درمان پرکاری تیروئید آیا نیاز به عمل جراحی دارد یا نه؟

آیا پرکاری تیروئید نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر؟

سوال:

خانمی 35 ساله هستم که به پرکاری تیروئید مبتلا شده ام، پزشک به من گفته اند که نیاز به عمل جراحی دارم، میخواستم بدانم که پرکاری تیروئید نیاز به عمل جراحی دارد یا نه؟

جراحی تیروئید پرکار

 

پاسخ:

پرکاری تیروئید گاهاً نیازمند عمل جراحی توسط بهترین جراح تیروئید می باشد، ابتدا باید بدانیم که علت پرکاری تیروئید چیست، پرکاری تیروئید علل متعددی دارد، از التهاب تیروئید گرفته تا یک گره ای که گره ی پرکار نام دارد و باعث پرکاری می شود. گاهاً چند گره پرکار در تیروئید وجود دارند و آن ها باعث پرکاری می شوند. گاهی اوقات کل نسج تیروئید دچار پرکاری می شود که بیماری گریوز گفته می شود که پرکاری خطرناک و بسیار شدیدی هست و مهمترین نوع پرکاری می باشد.

در تمام موارد پرکاری تیروئید گاهاً عمل جراحی نیاز می شود، باید بدانیم که درمان اصلی و اولیه بیماری پرکاری تیروئید درمان دارویی می باشد. یعنی ابتدا باید با دارو پرکاری تیروئید را کنترل کنیم و بعد از اینکه بیماری را کنترل کردیم باید تشخیص بدهیم که علت پرکاری تیروئید چیست که معمولاً با اسکن تیروئید (اسکن هسته ای) و سونوگرافی علت پرکاری را تشخیص می دهیم، البته یک سری آزمایشات هم که می توانند به ما کمک کنند که علت را پیدا کنیم.

دیگر یافته های پزشکی
اسکن هسته ای پس از یددرمانی کانسر تیروئید به چه شکل است؟

 

جراحی تیروئید
جراحی تیروئید پرکار

 

پس از اینکه علت مشخص شد ما معمولاً پرکاری را با یدرادیواکتیو درمان می کنیم اما گاهی اوقات پرکاری به درمان ید جواب نمی دهد و یا در موارد خاص مانند: مادر باردار، افراد کم سن، یا خانمی که می خواهد باردار شود که در این صورت برای بارداری و شیردهی خطرناک می باشد لذا در این موارد خاص ما از درمان ید استفاده نمی کنیم و این بیماران را عمل جراحی می کنیم که شامل برداشتن یک قسمت و یا کل بافت تیروئید می باشد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم پرکاری تیروئید ابتدا باید با درمان دارویی کنترل شود سپس علت تشخیص داده شود و براساس علت در مورد نوع درمان تصمیم بگیریم، که معولاً درمان اولیه یددرمانی و یا ید رادیواکتیو و در صورتی که جواب ندهد و یا در موارد خاص جراحی توصیه می شود.

 

جهت ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۲ دیدگاه

  • سلام خسته نباشید، دختر ۲۵ ساله هستم باوزن ۴۵ کیلو . تقریبا ۲سال میشد که آزمایش تیروئید نمی‌دادم ۲هفته پیش دادم۴.۴= T3 و۱۹۲= t4بالا بود و۰.۰۰۴= TSH هم کم بود خودمم کم کاری تیروئید دارم رفتم دکتر داخلی گفتن قرصو قطع کن و به من قرص پروپرانول۱۰ و ناپروکسن۵۰۰ دادن نتونستم دوز بالا مصرف کنم دوز ۲۵۰ رو مصرف کردم و ۲تا آمپول دادن کتورالاک و کورتون بود من قرص ناپروکسن رو قطع کردم قرار بود من ۲ روز پیش پریود بشم نشدم . خودم سندرم پلی کیستیک دارم قرص روکین مصرف میکنم ۷ سال هم هست تیروئید دارم ممنون میشم راهنماییم کنین

  • سلام خانم ۳۴ ساله هستم ازارومیه ازبچگی باغده تیروئیدمواجه هستم متی مازول ۵۰۰ استفاده میکردم اصلااثرنداشت روزی ۵ تاالان آزمایش سونوگرافی دادم بسیارنسبتابزرگ هس گفتن این داروی متی مازول روهروعده ۲تامصرف کنین تایه ماه بعدکه آزمایش دادین نتیجه کنترل که چیزی نشون دادبه یه جراح گفتن نیازدارین
    لطفانظرشماچیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *