نحوه معاینه سرطان سینه در زنان

نحوه معاینه سرطان پستان در زنان

۱- دو حالت دارد، توسط خود بیمار، توسط پزشک متخصص سرطان پستان

۲- هدف آن تشخیص زودهنگام سرطان، توده های پستان و بیماری های پستان هست.

۳- بهترین زمان انجام آن چند روز بعد از پاک شدن از پریود است.

۴- بهتر است معاینه  ای که توسط خود بیمار انجام شود هر ماه و معاینه ای که توسط پزشک انجام می شود هر 6 ماه باشد.

از چه سنی شروع کنیم:

معمولاً بهتر است معاینه از 25 سالگی شروع شود مگر اینکه سابقه ای از سرطان  در خانواده وجود داشته باشد که در این صورت از 20 سالگی شروع می کنیم.

 

نحوه معاینه سرطان سینه توسط خود فرد

۱) معاینه در حالت ایستاده

در حالی که فرد لباس های خود را درآورده است مقابل آینه می ایستد و به پستان های خود نگاه می کند، سپس در حالی که دستان خود را بلند کرده و یا به پهلو می گیرد باز خود را در آینه نگاه می کند. اگر در این حالت هم تغییر جدیدی ایجاد شد بایستی مهم قلمداد شود. قدم آخر معاینه دستی است، یعنی خود فرد ابتدا یک دست را بالا می برد و به پشت سر می چسباند و با دست مقابل پستان های خود را معاینه می کند، سپس همین کار را جهت بررسی سرطان پستان ، برای پستان مقابل انجام می دهد.

دیگر یافته های پزشکی
ماموگرافی بستگان درجه اول بیماران مبتلا به سرطان پستان

معاینه سرطان پستان

چه معیارهایی مهم است؟

اندازه، شکل، رنگ، حالت نوک پستان، هرگونه فرورفتگی و برآمدگی و کشیدگی پوست، هرگونه کشیدگی در نوک پستان و هرگونه تغییر رنگ بافت پستان، زخم شدن پوست پستان و غیرقرینگی پستان ها

نکته مهم

 تمام مشکلات پستانی وقتی مهم قلمداد می شود که به صورت غیر قرینه و یک طرفه باشد مثلاً وقتی کل پوست هر دو پستان قرمزی پیدا کرده است ارزش چندانی ندارد.

 

معاینه سرطان سینه

 

۲) معاینه در روش خوابیده

در حالی که به پشت خوابیده اید دست راستتان را زیر سرتان بگذارید و سپس با نرمی دست چپتان پستان راست را معاینه کنید. معاینه باید به صورت مدور و کل پستان را شامل شود در ضمن معاینه نوک پستان ها از نظر ترشح نیز بهتر است انجام شود ولی لازم به ذکر است باید حداقل دستکاری صورت گیرد. پس از معاینه پستان با همان دست چپ زیر بغل سمت راستتان را معاینه کنید. در انتها با دست راست همین کار را برای پستان چپ انجام دهید. مهم آن است که هیچ قسمتی از پستان از قلم نیفتد و حتی بالاتر و پایین تر از بافت پستان را معاینه کنید مخصوصاً نزدیک چین پستان از پایین و نزدیک استخوان ترقوه از بالا.

دیگر یافته های پزشکی
دلایل درد پستان و انواع درد پستان در زنان

 

نکته مهم

اگر در معاینه توده ای پیدا کردید دستکاری بیش از حد نکنید و نگران نباشید چون اغلب توده های پستان خوش خیم هستند و حتی در موارد بدخیمی بیماری، پستان بیمار علاج پذیر است. اگر غیرقرینگی، فرورفتگی، برآمدگی، احساس کشیدگی و تورفتگی، افزایش ضخامت پوستی و حالات التهابی در پستان خود دیدید باز باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ترشح یک طرفه یا خونی از پستان دارید بایستی به پزشک مراجعه نمایید. ترشحات دو طرفه و سفید رنگ در خیلی از خانم ها وجود دارد و اغلب نیاز به اقدام خاصی ندارد.

نکته مهم

انجام معاینه به هیچ وجه جای ماموگرافی پستان و سونوگرافی را نمی گیرد یعنی همه ی خانم ها از سن 30 الی 35 سالگی بایستی تحت بررسی با سونوگرافی و از سن 40 سالگی تحت ماموگرافی قرار بگیرند.

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *