درمان سرطان معده توسط جراح سرطان معده

درمان سرطان معده

امروزه درمان سرطان معده کمی با گذشته متفاوت است. در اغلب مراکز معتبر دنیا بیماران کانسر معده را پس از انجام CT SCAN، آندوسونوگرافی می کنند و در صورتی که تومور معده کاملاً در مراحل اولیه باشد جراح سرطان معده عمل جراحی را به عنوان گزینه اول توصیه می کنند  و درغیر این صورت ابتدا بیمار تحت شیمی درمانی و سپس عمل جراحی قرار می گیرد.

سرطان معده چیست؟

سرطان معده به رشد غیر طبیعی سلول ‌های معده گفته می‌ شود. سرطان معده می‌ تواند در هر قسمت از معده ایجاد شود اما در اکثر نقاط جهان، سرطان‌ های معده در قسمت اصلی معده (تنه معده) تشکیل می ‌شوند. قسمتی از معده که سرطان در آن ایجاد می ‌شود یکی از نکات مهمی است که در هنگام تعیین گزینه ‌های درمانی توسط پزشکان باید در نظر گرفته شود.

درمان سرطان معده با جراحی
همه چیز درباره سرطان معده

انواع درمان سرطان معده

  • جراحی سرطان معده

یعنی برداشتن تومور و برخی از بافت های سالم اطراف آن در حین عمل که نوع جراحی به مرحله سرطان بستگی دارد. مثلا در مراحل اولیه برخی از پزشکان ممکن است یک درمان غیر جراحی مثل برداشتن تومور با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود.

در مراحل اولیه  هنگامی که سرطان تنها محدود به معده است، از عمل جراحی برای برداشتن بخشی از معده مبتلا به سرطان و غدد لنفاوی مجاور استفاده می شود و جراح قسمت باقی مانده معده را به مری یا روده کوچک متصل می کند. به این عمل گاسترکتومی ساب توتال یا جزئی گفته می شود.

درمان سرطان معده توسط جراحی
درمان سرطان معده توسط جراح سرطان معده

چنانچه سرطان به دیواره خارجی معده و غدد لنفاوی گسترش یافته باشد، جراح می تواند یک گاسترکتومی ساب توتال یا یک گاسترکتومی کامل انجام دهد که جراح کل معده را برداشته و مری را مستقیماً به روده کوچک متصل می کند. ممکن است علاوه بر جراحی از شیمی درمانی یا شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده شود. غدد لنفاوی منطقه ای اغلب در حین جراحی برداشته می شوند زیرا سرطان ممکن است به آن غدد لنفاوی حمله کرده باشد. به این عمل لنفادنکتومی گفته می شود.

دیگر یافته های پزشکی
اولين قدم پس از تشخيص سرطان معده چیست؟

یک عارضه جانبی شایع گاسترکتومی، گروهی از علائم به نام “سندرم دامپینگ” است که شامل گرفتگی عضلات، حالت تهوع، اسهال و سرگیجه بعد از غذا خوردن است که به دلیل ورود خیلی سریع غذا به روده کوچک ایجاد می شود.

  • پرتودرمانی سرطان معده

رادیوتراپی یا پرتودرمانی به استفاده از اشعه ایکس با انرژی بالا یا دیگر ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی اطلاق می شود. یک برنامه پرتو درمانی معمولاً شامل تعداد جلسات مشخصی است که در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود. افراد مبتلا به سرطان معده معمولاً تحت پرتودرمانی با اشعه خارجی قرار می گیرند، این اشعه توسط دستگاهی خارج از بدن هدایت می شود. پرتودرمانی ممکن است قبل از جراحی برای کوچک شدن اندازه تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده شود.

پرتودرمانی سرطان معده
پرتودرمانی سرطان معده
  • روش های درمانی با استفاده از دارو

درمان سیستمیک در واقع استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است. روش های معمول برای انجام درمان های سیستمیک شامل یک لوله وریدی (IV) است که با استفاده از یک سوزن درون ورید قرار می گیرد یا به صورت یک قرص یا کپسول بلعیده می شود.

انواع روش های درمانی سیستمیک که برای سرطان معده استفاده می شود عبارتند از:

  • شیمی درمانی سرطان معده

شیمی درمانی استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی است که معمولاً از رشد، تقسیم و تولید سلول های بیشتر جلوگیری می کند.

دیگر یافته های پزشکی
اولین قدم بعد از نشانه های سرطان معده چیست؟

یک برنامه شیمی درمانی معمولاً شامل تعداد جلسات مشخصی است که در یک بازه زمانی معین توصیه می شود. در شیمی درمانی یک بیمار ممکن است همزمان ۱ دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف که به طور همزمان تجویز می شوند را دریافت کند. هدف از شیمی درمانی می تواند از بین بردن سرطان پس از جراحی، کند کردن رشد تومور یا کاهش علائم مرتبط با سرطان باشد.

بیشتر درمان های شیمی درمانی برای درمان سرطان معده براساس ترکیبات داروهای زیر انجام می شود:

  • سیس پلاتین ( به عنوان داروی عمومی موجود است )
  • اگزالی پلاتین ( الوکساتین )
  • فلوروراسیل FU ) ، Efudex-5)

سایر داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • Capecitabine (Xeloda)
  • Docetaxel (تاکسوتیر)
  • Epirubicin (Ellence)
  • ایرینوتکان (کامپتوسار)
  • پاکلیتاکسل (تاکسول)

عوارض جانبی شیمی درمانی به فرد و دوز مصرفی بستگی دارد، اما می تواند شامل خستگی، خطر عفونت، حالت تهوع و استفراغ، ریزش مو، کاهش اشتها و اسهال باشد. این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند.

  • درمان هدفمند سرطان معده

این درمان ژن های خاص سرطان، پروتئین ها یا محیط بافت را که به رشد و بقای سرطان کمک می کند، مورد هدف قرار می دهد. این نوع درمان رشد و گسترش سلول های سرطانی را مسدود کرده و آسیب سلول های سالم را محدود می کند.

درمان هدفمند برای درمان سرطان معده شامل موارد زیر است:

  • درمان هدفمندبرخی از سرطان ها ممکن است پروتئین زیادی به نام گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی ۲ (HER2) بیش از حد ایجاد کنند. به این نوع سرطان “سرطان HER2 مثبت” گفته می شود.
  • درمان ضد آنژیوژنز یا ضدرگزایی به متوقف کردن فرایند رگ زایی اطلاق می شود که عمل ساخت عروق خونی جدید است. از آنجا که تومور برای رشد و گسترش به مواد مغذی منتقل شده توسط رگ های خونی نیاز دارد، هدف از درمان های ضد رگ زایی “گرسنه نگه داشتن” تومور است.
دیگر یافته های پزشکی
اقدامات حمایتی،اقدامات پیگیری و پیشگیری سرطان معده
ایمونوتراپی سرطان معده
ایمونوتراپی سرطان معده
  • ایمونوتراپی سرطان معده

درمان بیولوژیک یا همان ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی برای تقویت دفاع طبیعی بدن در مقابله با سرطان طراحی شده است. در این درمان از مواد ساخته شده توسط بدن یا آزمایشگاهی برای بهبود، هدف قرار دادن یا بازیابی عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

ایمنی درمانی می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود. شایع ترین عوارض جانبی شامل؛ واکنش های پوستی، علائم شبه آنفولانزا، اسهال و تغییرات وزنی است.

  • مراقبت‌های حمایتی (تسکینی) در سرطان معده

سرطان و درمان آن علائم جسمی و عوارض جانبی و همچنین پیامدهای روحی، اجتماعی و مالی ایجاد می کند. مدیریت همه این اثرات را مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی می نامند. این بخش مهمی از درمان سرطان است که همراه با درمان هایی برای کاهش سرعت، متوقف کردن یا از بین بردن سرطان ارائه می شود. درمان های تسکینی بسیار متفاوت است و اغلب شامل دارو، تغییرات تغذیه ای، تکنیک های آرامش بخش، حمایت عاطفی و معنوی و سایر روش های درمانی است. بیمار همچنین ممکن است درمان های تسکینی مشابه با روش های خلاص شدن از شر سرطان مانند شیمی درمانی، جراحی یا پرتودرمانی دریافت کند. وقتی از مراقبت تسکینی همراه با سایر روش‌های درمانی مناسب استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتر و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *