بازسازی اوليه در سرطان پستان (انكوپلاستی)

سرطان پستان و انکوپلاستی

امروزه در بسیاری از موارد جراحی سرطان پستان نیازی به برداشتن کامل پستان نیست و می توان با انواع روش های بازسازی پستان و استفاده نسج خود پستان، پستان را بازسازی نمود. در این موارد جراح سرطان پستان پس از برداشتن تومور به طور کامل با بافت های پستانی یا غیر پستانی از خود بیمار محل تومور را پر نموده و بازسازی می کنیم. به خاطر شباهت این روش ها به عمل جراحی زیبایی پستان (ماموپلاستی) به این اعمال جراحی انکوپلاستی گفته می شود.

جراحی انکوپلاستی پستان

سرطان پستان همیشه برای خانم ها یک بیماری ترسناک بوده است. علاوه بر عوارض اصلی و جانبی سرطان بر روی عملکرد فیزیولوژیک بدن بیمار، اصلی ترین رنج بیمار از دست دادن یک عضو مهم زنانه است که در زیبای او تأثیر زیادی دارد.

در طی چندین سال گذشته روش های جدید درمان و تخلیه پستان به طور قابل چشمگیری تغییر پیدا کرده است. این جراحی با عنوان جراحی بازسازی سینه مطرح می شود که ادامه درمان بیمار پس از این جراحی ها با حجم کوچک شده پستان و زیبایی بیشتر آن و تخلیه بافت های آلوده به چرا که انجام می گیرد. امروزه اکثر بیماران مبتلا به سرطان پستان با این روش قابل درمان هستند.

در واقع انکوپلاستی (بازسازی اولیه سرطان پستان) ترکیبی از روش های جراحی سرطان پستان و جراحی های پلاستیک است. در این روش معمولا بازسازی و تغییر شکل پستان در زمان جراحی اولیه صورت می گیرد؛ مثل بازسازی جزئی پستان به کمک جراحی که باعث حفظ پستان می شود. این روش می تواند به صورت یک طرفه یا دو طرفه برای پستان ها انجام شود. جراحی انکوپلاستی سرطان پستان با طولانی تر کردن بقا بیماران در کیفیت زندگی آن ها نقش بسیار مهمی دارد و با رضایت مندی بیماران همراه است. همچنین با ادغام شدن دو روش درمان و جراحی پلاستیک، خطراتی که از جدا بودن این دو روش وجود داشت، کاهش یافته است.

در این روش فقط توده سرطانی یا به همراه حاشیه ای از بافت های سالم برداشته می شود سپس به منظور جلوگیری از عود مجدد سرطان، بافت های باقی مانده به کمک رادیوتراپی درمان می شود. استفاده از روش های آنکوپلاستی و کوچک کردن حجم پستان این امکان را می دهد تا دوز اشعه کمتری مورد استفاده قرار گیرد و همه بافت پستان در میدان تاثیر اشعه قرار داشته باشند.

دیگر یافته های پزشکی
هدف از غربالگری سرطان سینه چیست؟

این روش درمانی هیچ اثر سویی بر طول عمر بیمار نداشته و احتمال عود مجدد سرطان را بسیار پایین می آورد. البته روش حفظ پستان و برداشتن کل پستان از نظر میزان عود مجدد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط باید دقت شود تومور با حاشیه کامل خارج گردد تا باقی مانده سرطان در سینه نماند.

بازسازی اولیه سرطان پستان
بازسازی اولیه سرطان پستان

 

روش های جدید بازسازی سینه

در روش های نوین بازسازی پستان پوست پستان را حفظ شده و بافت پستان از زیر جلد تا روی عضله تخلیه می شود. حتی در برخی از بیمارانی که تومور در محیط پستان قرار دارد و اندازه تومور کوچک تر از 2 سانتی متر است، نوک سینه نیز حفظ می شود. در انتهای عمل جراحی عضله جدار قفسه سینه بالا برده می شود و در صورت امکان پروتز دائمی و در صورت عدم امکان وسیله ای به نام Expanders در زیر عضله گذاشته می شود و کم کم با افزایش حجم به کمک این وسیله و پرکردن سینه با سرم، حجم کافی را برای گذاشتن پروتز سینه ایجاد و پس در عمل بعدی پروتز زیر عضله تعبیه می شود.

دیگر یافته های پزشکی
سرطان سینه چیست؟

در روش آنکوپلاستی چه کارهایی انجام می شود؟

همانطور که گفته شد در روش آنکوپلاستی، علاوه بر حفظ بافت طبیعی پستان بعد از درمان سرطان پستان، می توان عمل های جراحی زیبایی پستان را نیز انجام داد و حتی بعد از آنکوپلاستی بسته به نوع تومور و وسعت درگیری و.. سینه از فرم قبلی خود بهتر می شود. بنابرین؛

  • در این روش می توان بافت طبیعی سینه را حفظ کرد.
  • اگر سایز سینه بزرگ باشد در این روش می توان سایز سینه را نیز کوچک کرد.
  • اگر سینه دچار افتادگی هست، می توان در روش آنکوپلاستی لیفت سینه را انجام داد.
  • غیر قرینگی سینه برطرف خواهد شد.
  • فرم سینه بهبود یافته و زیبا خواهد شد.

مزایای استفاده از انکوپلاستی:

  • توده سرطانی به صورت کامل به همراه نتیجه مطلوبی از یک عمل زیبایی حذف می شود.
  • این روش دوره نقاهت کوتاه تری دارد.
  • حس طبیعی تری در پستان ها وجود دارد.
  • سبب ایجاد تقارن در سینه ها می شود.

 

انتخاب روش درمان

یک سری از عوامل می توانند در انتخاب نوع جراحی که برای درمان استفاده می شود تغییر ایجاد کنند که عبارتند از:

  • اندازه ای که توده سرطانی دارد.
  • محلی که توده سرطانی در پستان قرار گرفته است.
  • اندازه خود پستان بیمار
  • نظر شخصی بیمار

شماتیک سرطان پستان در زنان

سوال اول) چه کسانی نیاز به تخلیه کل بافت سینه را دارند؟

برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان نیاز به تخلیه کامل و کل بافت سینه را دارند، از جمله کسانی هستند که:

  • میکروکلسیفیکاسیون منتشر دارند.
  • بیماران جوانی که تست آزمایشگاهی همه گیرنده ها در آنها منفی است و خطر عود بیشتری نسبت به بقیه دارند.
  • بیماری در پستان منتشر و درگیری به صورت چند کانونی است.
دیگر یافته های پزشکی
آیا ارتباطی بین سرطان تیروئید و سرطان پستان وجود دارد؟

 

سوال دوم) آیا بیماران با سابقه فامیلی سرطان پستان می توانند مورد جراحی انکوپلاستی قرار بگیرند؟ 

بیمارانی که در معرض خطر زیادی از ابتلا به سرطان پستان هستند، روش های حفظ یا بازیابی زیبایی ظاهری نیز می توانند پس از جراحی های کاهش خطر مورد استفاده قرار گیرند. بنابرین در بیمارانی که سابقه مثبت فامیلی و ژن های مثبت سرطان سینه را دارند به صورت پروفیلاکتیک و پیشگیری کننده و کـاهش ریسک ماستکتومی می توان از این روش برای تخلیه سینه ها و بازسازی همزمان استفاده کرد.

 

سوال سوم) آیا در تومور های پیشرفته امکان جراحی حفظ پستان وجود دارد؟

اولویت در انکوپلاستی، درمان سرطان است. جراح می تواند در عین اینکه سرطان را درمان می کند، زیبایی پستان را حفط کرده و یا حتی آن را افزایش نیز بدهد.

برخی از بیماران گمان می کنند به خاطر آن که تومور سرطانی آن ها پیشرفته است و یا پزشک برای درمان سرطان، توصیه به برداشتن سینه کرده است، دیگر نمی توانند جراحی بازسازی پستان یا آنکوپلاستی انجام دهند. در حالی که ممکن است در مراحل اولیه سرطان بنا به دلایلی سینه به طور کامل برداشته شود و یا در مراحل پیشرفته ممکن است جراحی حفظ پستان بعد از انجام مراحل درمانی از جمله شیمی درمانی، انجام گردد، بنابراین حفظ پستان و انجام روش های زیبایی آن بستگی به عوامل گوناگونی دارد و صرفا پیشرفته بودن تومور تعیین کننده روش درمانی نخواهد بود.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *