کارهایی که بعد از جراحی تیروئید باید انجام داده شود؟

کارهای مهم بعد از جراحی تیروئید

این یک واقعیت آشکار است که بعد از هر نوع جراحی، بدن نیازمند زمان زیادی به منظور بهبود می‌باشد. زمان بهبود وابسته به میزان و شدت عمل جراحی انجام شده می‌باشد. بعد از جراحی، بیمار نیازمند مراقبت بیشتر به منظور بازیابی سلامت جسمی می‌باشد. پزشک به بیمار توصیه می‌کند که در روز اول بعد از ترخیص از بیمارستان به طور کامل در بستر استراحت کند. جهت جلوگیری از خونریزی و یا بروز هر گونه مشکل تنفسی وضعیت بیمار به صورت مرتب توسط بهترین جراح تیروئید در تهران بررسی می‌شود. رژیم غذایی بیمار در چند روز اول بعد از عمل باید تنها شامل مایعات باشد. با این‌حال، در شرایط نرمال، بیمار می‌تواند رژیم غذایی خود را بعد از سه روز عمل یعنی 72 ساعت به حالت عادی برگرداند.

برای حداقل دو هفته، به بیمار توصیه می‌شود که از انجام کارهای سنگین خودداری کند. بیماران معمولا بعد از این دوره‌ی زمانی به حالت اولیه‌ی خود بازگشته و می‌توانند کارهای معمول خود را به راحتی انجام دهند. با این‌حال، این موضوع وابسته به نوع کار و فشار کاری موجود می‌باشد. بعد از ترخیص از بیمارستان، پزشک توصیه‌هایی را جهت مراقبت بعد از عمل به بیمار می‌کند که جهت بهبودی زودتر باید این توصیه‌ها به دقت توسط بیمار اجراء شود.

در برخورد با افزايش كلسيم خون چه اقداماتی لازم است؟

خوردن مایعات و غذا

توصیه می‌شود که تا 3 تا 7 روز بعد از عمل مایعات و غذاهای نرم مصرف شود. رژیم غذایی مایع برای بیمارانی که به گلو درد و یا در در ناحیه‌ی گردن مبتلا هستند، توصیه می‌شود. درد ممکن است به واسطه‌ی لوله ی تنفسی و یا جراحی ایجاد شود.

تنفس و تمیز کردن گلو

بعد از جراحی یک لوله‌ی کوچک را از طریق گردن وارد بدن بیمار می‌کنند. منظقه‌ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته، مستعد تولید برخی مایعات خاص بوده و این موضوع ممکن است برای بهبودی بیمار حیاتی باشد. بنابراین، این لوله که به عنوان زهکش شناخته می‌شود، مانع از تولید و یا تجمع مایعات در این ناحیه می‌شود. بعد از برداشتن زهکش، که 24 ساعت بعد از عمل انجام می‌شود، بیمار می‌تواند حمام کند. با این‌حال، بعد از حمام گردن، ناحیه‌ی جراحی شده باید به درستی خشک شود.

رانندگی

بعد از جراحی، کاملا عادی است که بیمار حالت سفتی و یا درد در ناحیه‌ی گردن داشته باشد. در چنین مواردی، نباید بیمار اقدام به رانندگی کند، چون عضلات سفت ممکن است محدوده‌ی حرکتی گردن را کاهش دهند. بنابراین، حرکت دادن سر از یک طرف به طرف دیگر و نگاه کردن به پشت سر هنگام رانندگی مشکل می‌باشد. رانندگی نیز بعد از مصرف هر گونه داروهای تسکین دهنده‌ درد توصیه نمی‌شود. دستورالعمل‌های مناسبی در رابطه با تمرینات گردن و مفصل توسط فیزیوتراپ بیمارستان توصیه می‌شود. یک تمرین ساده می‌تواند به آرامی سر را به سمت راست چرخش داده و آن را در طول قفسه‌ی سینه بچرخاند، تا زمانی‌که سر به سمت چپ برگردد. چنین تمریناتی به آرام شدن و شل شدن عضلات کمک می‌کند. این سفتی ناحیه‌ی گردن به شرطی که تمرینات توصیه شده به درستی انجام شود، معمولا در عرض چند هفته از بین می‌رود.

تشخیص ندول های تیروئید چگونه است؟

دارو و مراجعه به پزشک متخصص تیروئید

بعد از جراحی، بیمار ممکن است نیاز به یک دوره استفاده از دارو داشته باشد. به طور کلی داروها ممکن است شامل آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد درد باشند. یک سری روش‌های کلی وجود دارد که باید بعد از هر نوع جراحی دنبال شود و این روش‌ها به بهبود سریعتر بیمار کمک می‌کند.