بررسی ارتباط بین سرطان تیروئید و سرطان پستان

بررسی ارتباط بین سرطان تیروئید و سرطان پستان

در مطالعات انجام شده بین این دو سرطان ارتباطاتی گزارش شده است. به طوریکه هر فردی به یکی از این سرطان ها مبتلا شود احتمال بیشتری دارد که به سرطان دیگر نیز مبتلا شود. (نسبت به متوسط جامعه)

” به عنوان مثال در برخی مطالعات کسانی که سرطان تیروئید داشته اند حدود 2 برابر شانس ابتلا به سرطان پستان بیشتری دارند و همین موضوع در مورد مبتلایان به سرطان پستان و ابتلایشان به سرطان تیروئید صدق می کند. یکی از دلایل احتمالی این ارتباط وجود فاکتورهای هورمونی مشترک در هر دو بیماری عنوان می شود.”

معاینه تیروئید
بررسی ارتباط بین سرطان تیروئید و سرطان پستان

 

علل اصلی رابطه بین سرطان تیروئید و سرطان پستان

علت اصلی مشخص نیست ولی عللی به عنوان ریسک فاکتور (فاکتورهای خطر) مطرح شده است:

1) درمان ید

یددرمانی، کسانی که به خاطر سرطان تیروئید (در صورت ابتلا به سرطان تیروئید حتما با بهترین جراح سرطان تیروئید مشورت نمایید) یددرمانی می شوند به دلیل عوارض نادر یددرمانی که یکی از آن ها افزایش خطر ابتلا به سرطان های دیگر است می توانند به سرطان از جمله سرطان پستان مبتلا شوند که بعد از آن جهت درمان می بایست سریعا به بهترین جراح سرطان پستان مراجعه نمایید.

دیگر یافته های پزشکی
جراحی های ترمیمی پستان بعد از برداشتن ضایعه سرطانی

2) پرتودرمانی یا رادیوتراپی

کسانی که به دنبال سرطان پستان رادیوتراپی می شوند بخاطر برخورد اشعه با گردن می توانند ریسک ابتلا به سرطان تیروئید پیدا کنند. می دانیم که یکی از علل سرطان های تیروئید در معرض اشعه X بودن است.

3) جهش های ژنتیکی

هر 2 این سرطان ها می توانند ارتباطاتی با ژن های معیوب یا جهش یافته داشته باشند و لذا این اختلالات ژنتیکی می توانند شانس ابتلا به هر دو سرطان تیروئید و سرطان پستان را افزایش دهد.

4) عوامل محیطی

می دانیم که عوامل محیطی مانند تغذیه بد، نداشتن حرکت بدنی، در معرض اشعه های مختلف بودن شانس ابتلا به سرطان را زیاد می کند و با این توجیه می توان گفت که فردی که به یکی از این سرطان ها مبتلا شود شانس ابتلا به سرطان دیگر هم خواهد داشت.

علل ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان پستان
علل ابتلا به سرطان تیروئید و سرطان پستان

 

5) پیگیری های بیشتر و دقیق تر

بدین معنی که افرادی که به یکی از این سرطان ها مبتلا می شوند به خاطر پیگیری های بیشتری که انجام می دهند به صورت اتفاقی متوجه سرطان دوم می شوند. مثلاً به صورت مکرر با مواردی مواجه بوده اند که بیماران سرطان پستان برای چکاپ های بعد از درمان خودشان سونوگرافی تیروئید هم انجام داده اند و در یکی از این بررسی ها متوجه ندول تیروئید شده اند که تشخیص سرطان داشته است. چه بسا اگر این بررسی های اتفاقی نبود خیلی از این ندول ها سالها بدون علامت بوده اند.

دیگر یافته های پزشکی
احساس توده در پستان و اقدامات لازم و انجام MRI

 

سخن پایانی

در آخر لازم به ذکر است هر سرطانی برنامه غربالگری مخصوص به خود دارد. مثلاً اینطور نیست که ما برای چکاپ از تمام بدنمان عکسبرداری کنیم، این اقدام در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست. امروزه برنامه غربالگری برای سرطان تیروئید به صورت روتین و برای مردمان معمولی  (از نظر ریسک خطر ابتلا) وجود ندارد فقط کسانیکه سابقه خانوادگی سرطان تیروئید یا سابقه برخورد اشعه با گردن داشته اند لازم است برای سرطان تیروئید غربالگری شوند.

اما در مورد سرطان پستان قضیه غربالگری متفاوت است به خاطر اینکه سرطان پستان شایع ترین و جزو کشنده ترین سرطان بانوان است، و لذا در تمام بیماران با ریسک متوسط (بانوان معمولی جامعه) از 40 سالگی به بعد بایستی وارد برنامه غربالگری سرطان سینه شوند به طوریکه هر 1 یا 2 سال ماموگرافی و سونوگرافی پستان و معاینه سینه انجام دهند. از 50 تا 70 سال سالیانه معاینه و ماموگرافی انجام دهند.

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *