علائم سرطان پستان چیست؟

علائم سرطان پستان

۱) توده های پستان

توده های پستان مهمترین علامت مراجعه خانم ها به درمانگاه های جراحی پستان است. در برخورد با توده های پستان باید توجه کرد که قوام سخت برخلاف قوام لاستیکی به نفع سرطان پستان می باشد. همچنین حاشیه ی نامشخص و نیز چسبندگی توده ها به اطراف بیشتر مطرح کننده بیماری های بدخیم و سرطانی پستان هستند. اما وجود درد به نفع خوش خیم بودن توده و در مقابل بدون درد بودن توده به نفع بدخیمی است.

۲) درد پستان

وجود دردهای سینه ای عمدتاً در بیماری های خوش خیم پستان اتفاق می افتد و بدخیمی عمدتاً منجر به درد پستان نمی شود اما باید توجه کرد که درد یک پستان (درد یک طرفه) که ارتباطی با دردهای دوره ای سیکل قاعدگی (درد دو طرفه و منتشر پستان که در اواخر سیکل قاعدگی تشدید می شود و با شروع خونریزی تخفیف می یابد) ندارد و همچنین با خونریزی از نوک پستان همراه است می تواند مطرح کننده بدخیمی ها و سرطان پستان باشد.

بازسازی پستان بعد از جراحی سرطان پستان

۳) ترشح از نوک پستان

ترشحات پستان در بدخیمی و سرطان ها عمدتاً خونی، یک طرفه (از یک پستان)، همراه با توده، خود به خودی (بدون اثر فشاری) و نیز از یک سوراخ می باشند. بنابراین ترشحاتی که خونی و روشن باشند از نظر احتمال ابتلا به سرطان پستان خطرناک تر هستند. تمام موارد ذکر شده باید به صورت دوره ای توسط جراح سرطان پستان بررسی شوند.

لازم به ذکر است که ترشح در سن بالای 40 سال در خانم ها نیز خطر سرطان را بالا می برد.