سن شروع آزمایش پستان برای کنترل سرطان سینه چه سنی است؟

آزمایش پستان برای کنترل سرطان سینه

در هر سن و زمانی این کار ممکن است، ولی معمولاً بعد از چهل سالگی، امکان ابتلا به این بیماری در میان زنان بیشتر است. به همین دلیل خانم‌ها باید توجه داشته باشند که می‌توانند خودشان را هر زمان که بخواهند معاینه کنند. اگر هیچ امکاناتی نباشد و خانم‌ها سرشان شلوغ باشد و فرصت نداشته باشند، ساده‌ترین راه این است که حداقل ماهی یک بار خودشان را معاینه کنند تا متوجه شوند که پستانشان آیا تغییری کرده است یا نه. برای معاینۀ پستان راه‌های مختلفی هست ولی بهترین و ساده‌ترینش این است که دراز بکشند و دست راست یا چپ خود را زیر سر بگذارند و با کف دست دیگر، پستانشان را آهسته لمس کنند. بعد با سه انگشت شست و اشاره و میانی، اول کمی پستانشان را فشار بدهند و آن را آهسته لمس کنند.

اگر تغییر یا غده‌ای را حس نکردند، فشار را بیشتر کنند تا غیر از زیر پوست پستان، عمق آن را هم لمس کرده باشند. اگر متوجه تغییری شدند، باید با بهترین جراح سرطان پستان خود مشورت کنند. گاهی خانم‌ها می‌توانند روبروی آینه بایستند و به همان شکل که گفته شد با کف دست و انگشتان پستان خود را لمس کنند. رجوع به پزشک در همان مرحلۀ اول بسیار مهم است، زیرا در صورت ابتلا به سرطان پستان، به‌سادگی و با یک عمل جراحی ساده آن غده یا قسمت سرطانی برداشته می‌شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌شود و سرطان دیگر به‌اصطلاح «متاستاز» نخواهد داد و انتشار پیدا نخواهد کرد.

مرحلۀ پیشرفتۀ سرطان پستان زمانی است که سرطان به دیگر قسمت‌ها انتشار یافته و به‌اصطلاح قنات‌های شیری پستان را فراگرفته باشد. در این صورت، مداوا کمی دشوارتر می‌شود. زن‌هایی که به نوزادان خود شیر می‌دهند یا اول بار است که کودکی به دنیا آورده‌اند، ممکن است تغییراتی در پستان‌های خود احساس و مشاهده کنند که لزوماً سرطان نباشد، ولی برای احتیاط باید حتماً به پزشک مراجعه کنند، چون ممکن است شروع بیماری سرطان پستان باشد.

تشخیص سرطان پستان با معاینه‌های خاصی به نام «ماموگرافی» و معاینات دیگر امکان‌پذیر است و همان‌طورکه گفتم جراحی در مراحل اول، بسیار ساده است، ولی در مراحل پیشرفته‌تر، کار جراح سرطان سینه مشکل‌تر می‌شود و بیمار مجبور است اشعه‌درمانی و شیمی‌درمانی‌های مختلفی را از سر بگذراند. زنانی که عضوی از خانواده و خویشانشان، مثلاً مادر یا خواهرشان، به سرطان سینه مبتلا شده، باید بسیار هوشیار باشند، برای این‌که این زنان امکان بیشتری برای ابتلا به بیماری سرطان پستان دارند. همچنین زنی که به سرطان سینه مبتلا شده و عمل جراحی روی سینۀ او انجام گرفته، باید توجه داشته باشد که امکان ابتلای مجدد به سرطان در او زیاد است و حتماً باید توجه داشته باشد که زیر نظر پزشک، همیشه معاینات لازم را انجام بدهد.

دیگر یافته های پزشکی
سرطان پاپیلری تیروئید و معاینه توسط جراح تیروئید

 

عمل‌های جراحی زیبایی سینه روی این نوع سرطان چه تأثیری دارد؟

نظرها مختلف است. ولی در هر صورت، گفته می‌شود که جراحی‌های مختلف روی سینه خیلی بی‌ضرر نیست. بهتر است همان حالت طبیعی حفظ شود. همچنین نباید سینه‌بندها را سخت بست، زیرا ممکن است زمینۀ مساعدی برای سرطان سینه به وجود بیاید. البته این نظرها صد در صد مورد تأیید نیست، اما به‌هرحال، چنین تغییراتی زمینه را مساعدتر می‌کند و باید تا حد امکان از جراحی‌های غیرضروری و استفاده از سینه‌بندهای تنگ و سفت و سخت اجتناب کرد.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *