نکات مهمی در مورد سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در بین خانم ها در همه ی جهان می باشد. به طوریکه گفته میشود حدوداً از هر 10 خانم یک نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا خواهد شد. لذا تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت فراوان برخوردار است.

سرطان پستان در آقایان نادر است ولی بایستی بدانیم حدوداً 1 تا 2 درصد سرطان پستان در آقایان اتفاق می افتد. لذا هر مردی خصوصاً در سن بالای 40 سال احساس توده ای یا تغییر شکلی در ناحیه پستان بکند بایستی به جراح پستان مراجعه کند.

در اغلب کشورهای جهان بیماری های سرطان پستان در حیطه ی کار جراحان عمومی می باشد. البته جراحان عمومی معمولاً دوره ی تکمیلی برای سرطان پستان می گذرانند که بیشتر و بهتر با این بیماری آشنا شوند اما جهت درمان قطعی و مطمئن بهتر است به جراح سرطان پستان مراجعه شود.

اولین توصیه آن است که در مواجه با هر توده ای در پستان و یا تغییر شکل و غیرقرینگی در پستان ها و یا ترشحی خصوصاً خونی از پستان به جراح پستان مراجعه نمایند.

دیگر یافته های پزشکی
مهمترين علت درد پستان در خانم ها چيست؟

موارد زیر احتمال ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کند

۱) سابقه خانوادگی مثبت

لازم به توضیح است سابقه خانوادگی خصوصاٌ در افراد درجه یک یعنی مادر، خواهر و دختر حائز اهمیت است. اگر ابتلای افراد خانواده به سرطان پستان در سنین جوان تر یعنی زیر 40 سال اتفاق بیفتد احتمال خطر بیشتر است. بسیاری از بیماران نگران هستند که در خانوادشان سابقه سرطان های غیر از پستان دارند و فکر می کنند که آن سرطان ها هم ریسک ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کنند در حالیکه باید بدانیم مثلاً سرطان های خون،ریه، مغز و بسیاری از سرطان های گوارش ربطی به ابتلا به سرطان پستان ندارند.

نکته مهم

سابقه خانوادگی مثبت سرطان تخمدان احتمال ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کند.

۲) سابقه ژنتیکی

ابتلا خانوادگی به بعضی از ژن ها مانند BRCA1,BRCA2 با ریسک بالای سرطان پستان همراه است.

۳) مصرف قرص های ضدبارداری و یا مصرف هرگونه هورمون های زنانگی در دراز مدت با افزایش ریسک سرطان سینه همراه است. بسیاری از بیماران نگران هستند مبادا با مصرف هرازگاهی این قرص ها مبتلا شوند ولی بایستی بدانیم مصرف طولانی حدود 1 الی 2 سال و با دوزهای بالا خطر را زیاد می کند.

۴) بچه دار نشدن و یا دیر بچه دار شدن و شیر ندادن ریسک ابتلا به سرطان پستان را تا حدود 2 برابر افراد عادی زیاد می کند.

۵) قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس نیز ریسک ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کند.

۶) چاقی، افزایش سن، در معرض اشعه بودن، مصرف سیگار و الکل نیز سابقه سرطان پستان را زیاد می کنند.

 

نکته مهم

بسیاری از بیماران در مورد انجام لیزر موهای زائد و اثر آن در سرطان سوال می کنند ولی تاکنون عوارض شناخته شده ای در سرطان در مورد لیرز درمانی گزارش نشده است.

ابتلا به سرطان پستان

 

دیگر یافته های پزشکی
روش های تشخیص سرطان سینه توسط متخصص

روش های پیشگیری از سرطان سینه

  • معاینات مرتب توسط خود بیمار و همچنین مراجعات منظم به پزشک متخصص بیماری های پستان و بهترین جراح سرطان سینه باعث تشخیص زودرس و کاهش خطر می شود. بسیاری از بیماران در مورد توالی معاینات سوال می کنند، توصیه می شود همه ی خانم ها از سن 25 سالگی ماهیانه خود را معاینه کنند و از سن 30 سالگی حداقل سالی 1 بار به پزشک پستان مراجعه کنند. بدیهی است در صورتیکه بیماران هرگونه شکایتی از قبیل احساس توده، دردهای غیرطبیعی، غیرقرینگی و ترشح از پستان ها داشتند بایستی زودتر مراجعه نمایند.
  • انجام ماموگرافی سینه و سونوگرافی به صورت منظم تحت نظر پزشک پستان، لازم به ذکر است بسیاری از بیماران جوان بدون دلیل درخواست انجام ماموگرافی می کنند در حالیکه در سن زیر 40 سال اغلب خانم ها، اطلاعات زیادی به دست نمی دهد. در سنین پایین سونوگرافی روش بهتری است.
  • مصرف هورمون را محدود کنند.
  • الکل و سیگار را قطع کنند.
  • رژیم غذایی سالم و ورزش مکرر و منظم داشته باشند.
دیگر یافته های پزشکی
آيا برداشتن غدد لنفاوی زير بغل در سرطان پستان ضروری است؟

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *