانه ای از یک کیست است و چنین بافتی ماهیت غیرسرطانی دارد. برخی توده ها نیز ترکیبی از دو حالت جامد و مایع را شامل می شوند. بنابراین اکثراً خوش خیم هستند، اما پیگیری های بعدی بر حسب تصویربرداری پزشکی، یا حتی نمونه گیری از آن ها ضروری است.

سونوگرافی تشخیص سرطان پستان
سونوگرافی تشخیص سرطان پستان
  • بیوپسی پستان

در بیوپسی، نمونه ای از بافت توده یا غده استخراج می شود. تا  ماهیت توده مشخص گردد. با توجه به اندازه تومور از روش های متعددی استفاده می‌شود. در صورتی که تومور کوچک تلقی شود و شرایطش چندان مشکوک نباشد، بیوپسی با سوزن توسط یک جراح، یا رادیولوژیست انجام می شود. در برخی مواقع، بیوپسی با جراحی کامل صورت می گیرد. در این حالت، کُل یا بخشی از توده از پستان خارج می شود. علاوه بر این، جراح می تواند هر گونه غده لنفاوی ورم کرده را خارج نماید.

انواع بیوپسی

  • بیوپسی با سوزن نازک: این نوع بیوپسی در صورت مشاهده ی توده جامد در پستان ها انجام می شود. در این روش سوزن نازکی وارد بافت پستان شده و بافت کوچکی را جدا می کند.
  • بیوپسی با سوزن کلفت: این عمل با استفاده از سوزن بزرگتر و مخزن نگهداری نمونه انجام می شود. بدین ترتیب نمونه بافتی به اندازه یک خودکار از پستان استخراج می‌ شود. هدایت سوزن در داخل بافت به وسیله قدرت تجسم پزشک، ماموگرافی یا سونوگرافی انجام می شود. به بیوپسی به کمک تصاویر ماموگرام جراحی تحت عنوان بیوپسی استریوتاکتیک پستان گفته می شود.
  • بیوپسی جراحی (بیوپسی باز): در این نوع بیوپسی، بخشی از توده یا کُل آن را استخراج می شود. این روش تحت عنوان لامپکتومی نیز شناخته می‌شود. این نمونه ‌برداری به منظور ارزیابی ‌های دقیق‌تری زیر میکروسکوپ انجام می شوند.
  • بیوپسی غده نگهبان: این نوع بیوپسی روی غده لنفاوی انجام می شود که سرطان برای نخستین بار از آن، به سایر بخش های بدن سرایت نموده است. بیوپسی غده نگهبان، جهت تشخیص سرطان پستان، معمولاً از غده های لنفاوی ناحیه زیربغل صورت می گیرد.
دیگر یافته های پزشکی
نکات مهمی در مورد سرطان سینه
  • MRI پستان

MRI  پستان، ابزار متداولی برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان محسوب نمی شود. علت این است که احتمال بروز نتایج مثبت کاذب ناشی از آن بسیار بالا است. البته در مواقعی که ریسک سرطان پستان در بیمار بالا باشد، به عنوان اقدام احتیاطی اسکن MRI نیز در کنار ماموگرام سالیانه انجام شود.

 

انواع روش های نمونه برداری

اولا نمونه برداری چند روش دارد، در یک روش یک سوزن صرفا وارد پستان شده و نمونه برداری میکند که خب ممکن است سوزن به جایی که تجمع سلول های سرطانی است برخورد نکند و کمی اینور تر یا آنور تر بخورد یا خود سلول های سرطانی در آن ناحیه شبیه سلول های طبیعی باشند و وقتی سلول های نمونه برداری شده را زیر میکروسکوپ میبینیم بافت پستان طبیعی را مشاهده کنیم و بگوییم که سرطانی نیست یا اینکه با قطعیت نتوانیم بگوییم که سرطان است.
اما زمانی که با معاینه و شرح حال و تصویر برداری (یعنی از روی همان سایه جسم) شک بالایی برای سرطانی بودن آن داشته باشیم به یافته طبیعی نمونه برداری سوزنی اکتفا نمیکنیم و نمونه برداری را به روش دیگری انجام میدهیم مانند اینکه سینه را شکاف میدهیم و مستقیما تکه ای از ضایعه یا کل ضایعه مشکوک را خارج کرده و سپس سلول های آن را بررسی و مشاهده می کنیم.

 

آزمایش‌ هایی برای تعیین مرحله سرطان سینه

پس از تشخیص ابتلا به سرطان سینه، گام بعدی شناسایی مرحله پیشرفت سرطان است که با توجه به اندازه تومور و گسترش آن به بخش های خارج از بافت پستان صورت می گیرد. پس از مشخص شدن مرحله سرطان، پزشک بهترین روش درمانی را تعیین می کند.

همچنین پزشک جراح سرطان پستان قادر است به کمک آزمایش‌ های زیر، میزان پیشرفت سرطان را بسنجد، و به روند درمانی کمک نماید.

  • اسکن استخوان

سرطان متاستاز شده به استخوان ها گسترش می یابد. اسکن استخوان به پزشک این امکان را می دهد تا وضعیت استخوان ها و وجود هرگونه سلول سرطانی بالقوه در آن ها را بسنجد.

  • سی تی اسکن

سی تی اسکن برای تهیه تصاویر همراه با جزئیات، از اندام های بدن به کار می رود. پزشک با استفاده از سی تی اسکن، گسترش سرطان به اندام های بیرونی از جمله قفسه سینه، ریه و بافت شکم را می‌سنجد.

  • اسکن MRI

این آزمایش، یک نمونه از آزمایش‌های رایج برای غربالگری سرطان نیست، اما برای تعیین مرحله پیشرفت سرطان پستان مفید است. اسکن MRI، تصاویر دیجیتالی را از بخش های مختلف بدن تهیه می کند و به کمک آن می توان گسترش سلول های سرطانی به نخاع، مغز و سایر اندام ها را مورد بررسی قرار داد.

  • اسکن PET

اسکن PET، یک ابزار آزمایشگاهی منحصر به فرد محسوب می شود است که یک ماده رنگی داخل سیاهرگ ها تزریق می شود. با جابه جایی رنگ در قسمت های مختلف بدن، یک دوربین ویژه برای تهیه تصاویر ۳ بُعدی از داخل بدن به کار می رود. این تصاویر به پزشک کمک می‌کند تا موقعیت تومور ها را شناسایی کند.

دیگر یافته های پزشکی
هشدار مهم در مورد علائم عفونت پستان

 

 

نتیجه ‌گیری

در صورتی که تست ماموگرافی یا آزمایشات مختلف، باعث ایجاد نگرانی شده باشد، حتماً آزمایش‌های تشخیصی دیگری نیز باید انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به غربالگری سالیانه بهتر است با پزشک مشورت شود. این موضوع علی الخصوص برای افرادی که سابقه فردی یا خانوادگی از سرطان پستان دارند، بیشتر صدق می کند.

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *