سرطان معده چیست؟ و علائم آن

سرطان معده چیست؟

معده بخشی از دستگاه گوارش است که در قسمت فوقانی شکم و دقیقاً زیر دنده‌ها قرار دارد و غذای خورده شده پس از عبور از مری وارد معده می‌شود. معده اسید و نوعی آنزیم ترشح می‌کند که به هضم غذا کمک می‌کنند. عضله‌های دیواره معده برای مخلوط کردن غذا با این اسید و آنزیم‌ها سفت و منقبض می‌شود. سپس غذا وارد نخستین قسمت روده کوچک می‌شود و در آنجا با آنزیم‌های بیشتری ترکیب می‌گردد که از پانکراس می‌آیند و غذا را تجزیه یا اصطلاحاً هضم می‌کنند. در ادامه به شرح علایم سرطان معده و درمان آن می پردازیم. پزشک پس از تشخیص نوع بیماری با توجه به شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری بهترین درمان سرطان معده را برای بیمار تجویز می نماید.

سرطان معده (به انگلیسی: gastric cancer) به زمانی گفته می‌شود که سلول‌های سرطان روی پوشش داخلی معده ایجاد می‌شوند.

علائم سرطان معده

علایم سرطان معده در مراحل اولیه بروز نمی یابد و بیمار در بعضی موارد تا زمان پیشرفت کامل با هیچ علامتی مواجه نمی‌شود. نشانه های اولیه عبارت‌اند:

درد یا ناراحتی قسمت فوقانی شکم به ویژه پس از صرف غذا
سوءهاضمه: (البته به خاطر داشته باشید که سوءهاضمه داشتن لزوماً از علایم سرطان معده نیست و اکثر موارد سوءهاضمه ارتباطی با سرطان ندارد.)
احساس بیماری و یا بی‌میلی به غذا: برخی بیماران پس از صرف غذا احساس سیری زودرس دارند.
کاهش وزن و یا کاهش اشتها
دفع خون در مدفوع: در این صورت مدفوع تیره رنگ، قیرمانند و چسبناک می‌شود یا در حالتی با شیوع کمتر در سرطان معده، خون قرمز روشن در مدفوع دیده می‌شود. این علامت نشان دهنده خونریزی بسیار جدی معده یا روده است.

دیگر یافته های پزشکی
درمان های انتخابی برای سرطان معده بر اساس نوع و مرحله آن

 

علائم سرطان معده که در ادامه آمده است در مراحل شدید بیماری بروز می کند:

تمام علائم اولیه البته به صورت تشدید شده
احساس بیماری مداوم و خستگی بیش از اندازه
کم خون شدن در صورت خونریزی مداوم تومور. کم‌خونی باعث می‌شود تا بیمار بیش از حالت طبیعی احساس خستگی کند.
تومور سرطانی بسیار بزرگ می‌شود و راه عبور غذا و نوشیدنی را مسدود می‌کند و به انسداد معده می‌انجامد.
در صورت انتشار یافتن سرطان در دیگر بخش‌های بدن، علائم متعدد دیگری نیز بروز می‌یابد. به یاد داشته باشید گاهی علت بروز تمام علائم فوق، ابتلا به عارضه‌ای دیگر است، بنابراین انجام آزمایش برای تأیید تشخیص ابتلا به سرطان توسط بهترین جراح گوارش الزامی است و تنها نمی شود از بروز علایم سرطان معده تشخیص به ابتلای فرد به این بیماری داد.

در سطح دنیا، بیماری سرطان معده پنجمین عامل پیشتاز سرطان و همچنین سومین عامل پیشتاز موارد مرگ می‌باشد که از این میان هفت درصد از موارد کلی سرطان و ۹ درصد از موارد مرگ را تشکیل می‌دهد.در سال ۲۰۱۲، این بیماری در ۹۵۰ هزار نفر در سراسر جهان مشاهده شد و باعث مرگ ۷۲۳ هزار نفر گردید. پیش از دههٔ ۱۹۳۰ در بسیاری از نقاط دنیا، از قبیل ایالات متحده و بریتانیا، معمول‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان به شمار می‌رفت. از آن زمان تاکنون، نرخ مرگ ناشی از این بیماری در بسیاری از نقاط دنیا کاهش یافته است. کارشناسان بر این باورند که این امر بدین سبب است که در نتیجهٔ توسعه و پیشرفت سردسازی به عنوان یکی از راه‌های تازه نگاه داشتن موادغذایی، خوردن غذاهای نمک‌سود شده و ترشیجات کاهش یافته است. سرطان معده بیشتر در کشورهای آسیای شرقی و اروپای شرقی اتفاق می‌افتد و در مردان دو برابر بیشتر از زنان است.

دیگر یافته های پزشکی
درمان نئوادجوانت چیست؟ درمان سرطان پیش از جراحی

شماتیک سرطان معده

 

مطالعات فاکتورهای خطرساز زیر را برای سرطان معده پیدا کرده است!

  • عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری: این باکتری به طور شایع در لایه ی داخلی معده دیده می شود. عفونت با این باکتری می تواند سبب التهاب و زخم معده گردد. همچنین می تواند ریسک سرطان معده را افزایش دهد اما گروه اندکی از افراد مبتلا به این باکتری، به سرطان معده مبتلا می شوند.
  • التهاب طولانی مدت معده: افرادی که به دلیل برخی از بیماری ها التهاب طولانی مدت معده دارند ریسک زیادی جهت ابتلا به سرطان معده خواهند داشت. همچنین در افرادی که بخشی از معده ی آنها از طریق جراحی برداشته شده است به دلیل التهاب طولانی مدت محل جراحی ممکن است در آنها سرطان معده مشاهده شود.
  • سیگار کشیدن: احتمال ایجاد این سرطان در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها بیشتر است مخصوصا افرادی که سیگار زیادی مصرف می کنند.
  • سابقه خانوادگی: افرادی که خویشاوندان درجه اول آنها (پدر، مادر، برادر، خواهر) این بیماری را داشته اند جهت ابتلا به آن مستعدتر از افراد دیگرند. در صورتی که چند تن از این خویشاوندان نزدیک افراد مبتلا بوده اند احتمال این بیماری بالاتر می رود.
دیگر یافته های پزشکی
راه های درمان سرطان معده

رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی یا چاقی: مطالعلات نشان داده اند افرادی که رژیم غذایی حاوی غداهای دودی شده، نمک سود یا ترش شده ی زیادی مصرف می کنند ریسک بیشتری جهت ابتلا به سرطان معده دارند. از طرف دیگر افرادی که سبزیجات، میوه و غذاهای تازه مصرف می کنند ممکن است ریسک ابتلا به سرطان کمتری داشته باشند. کم بودن فعالیت های فیزیکی ممکن است ریسک سرطان معده را زیاد کند. همچنین افراد چاق ریسک بالاتری جهت ابتلا به سرطان ناحیه ی فوقانی معده دارند.
سرطان معده

 

بسیاری از افرادی که فاکتورهای خطرساز فوق را  دارند به سرطان مبتلا نمی شوند به عنوان مثال بسیاری از مردم عفونت هلیکوباکتر پیلوری را دارند ولی به سرطان معده مبتلا نمی شوند. از طرف دیگر ممکن است فردی بدون این که هیچ کدام از فاکتورهای فوق را نداشته باشند به سرطان معده مبتلا شود.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *