برخورد جراحی با تیروئید و مراحل جراحی تیروئید

• ارزیابی بالینی باید با یک شرح حال کامل و آزمون فیزیکی (H&P) آغاز شود.
  •  هیستوری باید شامل مدت وجود ندول ، هرگونه افزایش اندازه یا تغییر در طول زمان باشد.
  • علائم می تواند در اثر فشرده سازی ساختارهای مجاور ایجاد شود به خصوص در گواتر چند ندولی با کشش رتروسترنال (ایجاد احساس خفگی و دشواری در تنفس یا بلع)
  • علائم همچنین می تواند به دلیل سطح بیش از حد هورمون تیروئید شود، علائمی نظیر عدم تحمل گرما ، اضطراب یا کاهش وزن
  • توجه به این نکته مهم است که معاینه H&P در پیش بینی سرطان تیروئید دقت کمی دارد. از جمله ملاک های افزایش دهنده خطر بروز سرطان: (رشد سریع گره، گرفتگی صدا، سن کم، سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران کودکی و سابقه خانوادگی سرطان تیروئید یا سندرم سرطان تیروئید)

معاینه باید:

۱. شامل لمس دقیق کل غده تیروئید و غدد لنفاوی گردنی باشد

۲. در گواتر چند غده ای منفرد باید تعیین کند که یک ندول غالب است یا منفرد

۳. تعداد و اندازه ندول ها

۴. قوام (نرم، کیستیک یا سخت)

۵. درگیری ساختارهای مجاور

• یافته های معاینه که ممکن است به نفع بدخیمی باشد: شامل یک توده ثابت و لنفادنوپاتی گردنی است.
  • لارنگوسکوپی غیر مستقیم یا مستقیم اندیکاسیون دارد زمانی که: وجود گرفتگی صدا یا علائم و نشانه های درد موضعی یا تهاجم بافتی به نفع بدخیمی.
  • سرم TSH و سونوگرافی تیروئید مراحل ارزیابی اولیه برای هر بیمار مبتلا به ندول تیروئید است ، چه از نظر بالینی قابل لمس باشد و چه به طور تصادفی ذکر شده باشد.

• اگر TSH کم باشد، نشان دهنده غده یا گره بیش از حد عملکرد است، مرحله بعدی scintigram است.
• اگر TSH زیاد یا طبیعی باشد و ندول از معیارهای اولتراسونیک برای نمونه برداری برخوردار باشد، (FNA) مرحله بعدی است.

درمان دارویی و شیمی درمانی در سرطان های تیروئید

TSH در آزمایش تیروئید

ندول های تیروئید که با معیارهای سونوگرافی FNA مطابقت ندارند، به صورت دوره ای کنترل می شوند.

سیتولوژی FNA

مرحله مهم بعدی و مهمترین مطالعه در ارزیابی تیروئید سیتولوژی FNA است. که توسط بهترین جراح تیروئید انجام می شود.

نتایج FNA در شش گروه اصلی قرار دارد

آزمایش تیروئید

• خطر بدخیمی در یک گره با نتیجه FNA نامشخص از 10٪ تا 40٪ است. اگر تکرار نمونه برداری تایید شود indeterminate، FNA می تواند با آزمایش پیشرفته مولکولی ارزیابی شود.
  • در بیمارانی که سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه یا سابقه خانوادگی یکی از سندرم های MEN را دارند باید سطح کلسیم سرم اندازه گیری شود.
  •  متانفرین های پلاسما برای غربالگری فئوکروموسیتومای عملکردی (PHEO) ارزیابی می شوند.
  •  کارسینوم مدولار تنها سرطان تیروئید است که به طور قابل اعتماد تومورمارکر(کلسی تونین) قابل اندازه گیری در سرم را بیان می کند.