جراحی تیروئید

 

جراحی تیروئید توسط جراح سرطان تیروئید

جراحی تیروئید در مورد برخی از بیماران توصیه می‌شود. مثل بیمارانی با گره‌های بدخیم تیرویید، بعضی از گره‌های خوش خیم تیرویید، تیروئید بزرگ (گواتر) و غده تیرویید پُرکار.

تیروئید چگونه جراحی می شود؟

در جراحی تیروئید، همه ی غده و یا بخشی از آن برداشته شده و  جراحی  نیز باید حتما در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام شود.
در این جراحی  معمولا لوب گرفتار همراه با توده یا ضایعه ی داخل آن برداشته می شود. در مواردی به منظور تعیین بدخیمی احتمالی، نمونه ی برداشته شده بلافاصله به آزمایشگاه فرستاده شده که توسط مطالعه ی سریع میکروسکوپی ماهیت بافتی آن مشخص می شود.
گاهی بر اساس نتیجه ی فروزن سکشن، نسبت به برداشتن کل غده ی تیروئید و حتی بافت های گردنی اطراف غده ی تیروئید اقدام می شود.
تصمیم برای برداشتن بافت کامل تیروئید در اتاق عمل توسط جراح تیروئید بر اساس فروزن سکشن گرفته می شود و احتمال عمل جراحی وسیع تر تومور، قبل از جراحی به خانواده و خود بیمار اعلام می گردد.
یک روش دیگر جراحی، برداشتن لوب گرفتار و اتمام جراحی می باشد و بعد از دریافت جواب پاتولوژی قطعی، جراح تصمیم به عمل مجدد می گیرد.

توصیه های پس از جراحی

به دنبال جراحی اگر نیاز به دریافت دارو وجود داشته باشد، قبل از ترخیص از بیمارستان باید توضیح کافی به بیمار داده شود. دارو درمانی شامل تجویز هورمون تیروئید، کلسیم و ویتامین دی است.
وی ادامه داد: بعضی از علائم ممکن است طی دو تا سه روز بعد از عمل مشخص نشوند. ولی در صورتیکه با علائم زیر مواجه شدید حتما با پزشک مشورت شود:
گزگز و مور مور شدن اطراف لب ها و دست ها، درد فزاینده ی زخم، تب، تورم، خروج ترشح از زخم و اختلال تنفسی.
اگر عمل جراحی برای سرطان تیروئید انجام شده باشد، درمان هورمونی جایگزین برای چند هفته به تعویق انداخته می شود. این اقدام سبب می شود که اسکن با ید رادیواکتیو، باقیمانده ی بافت تیروئید و وسعت انتشار سلول های بدخیم به غدد لنفاوی یا مناطق دیگر بدن را بهتر و دقیق تر مشخص نماید.

دیگر یافته های پزشکی
آيا MRI يا CT SCAN جهت بررسی تيروئيد لزومی دارد؟

انواع جراحی تیروئید

تکه بردای کامل: خارج کردن بخش کوچکی از غده تیرویید (امروزه به‌ندرت این روش مورداستفاده قرار می‌گیرد).
لویکتومی: برداشتن نیمی از غده تیرویید
برداشتن تقریباً تمام غده تیرویید: باقی گذاشتن مقدار کمی از غده تیرویید در دو طرف و یا باقی گذاشتن حدود یک گرم یا یک سانتی‌متر از بافت تیرویید در یک‌طرف.
برداشتن تیرویید به‌طور کامل: در این نوع جراحی تمام نسج غده تیرویید به‌طور کامل برداشته می‌شود.
برای انجام هریک از جراحی‌های بالا شرایط خاصی در نظر گرفته می‌‌شود. خطرات اصلی جراحی تیرویید شامل احتمال آسیب به قسمت‌های مهم اطراف تیرویید است مثل غدد پاراتیرویید (که تنظیم سطح کلسیم در بدن را به عهده‌دارند) و اعصاب حنجره‌ای خارجی و راجعه (که طناب‌های صوتی را کنترل می‌کنند) است.

چرا من به جراحی نیاز دارم؟

شایع‌ترین دلیل جراحی تیرویید برداشتن گره تیرویید است که در نمونه‌برداری با سوزن باریک مشکوک به نظر می‌رسد.
جراحی برای گره تیرویید در موارد سرطان تیرویید (سرطان پاپیلاری تیرویید)، احتمال وجود سرطان تیرویید (فولیکولار نیوپلاسم) و نمونه ناکافی و غیرقابل قضاوت توصیه می‌شود.
همچنین، ممکن است جراحی برای گره‌های خوش خیم زمانی که اندازه آن‌ها بزرگ باشد یا چنانچه اندازه گره افزایش یابد و یا باعث علایمی مثل درد یا ایجاد اشکال در بلع شود. به‌علاوه، جراحی می‌تواند به‌عنوان یک‌راه درمان در موارد پُرکاری تیرویید یا برای گواترهای بزرگ یا با گره‌های متعدد و یا برای هر گواتری که ایجاد علامت بکند به کار رود.

دیگر یافته های پزشکی
درمان دارویی و شیمی درمانی در سرطان های تیروئید

آیا روش‌های درمانی دیگری وجود دارد

جراحی به ‌طور قطع برای گره‌های مشکوک به سرطان لازم است. در غیاب احتمال وجود سرطان تیرویید ممکن است بتوان از سایر روش‌های درمانی غیر از جراحی، با توجه به نوع تشخیص استفاده کرد. شما می‌توانید در مورد سایر روش‌های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

چه بررسی‌هایی قبل از عمل جراحی لازم است

مانند سایر جراحی‌ها، تمام بیمارانی که کاندید جراحی تیرویید هستند می‌بایست قبل از عمل توسط پزشک ویزیت و معاینه پزشکی شوند که شامل بررسی و معاینه قلب و ریه‌ها است.
ضروری است در مورد بیماران 45 سال به بالا و یا افرادی که علایم بیماری قلبی دارند، نوار قلب اخذ و رادیوگرافی از قفسه سینه قبل از جراحی انجام شود. همچنین، ممکن است لازم باشد آزمایش خون ازنظر بررسی اختلالات خونریزی دهنده انجام شود.
تمام بیمارانی که دچار تغییر در صدا شده‌اند یا سابقه عمل جراحی قبلی در ناحیه گردن را دارند می‌بایست قبل از عمل ازنظر فعالیت تارهای صوتی موردبررسی قرار گیرند. ضروری است مشخص شود عصب راجعه حنجره‌ای که ماهیچه‌های طناب‌های صوتی را کنترل می‌کند به‌طور طبیعی کار می‌کند.
درنهایت اگر سرطان مدولاری تیرویید مورد شک است بیماران باید ازنظر غده فوق کلیوی و غده پاراتیرویید (تنظیم‌کننده کلسیم خون) موردبررسی قرار گیرند.

خطرات جراحی چیست؟

– خونریزی که می‌تواند باعث اختلال تنفسی حاد شود.
– آسیب به عصب راجعه حنجره‌ای که می‌تواند باعث خشن شدن صدا به‌طور دایم شود.
– آسیب به غدد پاراتیرویید (که کنترل کلسیم در بدن را به عهده دارند) و باعث کم‌کاری آن‌ها و ایجاد علایم کلسیم پایین در بدن می‌شود. این عوارض به‌طور شایع‌تر در بیماران با تومورهای تهاجمی یا درگیری وسیع گره‌های لنفاوی، بیمارانی که نیاز به جراحی مجدد تیرویید دارند و در بیماران با گواتر بزرگ دیده می‌شود.
به‌هرحال خطر هرکدام از عوارض جدی می‌بایست کمتر از 2 درصد باشد.
قبل از جراحی، بیماران می بایست دلیل انجام جراحی را بدانند، از سایر روش‌های درمانی آگاهی یابند و از سود و زیان عمل جراحی باخبر شوند (رضایت‌نامه).

دیگر یافته های پزشکی
عوارض جراحی های تیروئید و مراقبت های بعد از عمل

چه مقدار از غده تیرویید من نیاز به جراحی و برداشتن دارد

جراح شما باید در مورد نحوه انجام جراحی تیرویید و این که چه مقدار از این غده را خواهد برداشت برای شما توضیح دهد. مثلاً برداشتن نیمی یا تمام غده تیرویید و اینکه چرا از این روش استفاده می‌کند. در مورد بیماران با سرطان پاپیلاری یا فولیکولار تیرویید تقریباً همه جراحان، جراحی کامل تیرویید را توصیه می‌کنند (زمانی که درمان باید رادیواکتیو پس از جراحی برای بیمار سودمند باشد
برای بیماران با سرطان‌های بزرگ (بیشتر از 5. 1 سانتی‌متر) یا تهاجمی تشریح وسیع‌تر گره‌های لنفاوی برای برداشتن بیشتر گره‌های لنفاوی مبتلابه سرطان لازم است.
برداشتن نیمی از تیرویید ممکن است در مورد گره‌های تیروییدی با فعالیت زیاد (که در یک سمت تیرویید قرار دارند) توصیه شود.
برداشتن کامل یا نزدیک به کامل تیرویید ممکن است برای بیماران مبتلابه بیماری گریوز (کتابچه پُرکاری تیرویید را مطالعه کنید) یا برای بیماران با گواتر چند گره‌ای و بزرگ توصیه شود.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *