اقدامات حمایتی،اقدامات پیگیری،پیشگیری سرطان معده

پیشگیری از سرطان معده

اقدامات حمایتی

سرطان معده و درمان آن ممکن است مشکلات دیگری نیز برای فرد ایجاد کند. فرد می تواند از این مراقبت ها قبل، بعد یا حین درمان استفاده کند.
اقدامات حمایتی، روش های درمانی جهت کنترل درد و سایر عوارض جانبی درمان می باشند تا بیمار بتواند آنها را تسکین دهد و راحت تر با بیماری خود مقابله کند. فرد ممکن است این حمایت ها را برای رفاه و بهبود کیفیت زندگی خود دریافت کند.

سرطانی که مجاری گوارشی را مسدود می کند!

در افرادی که در مرحله ی پیشرفته سرطان معده باشند ممکن است مجاری گوارشی توسط تومور مسدود شده باشند. کادر درمانی فرد گزینه های زیر را برای این بیماران پیشنهاد خواهد کرد:

گذاشتن Stent: جراح سرطان معده با استفاده از یک آندوسکوپ لوله ای پلاستیکی یا فلزی را در مناطقی که درچار تنگی و گرفتگی اند قرار می دهد تا غذا از طریق آن عبور کند.

تفاوت زخم معده و زخم اثنی عشر در چیست؟

راه های درمانی

• پرتو درمانی سرطان معده

پرتو درمانی می تواند موجب کوچک شدن تومور و در نتیجه باز شدن مسیر گوارشی شود.

• لیزر درمانی سرطان معده

لیزر یک باریکه ی قوی نوری متمرکز شده است که با حرارت بافت را ازبین می برد. لیزر با کمک آندوسکوپ به محل گرفتگی فرستاده می شود و بافت سرطانی آنجا را تخریب می کند.

جلوگیری از درد سرطان معده

سرطان و درمان آن می تواند سبب ایجاد درد در بیمار شود. کادر درمانی بیمار می تواند در تسکین و کنترل این درد کمک کننده باشد. برای این کار پرتو درمانی و برخی از داروهای مسکن استفاده می شود..

اقدامات پیگیری و چکاپ

پس از درمان سرطان معده، فرد باید به طور مرتب پیگیری و چک شود. این چک کردن به خاطر این است که از درمان کامل فرد اطمینان حاصل شود. در صورتی که در فواصل بین این زمان های پیگیری، فرد با علامت یا مشکلی مواجه شد باید با پزشک خود مطرح کند. پزشک عود تومور را چک می کند. این چک کردن همچنین می تواند عوارض و مشکلاتی که در اثر درمان ایجاد شده اند را نیز مشخص کند.

چک کردن بیمار با انجام معاینه ی فیزیکی، تست های خونی، اشعه ی X، CT اسکن، اندوسکوپی و یا آزمایشات دیگر انجام می گیرد. در صورتی که فرد جراحی شده باشد پزشک ممکن است سطح ویتامین ها و مواد معدنی بیمار مانند ویتامین B12، آهن یا کلسیوم را با درخواست آزمایش خون چک کند.

سرطان معده چیست؟ و علائم آن

اقدامات پیشگیری از سرطان معده

چون علت سرطان معده دقیقا مشخص نیست، بنابراین راهی نیز برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال، می‌توان با رعایت نکته‌هایی ساده و ایجاد تغییرهایی کوچک در زندگی روزمره خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد.

برای این منظور به موارد زیر توجه کنید:

• میوه و سبزی بیشتری میل کنید

میوه و سبزی بیشتری را در برنامه غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. از میوه‌ها و سبزیجات گوناگون و در رنگ‌های متنوع بهره بگیرید.

• غذاهای شور و دودی کمتری مصرف کنید

با کاهش مصرف این غذاها از معده‌ی خود محافظت کنید.

• ترک کردن دخانیات

اگر دخانیات مصرف می‌کنید، هر چه سریع‌تر آن را ترک کنید؛ اگر تاکنون به این مواد آسیب‌زا روی نیاورده‌اید، همچنان از آن‌ها دوری کنید. استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان معده و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. ترک کردن دخانیات گاهی بسیار مشکل است، بنابراین بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

در صورت شک به سرطان معده چه اقداماتی لازم است؟