سرطان روده و متاستاز به کبد

همه چیز درباره سرطان روده و متاستاز به کبد

سوال بیمار

با سلام آقای دکتر بیماری داریم با سرطان روده بزرگ و متاستاز به سایر نقاط در مراجعه به پزشک جراح اعلام کردند به علت متاستاز و عدم وجود انسداد در روده نیازی به جراحی نیست نظر شما چیست؟

 

پاسخ دکتر عباس علی بخشی (بهترین جراح سرطان گوارش)

حتی با این وجود قابلیت درمان وجود دارد. شاید نیاز به برداشتن قسمتی از کبد باشد. با تمام مدارک حضورا تشریف بیاورید

متاستاز سرطان روده بزرگ به کبد
متاستاز سرطان روده بزرگ به کبد

سرطان روده

سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در کشور محسوب می شود که شیوع آن به دلیل تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و سبک زندگی رو به افزایش است. این سرطان، از مرحله اولیه که مرحله صفر سرطان است تا مرحله 4 که سرطان روده متاستاتیک است، مرحله بندی می شود. سرطان متاستاز شده روده، سرطانی است که متاستاز شده است. یعنی این که سلول های سرطانی در سایر  بخش ها یا نقاط دور دست مانند ارگان های دیگر بدن یا غدد لنفاوی گسترش یافته است. اگر چه سرطان می تواند به هر بخشی از بدن گسترش یافته و پخش شود، اما سرطان روده اغلب به کبد، ریه یا پریتونئوم (صفاق) پخش و متاستاز  می شود. بیش از نیمی از افرادی که سرطان به کبد آن ها گسترش یافته، به دلیل عوارض ناشی از آن فوت می ‌کنند.

سرطان روده متاستاز شده به بخش های دور، به ندرت قابل درمان است. طبیعی است که پس از پخش و گسترش سرطان در بدن، کنترل آن دشوار خواهد شد. با این حال، درمان هایی در دسترس است که می تواند منجر به توقف یا کند شدن رشد سرطان شود. پیشرفت های مداوم در درمان سرطان روده، باعث افزایش میزان بقاء افراد مبتلا به سرطان روده متاستاز شده، گردیده است.

دیگر یافته های پزشکی
5 نشانه جدی بیماری سرطان روده بزرگ

 

علائم و نشانه های سرطان روده متاستاز شده

  • تغییر در عادت های روده مانند یبوست، اسهال یا مدفوع باریک که بیش از چند روز
  • وجود خون در مدفوع و تیره شدن مدفوع
  • خون ریزی رکتال از خون قرمز روشن
  • احساس خالی نشدن روده
  • گرفتگی یا درد شکم
  • خستگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • کم خونی

علائم و نشانه سرطان متاستاتیک روده بسته به محل گسترش بیماری و اندازه تومور متاستاتیک:

  • زردی یا تورم شکم،هنگامی که سرطان به کبد گسترش یافته است.
  • تنگی نفس،هنگامی که سرطان به ریه گسترش یافته است.
  • درد و شکستگی استخوان،هنگامی که سرطان به استخوان سرایت کرده است.
  • سرگیجه، سردرد یا تشنج،هنگامی که سرطان به مغز سرایت کرده است.

 

تشخیص سرطان روده متاستاز شده

آزمایش اصلی تشخیص سرطان روده، کلونوسکوپی و نمونه برداری و مطالعات سلولی و بافتی بر روی نمونه  است.

آزمایش های تصویربرداری که برای تشخیص سرطان متاستاز شده روده انجام می شود، عبارتند از:

  • سی تی اسکن

سی تی اسکن انجام می شود تا مشخص شود آیا سرطان روده به غدد لنفاوی و دیگر بخش های بدن در قفسه سینه، شکم یا لگن گسترش یافته است. همچنین، می توان از سی تی اسکن جهت نمونه براداری تحت کنترل از اندام ها مانند کبد به منظور تأیید متاستاز استفاده کرد.

  • سونوگرافی

سونوگرافی شکمی ممکن است انجام شود تا مشخص شود آیا سرطان روده به کبد گسترش یافته است یا نه. در صورت لزوم ممکن است نمونه براداری تحت هدایت سونوگرافی نیز صورت گیرد.

  • MRI

ممکن است از MRI لگن یا شکم استفاده شود تا مشخص شود آیا سرطان در لگن گسترش یافته و گره های لنفاوی را درگیر کرده است.

  • اشعه ایکس

یک تصویر گرافی ساده از قفسه سینه تهیه می شود تا مشخص شود آیا سرطان روده به ریه ها متاستاز شده است یا نه. همچنین، ممکن است از اشعه ایکس برای چک کردن متاستاز استخوان نیز استفاده شود.

  • پت اسکن

پت اسکن برای بررسی متاستاز ها در بدن، از جمله مغز استفاده می شود. همچنین می تواند برای مرحله بندی و برنامه ریزی درمان مانند جراحی، برای تومور های متاستاز شده استفاده شود. گاهی ممکن است ترکیبی از PET/CT اسکن انجام شود.

دیگر یافته های پزشکی
روش های تشخیصی سرطان روده و مراحل درمان
درمان متاستاز سرطان روده به کبد
درمان متاستاز سرطان روده به کبد

درمان سرطان روده متاستاز شده

سرطان روده متاستاز شده به ندرت قابل درمان است. هدف از درمان معمولاً طولانی کردن زندگی و تسکین یا جلوگیری از علائم بیماری است. در موارد نادر ممکن است سرطان روده متاستاز شده با از بین بردن همه تومور ها درمان شود.

اغلب اوقات، درمان سرطان روده متاستاز شده به امید کنترل سرطان تا حد ممکن ادامه می یابد. واکنش افراد به درمان متفاوت است، بنابراین درمان های مختلف ممکن است در افراد مختلف نتیجه ی متفاوتی را به دنیال داشته باشد.

جراحی ممکن است برای تسکین یا پیشگیری از عوارضی مانند انسداد روده بزرگ انجام شود. هنگامی که تنها چند متاستاز محدود به ریه ها یا کبد وجود دارد، جراحی ممکن است برای برداشتن نواحی متاستاز شده و همچنین، برداشتن تومور اولیه انجام شود.

شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان های هدفمند ممکن است به تنهایی یا ترکیبی برای کوچک کردن تومور ها، تسکین علائم و طولانی شدن عمر بیمار انجام شوند.

کرایو تراپی یکی از روش ‌هایی است که برای تخریب و از بین بردن متاستاز ها در کبد مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این روش نیاز به استفاده یک پروب (probe) مخصوص در نزدیکی محل سرطان دارد. پروب برای ارائه سرمای شدید به محل مورد نظر استفاده می ‌شود که این سرما با استفاده از نیتروژن مایع یا گاز آرگون تولید می‌ شود. محل اثر پروب می ‌تواند با استفاده از سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (اشعه ایکس مخصوص) هدایت شود. فرآیند انجماد سریع، سلول‌های سرطانی را می‌ کشد و اندازه سرطان کاهش می‌ یابد. با این حال، مشخص نیست که آیا این درمان عمر افراد مبتلا را طولانی می‌ کند یا کیفیت زندگی آن ها را افزایش می ‌دهد.

پزشک ممکن است برای مدیریت درد، حالت تهوع و سایر عوارض جانبی سرطان یا درمان، دارو های مختلفی را تجویز نماید.

یکی دیگر از روش های درمان سرطان روده متاستاز شده به کبد استفاده از میکروسپرس های رادیواکتیو است. در این روش درمان میکروسپرس ها به داخل عروق کبد که تومور را تغذیه می کنند تزریق می شوند. زمانی که میکروسپرس ها در محل قرار گرفتند، مواد رادیواکتیو به صورت خودبخودی اشعه را به ناحیه سرطانی اطراف ساطع می کنند، و مقدار کمی از پرتو به قسمت سالم کبد تابیده می شود.

دیگر یافته های پزشکی
علل شایع بوجود آمدن سرطان روده بزرگ

همچنین برخی از درمان های هدفمند سیگنال های رشد را از رسیدن به سلول های سرطانی مسدود می کنند، برخی دیگر جریان خون به سلول های سرطانی را کاهش می دهند، بعضی دیگر هم سیستم ایمنی بدن برای تشخیص و حمله به سلول سرطانی را تحریک می کنند. درمان های هدفمند ممکن است در ترکیب با درمان های دیگر سرطان مانند شیمی درمانی مرسوم استفاده شود.

 

جهت نوبت دهی وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۳ دیدگاه

  • با سلام آقای دکتر، وقت بخیر، بیماری داریم با سرطان روده بزرگ، که سرطان در دو جای روده بزرگ قرار دارد. آیا امکان درمان وجود دارد؟؟

  • سلام جناب دکتر وقت بخیر و خداقوت. مادرم حدود ۲سال و نیم درگیر سرطان کولون استیج ۴ هستن که متاستاز به کبد شده و در اوایل دوره‌ی بیماریشون جراحی انجام دادند و بعد از اون هم دوره‌ی شیمی درمانی با داروی اَوستین رو گذروندن تا مدتی بیماریشون تحت کنترل بود تا اینکه متوجه شدیم توده‌ بزرگتر شده و بخش بیشتری از کبد رو درگیر کرده ایشون مشکل کلیوی هم دارند و تحت دیالیز هستند. شیمی درمانیشون هم ادامه داره منتهی با دوز کمتر. یه توده‌ای هم در ناحیه‌ی پهلوی شکمی راستشون هم دراومده که تا الان دکترا میگفتن که نمیشه دست زد و کاری کرد و تقریبا قطع امید کردن. وضعیت جسمانیشون درحال تحلیله و همگی واقعا شرایط بدی رو میگذرونیم بنظر شما هیچ راه حلی برای بهبودی و جلوگیری از عود بیماری وجود نداره؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدید🙏🏻

  • من ۳ماهه مادرشوهرم درگیره سرطان هست متاستازها متعدد کبد ریه لنفاوی داریم شیمی میکنیم روز به روز بدترمیشه به نظرم شیمی نباید میکردیم فقط عذاب بیشتر میکشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *