پرسش و پاسخ در مورد وجود غده در سمت راست تیروئید

غده سمت راست تیروئید

خانم 22 ساله ای همراه با مادر خود به کلینیک مراجعه میکند. بیمار به طور اتفاقی متوجه یک “غده” در سمت راست تیروئید خود شده است و ذکر میکند سه روز گذشته بی اشتهایی شدیدی داشته و ریزش مو دارد. علامت دیگری را ذکر نمیکند. بیمار و مادرش بسیار نگران هستند و ذکر میکنند که سابقه ی سرطان در اطرافیانشان زیاد بوده و دایی بیمار پنج ماه قبل به دلیل سرطان معده فوت نموده است. آن ها میخواهند بدانند:

1- آیا به خاطر ژن سرطانشان این اتفاق افتاده و آیا این توده سرطان است؟
2- آیا بیمار به جراحی نیاز دارد و چند درصد احتمال بهبودی است؟
3-  آیا بقیه ی افراد خانواده باید بررسی شوند؟
4- بیمار سه ماه آینده مراسم عروسی دارد و آیا میشود تا آن زمان صبر کرد؟ در صورت جراحی اسکار بخیه می ماند؟

 

در قدم اول جراح تیروئید برای بیمار شرح حال کاملی میگیرد. در شرح حال متوجه میشویم بی اشتهایی شدید و ریزش مو از چهارشنبه (زمان پیدا کردن mass توسط بیمار شروع شده و با توجه به مضطرب بودن بیش از حد بیمار احتمالا به دلیل استرس است. بیمار نمیداند از کی توده وجود دارد و آیا تغییری در سایز یا قوام داشته یا نه. قبل از پیدا کردن توده بیمار سابقه ی فشار خون، خستگی یا بی قراری، تپش قلب، ریزش مو، تغییر در وزن یا اشتها، کم شدن تحمل نسبت به سرما یا گرما و یا تعریق را نمیدهد. بیمار سالم است و هیچ دارویی مصرف نمیکند. سابقه ی فامیلی بیماری تیروئید و نیز سابقه ی رادیوتراپی سر و گردن در کودکی منفی است.

دیگر یافته های پزشکی
سوال در مورد گره های خوش خیم تیروئید

در معاینه توده ی 1 سانتی متری در lateral aspect of right lobe تیروئید لمس میشود که solitary و firm است در لمس لنف نودهای گردنی توده ای به دست نخورد. در قدم بعدی برای بیمار آزمایش TSH (و T3 ، T4) را درخواست میکنیم. همه ی این هورمون ها نرمال هستند. سونوگرافی بیمار یک solid, homogeneous 1-cm mass را نشان میدهد. FNA بیمار یک follicular   neoplasm (TYRADS 4) را نشان میدهد. برای بررسی بیشتر بیمار اسکن رادیونوکلئوتید درخواست میدهیم که هیچ Uptake را در ندول نشان نمیدهد. درمان انتخابی ما برای این بیمار Right lobectomy است.

جراحی تیروئید پرکار

 

حال که مشخصات توده برای ما مشخص شد میتوانیم به سوالات بیمار پاسخ دهیم:

1- توده یک نئوپلاسم است. هرچند ما برای درمان نئوپلاسم های تیروئید خوش بین هستیم اما به هر حال ممکن است از هر 20 نفر یک نفر بدخیمی (malignancy) را نشان دهد. سرطان معده ربطی به سرطان تیروئید ندارد و این دو کاملا از هم جدا هستند.
2- به دلیل احتمالی که برای malignancy و بدخیمی وجود دارد -هرچند این احتمال کم است- درمان پیشنهادی ما جراحی است. بعد از جراحی ما انتظار داریم بیمار مشکل دیگری نداشته باشد.
3- با توجه به منفی بودن سابقه ی خانوادگی به نظر نمیرسد بقیه ی خانواده به دلیل مشکل ژنتیکی دچار عارضه شوند. توصیه میکنیم به هر حال در صورت بروز علائم نشان دهنده کم کاری/ پرکاری، لمس توده در تیروئید یا تغییر در قوام آن به پزشک مراجعه کنند.
4- بله. بیمار را شش هفته ی دیگر ویزیت میکنیم و اگر تغییر خاصی در توده مشاهده نشد تا بعد از زمان مورد نظر صبر میکنیم. در مورد بخیه به جنس پوست بستگی دارد و در بعضی از بیماران جای آن به اصطلاح “گوشت اضافه” میاورد. در بهترین حالت اسکار ناچیزی بعد از یک سال و تمام شدن پروسه ی ترمیم باقی میماند..

دیگر یافته های پزشکی
آيا تمام توده های پستان نياز به نمونه برداری (بيوپسی) دارند؟

 

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

۱ دیدگاه

  • با سلام لطفا راهنماییم کنید

    تیرویید کم کار دارم؛ توصیه به سونو شدم..و بعد fna

    کارسینومای هاپیلاری ۱۲ میل

    لطفا در موردش برام توضیح بدین

    خیلی شوک شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *