علائم سرطان پانکراس

سرطان پانکراس

معمولاً باعث علائم آزار دهنده ای مثل زردی (یرقان)، انسداد روده ها، درد و کاهش وزن می شود. درمان هایی به منظور تسکین این علائم وجود دارد.

• یرقان

یرقان در نتیجۀ انسداد و در نتیجه توقف جریان صفرا در مسیرخود از مجرای صفراوی مشترک به روده ها است. رایج ترین درمان استفاده از استنت (Stent) است؛ استنت یک لولۀ باریک است که درون مجرا قرار می گیرد، تا آن را باز نگه دارد. استنت معمولاً با روشی به نام ERCP تعبیه می شود. /Endoscopic retrograde cholangiopancreatography/ERCP)

• انسداد روده (دئودنوم)

حدود 20-15% از افراد مبتلا به سرطان پانکراس دچار انسدادِ ناشی از تومور در بخش اول روده باریک (دئودنوم) می شوند. برای این افراد، به وسیلۀ جراحی بین معده و بخش تحتانی رودۀ باریک مسیر جدیدی ایجاد می کنند. روش دیگری که می توان به عنوان جایگزینی برای جراحی در نظر گرفت قرار دادن یک استنت (لوله) درون رودۀ باریک است؛ این استنت باعث می شود که ناحیۀ مسدود شده باز نگه داشته شود.

علائم سرطان پانکراس

• درد

درد یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به سرطان پانکراس است. در گروهی از بیماران استفاده از مُسکن کافی است. رادیوتراپی هم با کوچک کردن تومور می تواند درد را بهبود دهد.

سرطان پانکراس و علائم آن

[مسدود کردن شبکۀ سلیاک] روشی به نام Celiac plexus block ( مسدود کردن شبکۀ سلیاک- شبکۀ سلیاک: شبکه بزرگ عصبی در شکم است) هم می تواند گزینۀ خوبی برای کنترل درد باشد. در این روش، الکل در اعصاب انتقال دهندۀ درد تزریق می شود. الکل، باعث از بین رفتن اعصاب گشته و در نتیجه مانع از انتقال پیام درد به مغز برای احساس درد می شود.

• کاهش وزن

اکثر بیماران مبتلا به سرطان پانکراس دچار کاهش وزن می شوند. استفاده از جایگزین هایی برای آنزیم پانکراتیک می تواند در جذب چربی، به بدن کمک کند. این جایگزین ها معمولاً به صورت کپسول هستند که به صورت روزانه مصرف می شوند.
اگر بیمار دچار مشکلاتی مثل حالت تهوع و استفراغ است، داروهای زیادی برای کاهش این علائم و افزایش اشتها وجود دارد.

اتمام مراقبت های درمانی

در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پانکراس، بیماری غیر قابل علاج است. تصمیم به قطع درمان بسیار سخت است و در این تصمیم گیری باید خانواده، دوستان و تیم درمانی شرکت داشته باشند.
قطع درمان به معنای قطع مراقبت و نظارت بر وضعیت بیمار نیست. معمولاً برای بیمارانی که احتمالاً کمتر از شش ماه زنده می ماننند از Hospice care استفاده می شود. این مراقبت دربرگیرندۀ تمام نیاز های بیمار و خانواده اش شامل جوانب و مراقبت های جسمی(تسکین درد) ، روانی، اجتماعی و معنویِ بیماری و دردی که فرد به آن مبتلا است می شود. این مراقبت ها می توانند در خانه یا آسایشگاه انجام شود و به کادر درمانی که شامل پزشک، پرستار، بهیار، مددکار اجتماعی و متخصص امور معنوی و دینی است، نیاز دارد.
این افراد با همکاری یکدیگر، تلاش می کنند تا ناراحتی ها و عذابی که بیمار و خانواده اش متحمل می شوند را کاهش دهند.

روش های درمان سرطان پانکراس

پیشگیری از سرطان پانکراس

این که هیچ کار مشخصی برای پیشگیری از سرطان پانکراس نمی‌توان انجام داد، اما عوامل خطر زیر را می‌توانید کنترل کنید:

• اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • اگر رژیم غذایی پر چرب دارید، غذاهای سالم تر مصرف کنید.
  • برنامه ورزشی منظم داشته باشید چرا که مشخص شده است ورزش خطر سرطان پانکراس را کاهش می‌دهد.

اپیدمیولوژی (همه گیر شناسی) سرطان پانکراس

در سال ۲۰۱۲، انواع سرطان پانکراس هفتمین عامل مرگ ناشی از سرطان بودند که در سطح جهان به مرگ ۳۳۰۰۰۰ نفر در آن سال منجر شدند. در ایالات متحده، سرطان پانکراس چهارمین عامل مرگ ناشی از سرطان است. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد و این کشورها در سال ۲۰۱۲ شاهد ۷۰ درصد از موارد جدید این بیماری بوده‌اند.

آدنوکارسینوم پانکراس نوعاً پیش آگهی بسیار ضعیفی دارد. در واقع پس از تشخیص، ۲۵٪ افراد یک سال زنده می‌مانند و ۵٪ نیز به مدت ۵ سال.

روش های درمان سرطان پانکراس

اگر سرطان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله تا حدود ۲۰٪ افزایش می‌یابد. سرطان‌های نورواندوکرین (یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون پانکراس به وجود می‌آیند) نتیجه بهتری دارند و پس از دوره‌های پنج ساله حدود ۶۵٪ افراد زنده می‌مانند.

نمودار رشد سرطان معده