تشخیص و درمان کیست تیروئید

کیست های تیروئید

 کیست های تیروئیدی حفره هایی در غده تیروئید هستند که به طور معمول از مایع پر شده اند و اصطلاحا کیست مایع نامیده می شوند. اغلب این کیست ها کوچک و کمتر از یک سانتی متر هستند ولی در برخی موارد می توانند به شکل ناگهانی رشد کنند و اندازه بزرگ پیدا کنند.

ندول های تیروئیدی که کیستیک شده اند و دارای اجزای مایع هستند، در اغلب غریب به اتفاق مواقع خوش خیم می باشند. در این ندول های کیستیک خوش خیم اغلب اجزای جامد مشهود نیست.

کیست های تیروئید که پیچیده تر هستند و شامل اجزای جامد و مایع هستند، کیست های کمپلکس و اکوژنیک نامیده می شوند، کیست های کمپلکس و اکوژنیک مانند سایر ندول های تیروئید که دارای اجزای جامد هستند مورد بررسی های پزشکی از قبیل سونوگرافی، نمونه برداری سوزنی یا FNA و غیره قرار می گیرند تا پزشک نسبت به خوش خیم بودن آن ها مطمئن شود. و با جزء مایع آن ها همانند کیست های مایع برخورد می شود.

کیست های تیروئید می توانند اندازه ثابتی داشته باشند، اما در مواردی شروع به کوچک شدن می کنند و در مواردی می توانند به دلیل خونریزی و تجمع مایع خیلی سریع رشد کنند و با رشد زیاد و ایجاد توده در گردن شروع به ایجاد علائمی از قبیل مشکلات تنفسی و مشکلات بلع کنند، در موارد نادر منجر به تغییر صدا در بیمار نیز می شوند.

کدام نوع کیست خطر کمتری دارد؟

کیست های تیروئیدی که پر از مایع هستند در اغلب موارد نسبت به کیست های تیروئیدی با اجزای جامد خطر بسیار کمتری از سرطانی بودن دارند. تشخیص ماهیت کیست های تیروئیدی به کمک سونوگرافی نمونه برداری از مایع درون کیست صورت می گیرد. مسئله مهم در تشخیص این کیست ها به لحاظ نگران کننده بودن یا نبودن و اطمینان از اینکه مایع کیست حاوی سلول های تیروئید نیز هست یا تنها یک مایع است، این است که باید یک نمونه برداری دقیق و تحت هدایت سونوگرافی و با دقت بسیار بالا انجام شود.

دیگر یافته های پزشکی
عوارض جراحی های تیروئید و مراقبت های بعد از عمل

تشخیص کیست تیروئید

بعد از تشخیص یا شک به کیست تیروئید بر اساس معاینات بالینی توسط متخصص و بهترین جراح تیروئید، جهت اطمینان بیشتر، آزمایشات تکمیلی  تجویز می‌ شوند. این آزمایشات برای درک بهتر ماهیت کیست و انتخاب گزینه‌ درمانی مناسب، بسیار حائز اهمیت است. این آزمایشات تشخیصی عبارتند از:

  • سونوگرافی

کیست ‌های تیروئید اغلب در هنگام سونوگرافی تشخیص داده می‌ شوند. سونوگرافی می ‌تواند اطلاعات مهمی در مورد ترکیب کیست ‌ها دراختیار پزشک قرار دهد.

  • نمونه برداری

در صورت مشاهده مورد نگران کننده، ممکن است تصمیم به انجام نمونه برداری از طریق آسپیراسیون با سوزن ظریف گرفته شود. در طی این روش، تحت هدایت سونوگرافی یک سوزن بسیار کوچک و ظریف از طریق گردن به کیست تیروئید وارد می شودو بدین ترتیب نمونه گیری از کیست به عمل می آید. با تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بر روی سلول های حاصل از آن نمونه گیری، سرطانی و غیر سرطانی بودن کیست مشخص شود. نمونه ‌برداری از طریق آسپیراسیون در کیست‌ های بزرگتر از ۱.۵ سانتی ‌متر و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اسکن تیروئید

در صورتی که کیست تیروئید از نوع پیچیده باشد. جهن اطلاع از این که کیست حاوی هورمون‌ های تیرئید است یا خیر، اسکن تیروئید تجویز می شود. اگر کیست، هورون‌ های تیروئیدی تولید کند به عنوان ندول فعال یا سمی شناخته می ‌شود و می ‌تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

دیگر یافته های پزشکی
چه کسانی بعد از جراحی تیروئید به ید درمانی نیاز دارند؟
تشخیص و درمان کیست تیروئید
درمان کیست تیروئید توسط جراح تیروئید

درمان کیست تیروئید

کیست های تیروئید اگر کوچک و بدون علامت باشند معمولا به شکل نظارتی و تحت کنترل سونوگرافی قرار گرقته و نیازی به درمان آن ها نیست ولی در مواردی تزریق الکل، آر اف، ماکروویو و دیگر روش های مدیریت و درمان برای آن ها استفاده می شود. این کیست ها با جراحی تیروئید به خوبی از بین می روند ولی جراحی تا زمانی که کیست منجر به مشکلات جدی و علامتی در بیمار نشود، صورت نمی گیرد.

درمان های آر اف و ماکروویو از جدید ترین روش های درمانی کیست تیروئید است. در این روش ها بیهوشی اتفاق نمی افتد و بیمار با بی حسی موضعی و در زمانی که هوشیار بوده و با پزشک در حال صحبت است تا تار های صوتی کنترل شود با کمک یک سوزن باریک بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند امواج به کیست تابانیده شده و از بین می رود و به همین دلیل به بافت تیروئید آسیبی نرسیده و بیمار دچار کم کاری تیروئید نمی شود.

رژیم غذایی  مناسب در درمان کیست های تیروئیدی

رژیم غذایی خاص یا مکمل غذایی که در درمان اختلالات تیروئید مفید باشد، وجود ندارد. اما جهت اطمینان از حفظ سلامت غده تیروئید باید رژیم غذایی سالمی ‌داشته باشید که حاوی انواع مختلفی از غذاهای سالم است. پزشکان نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • مصرف حداقل ۵ واحد انواع میوه و سبزی روزانه

  • استفاده از غذاهای فیبردار و نشاسته ای مانند سیب‌ زمینی، نان، برنج یا ماکارونی در رژیم غذایی خود

  • استفاده از محصولات لبنی و جایگزین لبنیات از قبیل نوشیدنی سویا

  • استفاده روزانه از حبوبات، تخم مرغ، ماهی، گوشت و غلات و سایر انواع پروتئین ها.

  • استفاده از چربی‌ های غیر اشباع در مقادیر کم.

  • نوشیدن روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب.

همیشه مصرف کردن و پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متنوع کار ساده ای نیست و به همین دلیل برخی از افراد به فکر استفاده از مکمل و ویتامین هستند. چنانچه تصمیم به مصرف مکمل ویتامین گرفته شود باید از مصرف کردن آن ها در مقادیر زیاد خودداری گردد زیرا برخی از آن ها با عملکرد غده تیروئید تداخل دارند یا بر روی نتایج آزمایش خون و سطح هورمون‌ های تیروئید تاثیر  می‌ گذارند.

دیگر یافته های پزشکی
درمان ساپرشن چگونه است؟

 

نکته مهم

در صورتی که بیمار پس از درمان دچار علائم و نشانه ‌های زیر شده باشد باید فوراً به پزشک مراجعه نماید:

  • در صورتی که دچار علائم و نشانه‌ های حاصل از عفونت از قبیل تورم، قرمزی، ترشحات سبز یا زرد، خونریزی یا تب بالای ۳۸ درجه شده باشد.
  • در صورتی که دچار مشکلات تنفسی و مشکلات مربوط به بلعیدن مواد غذایی شود.
  • در صورتی که در اطراف دهان یا نوک انگشتان خود دچار بی حسی یا سوزن سوزن شدن شود.
  • در صورتی که درد او با مصرف داروهای مسکن تجویز شده تسکین پیدا نکند.
  • در صورتی که بیمار هرگونه سوال یا نگرانی داشته باشد.

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱۳ دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من صبح بیدار شدم یه دفعه دیدم زیر گلوم باد کرده رفتم سونو نوشته بود غده کیست کلوئیدی به اندازه ۱۵mm در قسمت تنگی تیروئید دیده میشود میخواستم راهنمایی کنید منو

  • سلام و احترام
    دکتر طبق اسکن من گواتر ندولر با نودل سرد با قطر ۲سانت دارم.یک طرفه.با آرف و روش های غیرتهاجمی از بین میره؟

  • سلام من خانم ۲۶ ساله استم ۴ سال میشه گلو آم کیست داشتم هیچ دارویی مصرف نمیکردم حدود یک ماه میشه بزرگ شده رفتم بیمارستان فیروز گر سوزن زدم از اون روز گردنم درد میکنه حالت تهوع دارم انگشتام سوزن سوزن میشه حالت بی حسی دارم گلو صبح ها قرمز میشه

  • سلام عرض ادب من تروعید بزرگتر از حد نرمال دارم سونو گرافی آزمایش دادم نشون داد یه قد هشت میلی متری در گلوم وجود داره الان احساس خفگی سرفه‌ای شدید درموقع خواب میشم درد گلو از شما راهنمایی میخواستم

  • سلام. دکتر من تقریبا بیش از ۲ سال است که علائم تورم و درد در هر دو لوزه، مشکل در بلعیدن غذا خصوصا مایعات، مشکل در بلعیدن بزاق خودم، سردردهای مداوم خصوصا شبها،گرفتگی صدا، گلو درد (که معمولا در زیر چانه بیشتر حس میشه) تورم و حساسیت به لمس غدد لنفاوی گلو و فک!درد گوش و درد مداوم گردن، بوی بد دهان
    دارم و از همه بدتر ترشح بزاق دهانم به شدت زیاد شده! هرچقدر دکتر مراجعه کردم جواب قطعی و یک درمان قطعی بهم داده نشده! آخرین دکتر بهم جواب دادن علم نوین جوابی برای این بیماری نداره! مگه میشه؟ من آندوسکوپی فقط انجام دادم و عکس از ناحیه ی بینی و فک گرفتم که گفتن مشکلی ندارم‌!

    • لطفا کمکم کنید واقعا افسردگی گرفتم بخاطر درمان نشدنم. حتی یک دکتر متوجه نشد بیماری من بخاطر چیه! واقعا حتی از نعمت حرف زدن خودمو محروم کردم چون تمام مواردی که گفتم روی روابطم در جامعه تاثیر به شدت منفی گذاشته. من به متخصص گوش حلق بینی، متخصص غدد، متخصص داخلی و فوق تخصص ریه، فوق تخصص بیماری های اعصاب و سر و آخرین بار به روانپزشک مراجعه کردم! نمی دونند هیچکدوم که من چه بیماری ای دارم‌. آیا نباید یک سونوگرافی از گلو برام می نوشتند؟

      • باسلام خدمت شما همراه گرامی
        شما می بایست تحت نظر پزشک ویزیت بشید.
        شماره تماس مطب جهت رزو نوبت مشاوره و ویزیت حضوری
        ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۶۵
        آدرس: تهران – بلوار کشاورز – ابتدای جمالزاده شمالی – کوچه سرو – پلاک ۱ – طبقه ۴ – واحد ۷

  • سلام و وقت بخیر ببخشید من کیست تیروئید دارم و دکتر تشخیص به عمل جراحی دادن ولی من دوست ندارم گردنم برش بخوره وجراحی بشم آبا راهکاری بجز عمل داره ومن تحمل هیچگونه درد و اذیت شدن هم ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید

  • چندماه پیش یه کیست ازگلومددراومدازنوع هموراژیک.قبلنابادست حس میکردمش ولی الان میبینم بادش خوابیده وکوچیک شده.بااین وجودکه دکترگفت بایدتخلیه شه ومن نرفتم وخودش انگارکوچیک شده مشکلی پیش میادواسم؟

  • سلام مدتی بود دست راست و گردنم در همون قسمت درد میکرد نمیدونستم علت چیه که خیلی اتفاقی در اسکن ریه متوجه شدم کیست تیرویید دارم . وقتی کار میکنم و دستم و گردنم درد نداره ولی در مواقع بیکاری درد میکنه .بنظر باید چکا کنم ایا مسئله ساز هست یا خیر ممنون از شما

    • باسلام خدمت شما همراه گرامی
      شما می بایست تحت نظر پزشک ویزیت بشید.
      شماره تماس مطب جهت رزو نوبت مشاوره و ویزیت حضوری
      ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۶۵
      آدرس: تهران – بلوار کشاورز – ابتدای جمالزاده شمالی – کوچه سرو – پلاک ۱ – طبقه ۴ – واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *