ماموگرافی و تشخیص سرطان سینه

معمولاً در صورتیکه بیمار سابقه ای از سرطان پستان به صورت فامیلی نداشته باشد لازم است اولین ماموگرافی را از سن 40 سالگی شروع کند. در برخی موارد توصیه می شود اولین ماموگرافی از سن 35 سالگی شروع شود و بعد در صورت نرمال بودن از 40 سالگی به بعد ادامه پیدا کند.
بیماری پاژه در واقع یک نوع سرطان اولیه پستان است که نوک پستان را درگیر می کند و در برخی موارد با توموری در داخل نسج پستان نیز همراهی دارد. در نگاه اول بیماری پاژه مانند اگزما یا زخم یا عفونت قارچی نوک پستان می باشد.
بسیاری از بیماران سوال می کنند که آیا خارش پستان از علائم سرطان می باشد؟ که باید در جواب گفت معمولاً خارش به علت خشکی و بیماری های پوستی رخ می دهد و معمولاً از علائم سرطان پستان نیست.

توده سینه

توده سینه در پستان می تواند مطرح کننده ی بیماری های مختلف باشد و اشکال زیادی دارند؛ مثل کیست، فیبروآدنوم و پاپیلوما. اندازه، شکل و مکان توده‌ها و همین طور درمان و دلایل بروزشان متفاوت است.
حدود نیمی از تمام زنان توده‌هایی با منشا خوش خیم و یا تغییرات فیبروکیستی دارند. این عوارض در دوران پیش از قاعدگی بیشتر رواج دارد و معمولاً بعد از یائسگی ناپدید می‌شود. بیشتر توده‌ها خوش‌خیم هستند و علامت سرطانی بودن ندارند. اگرچه، هر بار که توده غیرطبیعی مشاهده کردید باید به جراح سرطان سینه در تهران مراجعه کنید تا آن را بررسی کند و از سرطانی یا پیش‌سرطانی بودن آن اطمینان حاصل کند.

کیست های سینه

کیسه های کوچکی است که دیواره ظریفی دارد و درون آن ها مایع جمع شده است. کیست ها بسیار شایع بوده و تعداد زیادی از خانم ها ممکن است دارای یک یا چند کیست در یک یا هر دو سینه خود باشند. این کیست ها علت خاصی ندارد اما به نظر می رسد که با وضعیت هورمونی فرد در ارتباط باشد اما وجود کیست لزوما به معنای اختلال هورمونی در یک خانم نیست. برای درمان این کیست ها اگر با درد همراه باشد، می توان از داروهای خوراکی استفاده کرد.
اگر کیست بزرگ باشد یا پزشک برای تشخیص دقیق تر لازم بداند، اقدام به تخلیه آن با سوزن ظریف خواهدکرد که کار بسیار راحت و بدون دردی است و به صورت سرپایی انجام می شود. در اغلب موارد اقدامات فوق برای درمان کیست کافی است اما به ندرت عمل جراحی نیز لازم می شود. مثلا در کیست هایی که مایع داخل آن خونی باشد یا در کنار آن ها توده ای نیز دیده شود.

فیبرو آدنوم ها

فیبرو آدنوم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم سینه است که بیشتر در زنان 20 تا 35 ساله دیده می شود. اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شود. قبل از 25 سالگی فیبرو آدنوم های پستان از کیست ها شایعتر است و موجب اضطراب و هراس در این گروه از بانوان می شود. این تومورها معمولاً مدور هستند، چندین سانتی‌متر قطر دارند و حرکت می‌کنند. این توده ها ممکن است دوطرفه (در هر دو سینه) باشد و گاهی تعداد آن ها به چند عدد در هر سینه می رسد.
معمولا در صورتی که تشخیص فیبروم آدنوم برای پزشک مسجل باشد، نیازی به عمل جراحی وجود ندارد اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجیح داشته باشد اقدام جراحی لازم می شود که عمل ساده و بی خطری است و از نظر زیبایی نیز مشکل خاصی در سینه ایجاد نمی کند چون با یک برش بسیار کوچک انجام می شود و با بخیه ظریف و قابل جذب ترمیم می شود. اخیرا در صورت وجود سابقه ی خانوادگی سرطان سینه ترجیح داده می شود که فیبروآدنوم با اقدام جراحی خارج شود. تومورها گاهی اوقات به خودی خود از بین می‌روند.