پاپیلاری کارسینوم تیروئید

سرطان تیروئید چه زمان اتفاق می‌افتد؟

تیروئید، غده‌ی پروانه ‌ای شکل در قسمت تحتانی گردن است که زیر حنجره قرار دارد. هورمون های مترشحه از این غده میزان متابولیسم، وزن، دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می ‌کنند.

توده‌ های غیر طبیعی در قسمت گردن می ‌توانند نشانه‌ای از اختلال و بیماری در غده تیروئید باشند. بهترین جراح سرطان تیروئید زمانی رخ می‌ دهد که سلول‌های تیروئید دچار تغییرات ژنتیکی شوند. در این حالت سلول‌ ها به طور غیر طبیعی تکثیر می‌یابند و توانایی خود را برای از بین رفتن  و مردن از دست می ‌دهند. تجمع سلول ‌های غیر طبیعی، توده ‌هایی به شکل تومور به وجود می ‌آورند که ممکن است به بافت های مجاور یاسایر نقاط بدن حمله کنند.

در مجموع ۵ نوع سرطان تیروئید وجود دارد. در بین آن‌ ها شایع‌ ترین بیماری، سرطان تیروئید پاپیلاری است است که بدون علامت خاص و آهسته رشد می ‌کند. این سرطان غالباً در یک لوب غده تیروئید به وجود می آید و بیشتر در افراد بالای ۴۵ سال دیده می‌ شود.

علائم سرطان پاپیلاری تیروئید

سرطان پاپیلاری تیروئید، علائم خاصی ندارد و فرد ممکن است توده ‌هایی به شکل گره یا ندول در گردن خود احساس کند، ولی اکثر ندول‌ های تیروئید سرطانی نیستند. با این حال وجود برخی علائم نیازمند مراجعه به پزشک است که عبارتند از:

  • سهولت در مشاهده و لمس توده ‌ها
  • دشواری و احساس درد هنگام بلعیدن و قورت دادن مواد غذایی یا قرص و دارو ها
  • عدم تسکین گلو درد و کوفتگی
  • مشاهده تورم در غدد لنفاوی گردن
  • دشواری در تنفس به خصوص هنگام خواب

علل سرطان پاپیلاری تیروئید

با وجود اینکه علت دقیق ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید مشخص نیست اما ممکن است جهش ژنتیکی عامل این سرطان باشد.

دیگر یافته های پزشکی
ادنوم پاراتيروئيد | بیمار مبتلا به تهوع و استفراغ

سایر علل موثر در ایجاد سرطان پاپیلاری:

  • جنسیت: سرطان تیروئید در زنان بیشتر از مردان دیده می ‌دهد.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه و پرتودرمانی: تابش اشعه به سر و گردن در مدت زمان طولانی و دفعات زیاد می تواند عامل سرطان تیروئید باشد. همچنین افرادی که در معرض تعشعشات نیروگاه‌ های هسته‌ای قرار دارند، ممکن است در آینده به انواع سرطان بخصوص سرطان تیروئید مبتلا شوند.
  • سندروم‌های ارثی: ابتلا به برخی از سندروم ‌های ژنتیکی از جمله؛ سندروم گاردنر، خطر ابتلا به انواع سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.
  • وراثت: در تعداد کمی از موارد ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید سابقه خانوادگی بیمار مثبت است.

روش های تشخیص سرطان پاپیلاری تیروئید

به کمک آزمایشات گوناگون به راحتی سرطان پاپیلاری تیروئید توسط بهترین جراح تیروئید قابل تشخیص است.

  • آزمایش خون

آزمایش خون به منظور بررسی و ارزیابی میزان هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) تجویز می شود. هورمون TSH در غده هیپوفیز تولید شده و عامل تحریک ترشح هورمون ‌های تیروئید است. هنگامی که میزان این هورمون در خون افزایش یابد، می تواند نگران کننده و عامل بسیاری از اختلالات و به خصوص سرطان تیروئید باشد.

  • سونوگرافی

می‌ توان اندازه و شکل غده تیروئید بیمار را به کمک تصویربرداری و سونوگرافی مشاهده کرد. همچنین وجود هر نوع توده در گردن به حالت جامد یا مایع قابل شناسایی است. توده‌ های مایع معمولاً سرطانی نیستند، در حالی که اکثر توده ‌های جامد، نشان دهنده یک بیماری بدخیم و سلول ‌های سرطانی هستند.

  • اسکن تیروئید

برای تشخیص دقیق تر و بهتر نوع و مرحله سرطان اسکن تیروئید یا تصویربرداری رنگی انجام می شود. در این روش تشخیصی مقداری ماده حاجب (رادیواکتیو) ترزیق می ‌شود تا جزئیات را بهتر نشان دهد.

دیگر یافته های پزشکی
ادنوم پاراتيروئيد | بیمار مبتلا به تهوع و استفراغ

اسکن تیروئید

  • بیوپسی

گاهی اوقات به منظور تشخیص نوع سرطان، از بافت تیروئید نمونه کوچکی برداشته می ‌شود تا بررسی‌ های آزمایشگاهی و میکروسکوپی دقیق‌ تری انجام شود. بیوپسی از طریق یک سوزن ریز و کوچک یا عمل جراحی صورت می ‌گیرد.

روش های درمانی سرطان پاپیلاری تیروئید

درمان سرطان پاپیلاری تیروئید شامل سه نوع روش کلی است که عبارتند از:

  1. عمل جراحی

برداشتن کل غده تیروئید (تیروئیدکتومی توتال) به عنوان بهترین نوع درمان سرطان پاپیلاری تیروئید شناخته شده است. تنها در موارد بسیار خاصی، حذف یکی از لوب ‌های تیروئید (لوبکتومی) را انجام می ‌دهند.

غالبا ترجیح داده می شود که کل تیروئید را حذف شود به این دلیل که بیشتر سرطان ‌های پاپیلاری تیروئید، چند کانونی هستند. همچنین میزان عود سرطان در بیمارانی که تیروئیدکتومی توتال انجام داده اند نسبت به لوبکتومی تیروئید به طور قابل توجهی کمتر است.

همچنین در صورت درگیری غدد لنفاوی گردن با سلول ‌های سرطانی، در ضمن عمل تیروئیدکتومی توتال، عمل جراحی دیسکسیون رادیکال گردن نیز انجام می شود. در این عمل، غدد لنفاوی گردن حذف و برداشته می ‌شوند.

  1. سرکوب هورمون تیروئید

پس از برداشتن و حذف غده تیروئید، بیماران باید تا آخر عمر، روزی یک عدد قرص جایگزین هورمون تیروئید مصرف کنند. در بیماران مبتلا به سرطان تیروئید نسبت به بیماران فاقد سرطان، قرص هورمون تیروئید با دوز بیشتری تجویز می‌ شود. در واقع با مصرف قرص جایگزین هورمون تیروئید، این پیام به مغز صادر می ‌شود که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را تولید می ‌کند، بنابراین تولید TSH متوقف می ‌شود.

  1. ید رادیواکتیو (RAI)

 این روش درمانی عوارض جانبی خاصی را به وجود نمی ‌آورد زیرا به صورت تابش پرتو های خارجی نیست، در واقع ید رادیواکتیو به صورت مصرف ید خوراکی است که معمولاً مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. پزشکان روش ید رادیواکتیو را برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی تیروئید، پس از عمل جراحی تیروئیدکتومی توتال به کار می برند. این روش درمانی به طور چشمگیری از عود و بازگشت مجدد سرطان جلوگیری می‌ کند.

دیگر یافته های پزشکی
ادنوم پاراتيروئيد | بیمار مبتلا به تهوع و استفراغ

پیگیری های بعد از درمان

از آنجایی که احتمال عود و برگشت سرطان پاپیلاری تیروئید وجود دارد، بهتر است بیماران پس از عمل جراحی به طور منظم، جهت بررسی و پیگیری بیماری خود هر ۶ ماه یک بار در سال، تحت نظر پزشک متخصص آزمایش خون برای تعیین سطح TSH، اندازه گیری تیروگلوبولین سرم و سونوگرافی از گردن را انجام دهند. اگر بازگشت سرطان در غدد لنفاوی گردن مشاهده شود، بهترین روش درمان، عمل جراحی جهت از بین بردن گره ‌های آسیب دیده یا دریافت درمان اضافی ید رادیواکتیو است.

سوال بیماران مبتلا به پاپیلاری کارسینوم تیروئید

بیمارخانم ٢۵ساله ای بودند که یک ماه قبل تیروییدکتومی توسط یکی از همکاران شده بودند. جواب پاتولوژی پاپیلری کارسینوم بود.

در سونوگرافی همراه بیمار لنف نود گزارش شده بود که با توجه به وجود غده لنفی مثبت بیمار مجدد تحت جراحی و لنف نود دایسشکن گردن قرار گرفت و امروز صبح با حال عمومی خوب مرخص شد. نکته قابل توجه این است که بیماران حتما قبل جراحی اولیه تحت سونوگرافی گردن توسط فرد ماهر قرار بگیرند تا با یکبار جراحی به نتیجه کافی برسند.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۴ دیدگاه

  • به دلیل سرطان تیروئید توسط پزشک دیگری تحت عمل جراحی تیروئیدکتومی قرار گرفته بودم. متاسفانه علی رغم درگیر بودن غدد لنفاوی گردن به سرطان، به دلیل عدم تشخیص پزشک اول، خارج سازی غدد و پاکسازی لازم در عمل اول انجام نشده بود. خوشبختانه و به لطف خداوند از این مشکل زود آگاه شدم و به آقای دکتر علی بخشی مراجعه کردم. به دلیل محل قرارگیری غدد لنفاوی آلوده، جراحی بسیار دشواری بود و اینکه ایشان می‌بایست برای بار دوم این جراحی را انجام دهند. به لطف خداوند ایشان با تکیه بر توانایی و تخصص خودشان این عمل دشوار را با موفقیت به انجام رساندند و به طور کامل پاکسازی غدد آلوده را انجام دادند. بسیار سپاسگزار ایشان هستم. انشاالله همواره در پناه خداوند رنج و غم را از بیماران دور کنند و سلامتی دوباره را برای بیماران به ارمغان بیاورند.

  • با سلام استاد

    نتیچه FNA لب چپ PTC گزارش شده است و طرف راست نمای تئروئدیت….در سونو لنف نرمال گزارش شده..لطفا بفرمایید لویکتومی را توصیه میکنید با توتال؟سپاس

  • سلام من ۱۷روز پیش جراحی تیروئیدکتومی توتال انجام دادم مشکوک به کانسر پاپیلاری تیروئید بودم که بعد از عمل هم تایید شد. خوشبختانه سایز تومور کوچک بود و متاستاز هم نداشت آیا باز هم احتمال عودش هست؟۴۱ساله ام

    • باسلام خدمت شما همراه گرامی
      شما می بایست تحت نظر پزشک ویزیت بشید.
      شماره تماس مطب جهت رزو نوبت مشاوره و ویزیت حضوری
      ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۰۲۱۶۶۱۲۶۰۶۵
      آدرس: تهران – بلوار کشاورز – ابتدای جمالزاده شمالی – کوچه سرو – پلاک ۱ – طبقه ۴ – واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *