سرطان پانکراس

روش های درمان سرطان پانکراس

می توان سرطان پانکراس را به روش های مختلفی درمان کرد. مراحل پایین سرطان پانکراس را می توان با جراحی درمان یا حتی معالجه کرد. معمولاً بعد از جراحی، توصیه به انجام درمان های بعدی که درمان های تکمیلی نام دارند، می شود.این درمان ها شامل شیمی درمانی و رادیوتراپی (پرتو درمانی) می شود.

در بعضی از افراد شیمی درمانی یا رادیوتراپی قبل از جراحی و به عنوان درمان های اولیه تجویز می گردد. که به این نوع درمان  نئوادجوونت (Neoadjuvant) می گویند.

هرچند بیشتر اوقات به خاطر پیشرفته بودن سرطان پانکراس به هنگام تشخیص، جراحی ممکن نمی باشد. در این صورت از رادیو تراپی یا شیمی درمانی یا هر دو باهم به منظور کوچک کردن تومور، کاهش علائم و افزایش طول عمر استفاده می شود.

سرطان پانکراس

لاپاروسکوپی(مشاهده درون شکم از طریق لوله)

در بعضی از  مراکز قبل از جراحی و برداشت سرطان به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محل و اندازه تومور توصیه به انجام لاپاروسکوپی می شود.در هنگام لاپاروسکوپی پزشک یا جراح یک لوله باریک به همراه دوربین را از طریق برش کوچکی که روی شکم ایجاد کرده است وارد آن می کنند تا اندام های درون شکم را ببیند.

جراحی تومورهای سر پانکراس

جراحی ویپل(Whipple)، روش استاندارد جراحی تومورهای سر پانکراس می باشد( به این جراحی برداشت سر پانکراس و اول روده باریک-پانکرئاتیکودئودنکتومی  Pancreaticoduodenectomy  می گویند).

در این روش جراح ، سر پانکراس ، دئودنوم (اولین قسمت روده باریک) ، قسمتی از ژژنوم (قسمت بعدی روده باریک)، مجرای صفرای مشترک، کیسه صفرا و قسمتی از معده را بر می دارد.  امروزه بیشتر از روش تصحیح شده ویپل (حفظ دریچه معده در روش ویپل) استفاده می شود که قسمت پیلور(دریچه) معده که نقش مهمی در تخلیه معده دارد، حفظ می شود.

سرطان پانکراس و علائم آن

در گذشته، عوارض و مرگ ناشی از روش ویپل بسیار بالا بود، و کمتر از 10% بیماران معالجه می شدند. امروزه به خاطر پیشرفت های صورت گرفته، این درمان نتایج بهتری دارد.

در مراکزی که این جراحی  بیشتر انجام می گیرد و جراحان  تجربه کافی دارند، نتایج بهتری مشاهده می شود.

جراحی تومورهای بدنه و دم پانکراس

تومورهای بدنه و دم پانکراس علائمی مشابه سر پانکراس را ایجاد نمی کند، در نتیجه این سرطان در مراحل بالاتری و وقتی که پیشرفته است، علامت می دهد.

اگر تومور قابل جراحی باشد، قبل از جراحی، یک لاپاروسکوپی برای اطمینان از این که تومور به خارج از پانکراس گسترش نداده است، انجام می شود. در صورت انجام جراحی، قسمتی از پانکراس همراه با طحال برداشته می شود.

درمان تکمیلی (ادجونت /Adjuvant) بعد از جراحی

درمان تکمیلی به استفاده از شیمی درمانی، رادیوتراپی یا هر دو بعد از جراحی و برداشت تومور گفته می شود. این درمان به بیمارانی توصیه می شود که احتمال بازگشت بیماریشان (عود) بالاست.

حتی اگر تومور کاملاً برداشته شود، ولی تعداد کمی سلول سرطانی باقی بماند، می توانند در بدن رشد کنند و باعث عود سرطان شوند. درمان تکمیلی می توانند با از بین بردن این سلول های باقی مانده، باعث افزایش طول عمر فرد شوند.

علائم سرطان پانکراس و درمان آن

دربیماران مبتلا به مرحلۀ II یا III سرطان پانکراس، بعد از جراحی، دو روش برای انجام درمان های تکمیلی است:

• فقط شیمی درمانی انجام شود.
  • ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی برای بیمار انجام شود(کمورادیاسیون /Chemoradiotherapy )بعد از آن برای چند ماه فقط شیمی درمانی انجام می شود.

در آمریکا برای اکثر بیماران کمورادیاسیون تجویز می شود. خارج از آمریکا، برای بیماران معمولاً شیمی درمانی تنها توصیه می شود.

درمان سرطان پیشرفته-موضعی( Locally Advanced ) پانکراس

سرطانِ پیشرفته – موضعی پانکراس، سرطانی است که هنوز به اندام های دور از پانکراس گسترش نیافته است، ولی به نواحی اطراف پانکراس تهاجم داده است. بهترین درمان برای این نوع سرطان هنوز روشن نیست ولی معمولاً انجام جراحی ممکن نیست. گزینه های درمانی شامل شیمی درمانی یا ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی(کمورادیاسیون) است.

برای انجام کمورادیاسیون  به یک کاتتر نیاز داریم که هنگام جراحی آن را درون یکی از عروق اصلیِ قفسه سینه قرار می دهیم؛ به این کاتتر که درون ورید قرار گرفته است پورت (Port) می گوییم.  همچنین کمورادیاسیون  به یک پمپ قابل حملِ شیمی درمانی نیاز دارد؛ این پمپ که کوچک است و با باتری کار می کند، درون یک ساک قرار می گیرد و دور کمر بسته می شود. پمپ در طول 6-5 هفته به صورت مداوم داروی شیمی درمانی را وارد پورت می کند.

در طول این مدت (6-5 هفته)، بیمار هر هفته، پنج روز، تحت پرتودرمانی قرار می گیرد.

وقتی بیمار زیر یا در مقابل دستگاه پرتودرمانی خوابیده است، پرتو به ناحیۀ درمانی مورد نظر تابانیده می شود. این درمان مدت بسیار کوتاهی به طول می انجامد.

علائم سرطان پانکراس و درمان آن

گاهی، پمپ شیمی درمانی، تحت پوشش بیمۀ خدمات درمانی قرار نمی گیرد. در این صورت یک قرص خوراکی شیمی درمانی جایگزین آن می شود. در این حالت، درکنار پرتودرمانی روزانه یک قرص مصرف می کند. به نظر می رسد، این ترکیب هم به خوبی استفاده از پمپ شیمی درمانی است، هر چند هنوز تحقیقات روی این موضوع به پایان نرسیده است.

درمان مرحلۀ IV (متاستاتیک/ منتشر شده) سرطان پانکراس

برای بیمارانی که از همان ابتدا با سرطان پانکراس متاستاتیک(منتشر شده) مراجعه کرده اند، شیمی درمانی تجویز می شود، شیمی درمانی، سرعت انتشار و گسترش سرطان را کاهش می دهد و علائم ناشی از آن را تسکین می دهد.

شیمی درمانی سرطان پانکراس متاستاتیک را معالجه نمی کند، بلکه باعث بهبود علائم آن، کند کردن پیشرفت بیماری و افزایش طول عمر می شود. بیمار باید با پزشک در مورد فواید و مضرات شیمی درمانی صحبت کند، حتی اگر امکان داشته باشد در تحقیقاتی که در حال انجام است شرکت کند.

• خواهرم سرطان پانکراس داشت، اولش کاتاتر براش گذاشتن که زردیش بره، بعد طحالش عفونت کرد و اونجارم با کاتاتر یا استند تخلیش کردن(عفونتشو)، بعدایتند رو از داخل به رودش وصل کردن،چون قبلا یک سر لوله کاتاتر بیرون بود، بعدشکمش اب اورد و با شیمی درمانی اونم ظرف۱۸ ماه تموم شد و دیگه اب نیاورد، وزنشم ۱۰ کیلو طی این مدت اضافه شد و بعد عمل ویپل کردنش، حین عمل بخاطر چسبندگی استندش،خونریزی شدیدی کرد و بحاطر افت شدید فشارش گفتن به احتمال زیاد فوت کنه، براهمین ۲ روز بهش خواب اور زدن که بخوابه و حرکت نکنه تا خونریزی نداشته باشه، بعدش به کمک خدا و زحمات پزشکان، به هوش اومد و بردنش برا بقیه عملش( عمل بازسازی) ، الانم شکر خدا بدنش جواب داد و خوبه ، ممنونم بخاطر اطلاع رسانی دقیقتون ، تشکر