خارش پستان نشانه چیست؟

خارش پستان

بسیاری از بیماران سوال می کنند که آیا خارش پستان از علائم سرطان سینه می باشد که جراح سرطان پستان در جواب می گوید معمولاً خارش به علت خشکی و بیماری های پوستی رخ می دهد و معمولاً از علائم سرطان پستان نیست.

همه چیز درباره خارش پستان

بی‌شک، یکی از واقعیت‌ های دنیا این است که گاهی پوست بدن‌ ما دچار خارش می‌ شود. این موضوع معمولا نگران‌کننده نیست. اما خارش سینه می ‌تواند وضع نامساعدی برای افراد ایجاد کند. عده زیادی از خانم ها در طول زندگی حداقل یک بار خارش سینه را تجربه می کنند. آقایان نیز از خارش نیز گاهی رنج می برند. اگر جایی از دست یا پایتان دچار خارش شود، آن را می‌خارانید اما درمورد خارش سینه چطور؟

علل خارش پستان و درمان آنها

• لباس زیر کثیف

گاهی ممکن است لباس زیر را خیلی دیر به دیر شسته شود. متأسفانه، این موضوع می‌تواند سینه‌ ها را دچار مشکل کند. نوعی باکتری در لباس‌ ها و همین ‌طور لباس‌ زیر های کثیف به وجود می ‌آید که می‌تواند موجب تحریک پوست شود.

چنانچه خارش سینه شما به دلیل تمیز نبودن لباس زیر باشد، استفاده از پماد موضعی نئوسپورین می ‌تواند سوزش و خارش پوست را تسکین دهد. با این حال، شستشوی مرتب لباس زیر نیز بایدمهم تلقی شود.

• گرما

زمانی که سینه ‌ها با گرمای زیاد روبرو شوند، شروع به عرق کردن می‌ کنند. در این حالت، پوست سینه ممکن است قرمز، متورم و دچار خارش شود. در واقع، خارش ناشی از گرما معمولا زمانی رخ می‌دهد که عرق روی پوست باقی مانده و موجب بسته شدن منافذ پوست شود. راه حل این نوع سوزش این است که سوتین‌ و یا زیرپوش ‌های سبک بپوشیم تا پوست قفسه سینه‌ خنک بماند.

• آفتاب‌سوختگی

در کنار عوارضی مثل پوست انداختن، آفتاب‌ سوختگی می‌تواند موجب خارش سینه و تحریک شدید پوست شود. برای آفتاب گرفتن بهتر است از یک ضد آفتاب مناسب با اس پی اف ۵۰ یا بالاتر استفاده شود. همچنین می توان جهت تسکین خارش سینه، از یک مرطوب کننده و ترمیم‌ کننده استفاده کرد.

• اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث خشکی پوست و التهاب پوست به همراه خارش و قرمزی پوست می‌شود. برای تسکین خارش سینه بر اثر اگزما از می توان کرم‌ استروئید موضعی ‌ تهیه کرد. همچنین بهتر است مواد معطر که باعث تحریک پوست می ‌شوند نیز حذف شوند.

علائم سرطان پستان
اگزما پوست پستان
اگزما پوست پستان و درمان آن
  • پسوریازیس

پسوریازیس بیماری پوستی است که با سیگنال‌ های اشتباه، باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می ‌شود. این بیماری خشکی و خارش پوست را در پی دارد. متأسفانه، پسوریازیس نیز مثل اگزما می‌تواند زیر سینه پدیدار شود. جهت درمان استفاده از کرم‌ های استروئید موضعی و دوری از مواد معطر که باعث تحریک بیشتر این بیماری می‌شود توصیه می‌شود.

• صابون، شوینده لباس یا نرم‌ کننده لباس‌

بعضی اوقات، پوست بدن در تماس با مواد یا چیزهای جدید دچار واکنش می ‌شود که به آن التهاب تماسی گفته می شود. خارش پوست یکی از این واکنش ‌هاست. ممکن است شوینده یا نرم‌کننده ‌ای که برای شستشوی لباس ‌زیر مورد استفاده قرار می گیرد، موجب بروز خارش سینه شود. حوله، ملحفه، شامپو بدن و در کل هر چیز که با پوست بدن در تماس باشد می‌تواند موجب بروز چنین واکنشی شود. برخی عطرها نیز در این قضیه دخیل هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌ شود در صورت وجود چنین واکنش هایی، از مواد بدون بو و عطر استفاده شود.

• لباس زیر نامناسب

لباس های زیر از انواع مختلف پارچه تهیه می ‌شوند. برخی نمونه‌ های ارزان ‌قیمت می‌توانند به شدت پوست سینه را تحریک کنند. بنابرین اگر به تازگی از سوتین جدیدی استفاده شده باشد و متعاقب آن خارش سینه ایجاد شده باشد، بهتر است جنس‌ های طبیعی دیگر مثل پنبه امتحان شود.

• عفونت قارچی

رطوبت می‌تواند زیر سینه‌ها باقی بماند و باعث به وجود آمدن محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها شود. در نتیجه، با پدیده خارش سینه روبرو می ‌شویم. برای درمان، باید این قسمت از بدن را خشک نگه داشت. همچنین استفاده از داروهای ضد قارچ نیز مؤثر خواهد بود.

مهمترين علت درد پستان در خانم ها چيست؟

• پوست خشک

پوست خشک در هر قسمت از بدن می‌ تواند باعث خارش شود. کرم ‌های مرطوب‌ کننده، استروئید موضعی،روغن نارگیل خالص و ژله پترولیوم که با نام وازلین شناخته می‌شود به درمان خارش سینه کمک می‌کند.

• بارداری یا دوران شیردهی

در طول دوران بارداری و شیردهی، سایز سینه‌ ها دو تا سه برابر بیشتر می ‌شود. ترک‌ های پوستی که ایجاد می‌شوند، گاهی با خارش همراه هستند. در دوران شیردهی نیز نوک سینه ‌ها ممکن است دچار خشکی و خارش شوند. برای تسکین خشکی و خارش ناشی از ترک ‌های پوستی کرم لانولین بهبود زخم سینه مادر  را ممکن می سازد.

• اختلال تیروئید

زنانی که دچار کم کاری تیروئید هستند، در معرض خشکی پوست قرار می‌گیرند. این مورد نیز یکی از علت ‌های خارش سینه به حساب می ‌آید. باز هم، استفاده از کرم‌ های مرطوب‌کننده، می‌ تواند به کاهش خارش سینه کمک کند.

• دارو ها

بسیاری از دارو ها با لیست بلند و بالایی از عوارض جانبی همراه هستند. معمولا خارش پوست نیز یکی از این عوارض است. دارو های ضد آکنه، دیورتیک و برخی از دارو های کلسترول و دارو های فشار خون هم با چنین عارضه‌ای همراه هستند. در این زمینه، پزشک دز دارو را تغییر داده و یا در صورت لزوم، جایگزین مناسبی برای دارو تجویز می‌کند.

• سرطان

این احتمال اندک نیز وجود دارد که سرطان سینه موجب خارش پوست در این ناحیه شود. سرطان سینه التهابی با نشانه ‌های دیگری از جمله راش، پوست زبر، قرمز و متورم همراه است که به علت گرما، نمی‌توان آن ناحیه را لمس کرد. ممکن است بیماری پاژه سینه  نیز علت خارش سینه باشد. این بیماری نوعی سرطان سینه نادر است که باعث ورود سلول ‌های سرطانی به منافذ شیر شده و درون و اطراف نوک سینه متراکم می ‌شوند. بیماری پاژه، می ‌تواند باعث پوسته‌ پوسته شدن یا زبر شدن پوست اطراف نوک سینه، ترشح خونی یا برگشت نوک سینه شود.

• پرتودرمانی

پرتودرمانی که برای درمان سرطان سینه استفاده می ‌شود، کاملا پوست سینه آسیب‌ دیده را خشک کرده و می ‌سوزاند. همین امر موجب خارش سینه خواهد شد. مرطوب نگه ‌داشتن سینه در طول درمان می ‌تواند عوارض جانبی پرتودرمانی سینه را کاهش دهد.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه
علت خارش پستان
علت خارش پستان و درمان آن

نکته مهم

اگر به تازگی دچار خارش سینه شده‌اید، احتمالا مواد شوینده نا مناسب و یا موضوعی بی ‌خطر دلیل بروز آن بوده است. اما اگر این خارش ادامه داشته و با نشانه ‌های دیگری همراه است و یا نمی ‌توانید علت دقیقی برای آن بیابید، حتما با پزشکتان مشورت کنید.