بیماری های تیروئید کدامند؟ تشخیص تیروئید

پرکاری و کم کاری تیروئید

شایع ترین بیماری های تیروئید پرکاری و کم کاری و بزرگی غده تیروئید است. پرکار شدن غده ی تیروئید را هیپرتیرویدیسم می نامند و به طور مثال بیماری گریوز، آدنوم سمی و گواتر ندولر سمی جزو این دسته طبقه بندی می شود.

بیماری های تیروئید

کم کار شدن غده ی تیروئید اصطلاحا هیپوتیرویدیسم نامیده می شود و از جمله بیماری های آن می توان به التهاب تیروئیدی هاشیماتو اشاره کرد.
بزرگی تیروئید به علت فعالیت بیش از حد آن در بیماری گریوز و یا کم کاری تیروئید ایجاد می شود به عبارت دیگر هر دوی این بیماری ها می توانند موجب بزرگ شدن فیزیکی غده تیروئید شوند.

علاوه بر بیماری های فوق که منجر به بزرگی تیروئید می شود غده ی تیروئیدی که میزان فعالیت طبیعی داشته باشد هم ممکن است بزرگ شود که این بزرگی تیروئید را گواتر می نامند. و لذا صرف داشتن گواتر نمی تواند بر پرکاری یا کم کاری این غده دلالت داشته باشد.

کسانی که سابقه ی فامیلی مثبت سرطان تیروئید داشته و یا سابقه ی پرتو درمانی سر و گردن در کودکی به دلایل مختلف از قبیل آکنه، آدنوئید و … داشته باشند، استعداد ابتلا به سرطان تیروئید در آنها بیشتر است. همچنین افرادی که علائم تورم گردن، اختلال و سختی بلع و مشکل تنفسی داشته باشند، بایستی به بهترین جراح تیروئید مراجعه نمایند.

دیگر یافته های پزشکی
کارهایی که بعد از جراحی تیروئید باید انجام شود چیست؟

 

بیماری های تیروئید چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص اختلال عملکرد و یا وجود توده ی تیروئید به وسیله ی اخذ تاریخچه ی بیماری و معاینه ی فیزیکی شروع می شود.
علاوه بر آن آزمایش خون، مطالعات تصویر برداری و انجام FNA ، ممکن است لازم گردد.

 

برای تشخیص بیماری های تیروئید به طور کلی اقدامات زیر به کار گرفته می شود:

1- ارزیابی حنجره و طناب های صوتی با استفاده از تلسکوپ فیبروپتیک یا معاینه با آینه ی ویژه
2- سونوگرافی گردن و تیروئید
3- انجام آزمایشات خون مربوط به عملکرد تیروئید
4- اسکن رادیواکتیو تیروئید
5- بیوپسی به وسیله ی FNA
6- عکس ساده ی قفسه ی سینه
7- انجام سی تی اسکن یا ام آر آی

چه درمانی برای بیماری های تیروئید توصیه می شود؟

این استاد دانشگاه در مورد روند درمانی بیماری های تیروئید گفت: بسته به ماهیت یا ذات بیماری تیروئید، درمان آن شامل موارد ذیل است:
1- درمان کم کاری تیروئید، تجویز قرص های هورمونی تیروئید به منظور جبران کمبود آن می باشد.

دیگر یافته های پزشکی
انواع جراحی تيروئيد

2- درمان پرکاری تیروئید با تجویز داروهایی است که تاثیر افزایش تولید هورمون تیروئید را مسدود می کنند. یا اینکه از ید رادیواکتیو با هدف انهدام بافت تیروئید استفاده می شود.

3- سومین درمان پیشنهادی، برداشتن تیروئید با جراحی است.

معاینه تیروئید

 

اگر کسی گواتر داشته باشد، درمان آن بر اساس اخذ شرح حال، معاینه ی فیزیکی، انجام آزمایشات و پیشنهادات زیر برنامه ریزی می شود:

– مطالعه ی تصویر برداری اندازه، موقعیت و خصوصیت هر ندول را در غده ی تیروئید مشخص می کند. این مطالعات تصویر نگاری شامل سی تی اسکن، سونوگرافی و یا ام آر آی است.

– آسپیراسیون با سوزن (FNA) روشی ایمن و بدون درد است. در این روش سوزن به محل توده ی گردنی واقع در تیروئید وارد شده و نمونه های بافتی و مایع از آنجا برداشته می شود. گاهی این اقدام همراه با سونوگرافی جهت راهنمایی سوزن به داخل ندولی که سبب گواتر شده است، انجام می شود. انجام FNA درد و عوارض کمتری داشته و اطلاعات نسبتا خوب و دقیقی از ماهیت خوش خیم و یا بدخیم ندول مذکور می دهد.

دیگر یافته های پزشکی
پروگنوز سرطان تيروئيد چگونه است؟

 

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *