علائم سرطان معده و روده چیست؟

سرطان

اکثر سلول ‌های بدن بعد از مدتی پیر شده و می‌ میرند و به جای آن‌ ها سلول‌ های جایگزین می شوند. برای این جایگزین شدن سلول‌ ها در شرایط کنترل ‌شده، تکثیر می ‌شوند.

در شرایط خاصی که همه علل آن مشخص نیست، تکثیر بعضی از سلول‌ ها از کنترل خارج می شود و شروع به تکثیر غیر عادی می‌ کنند. این سلول ها سرطانی شده‌اند و با تکثیر خود توده های سرطانی را ایجاد خواهند کرد.

گاهی گلبول‌ های سفید این مشکل را تشخیص داده و آن‌ ها را در مراحل اولیه از بین می ‌برند اما در سایر موارد به دلیل اینکه سلول‌ های بدن هستند، سیستم دفاعی بدن آن ها را بیگانه تلقی نمی کند و در مقابل آن ‌ها واکنش نشان نمی ‌دهد.

سلول‌ های اضافه حاصل از تکثیر غیر کنترل شده ساختار اندام را به هم می ریزند و به مرور زمان آن عضو بدن کارایی خود را از دست خواهد داد. با گذشت زمان و تکثیر بیشتر، تعدادی از سلول‌ های سرطانی از محل اصلی خود جدا می شوند و از طریق خون یا لنف به سایر اندام‌ ها رفته و آن اندام ‌ها را هم دچار سرطان می‌ کنند.

سرطان معده و سرطان روده

سرطان معده و سرطان روده زمانی ایجاد می ‌شود که سلول‌ های این نواحی به صورت غیر عادی تکثیر می یابند. در کنترل و درمان سرطان مهم ‌ترین نکته تشخیص سرطان در مراحل اولیه است. هر چه تشخیص سرطان زود تر انجام شود امکان معالجه فرد هم افزایش می‌ یابد و با تخریب کمتر و هزینه پایین ‌تر می ‌توان فرد را معالجه کرد. بنابرین شناخت علائم سرطان معده و علائم سرطان روده باعث می ‌شود به محض مشاهده موارد، تشخیص سرطان را داده شود و زمان بیشتری برای درمان وجود داشته باشد.

سرطان معده چیست؟

نوعی سرطان است و شایع ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است. سرطان معده را می توان رشد بدون کنترل سلول های بدخیم در معده دانست .سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می شود.

راه های درمان سرطان معده

سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می آید.

سرطان معده ممکن است از معده به سایر قسمت های بدن به ویژه کبد، ریه ها، استخوان ها، پوشش شکم و گره های لنفاوی گسترش یابد.

عوامل خطر سرطان معده عبارتند از

• عفونت معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری
  • التهاب معده (گاستریت مزمن)
  • کم خونی ناشی از سرطان
  • متاپلازی روده (وضعیتی که در سلول های طبیعی معده با سلول هایی که در روده قرار دارند جایگزین می شود).
  • پولیپوز آدنوماتوز فامیلی (FAP) یا پولیپ معده
  • خوردن غذا هایی که به درستی تهیه نشده یا نگه داری نشده اند.
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان معده (در مادر، پدر، خواهر یا برادر) بویژه در سنین پایین

همچنین مطالعات، عوامل خطرزای زیر را برای سرطان معده یافته اند

بسیاری از اشخاص مبتلا به این بیماری 72 سال یا بیش تر از آن سن دارند.

در مردها بیش تر از زن ها احتمال ابتلا به سرطان معده وجود دارد.

سرطان معده در آسیایی ها، جزیره نشین های اقیانوس آرام، اسپانیایی ها و آمریکایی های آفریقایی تبار شایع تر از آمریکایی های سفیدپوست غیراسپانیایی است.

مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم غذاییشان پر از غذاهای دودی، شور یا ترش باشد، ممکن است در معرض خطر مضاعف ابتلا به سرطان معده باشند. از سوی دیگر خوردن میوه و سبزی های تازه محافظی در برابر این بیماری است.

جراحی سرطان معده توسط جراح سرطان معده
جراحی سرطان معده توسط بهترین جراح سرطان معده

علائم و نشانه های سرطان معده چیست؟

اولین علامت قابل توجه در سرطان معده، ناراحتی گوارشی مبهم یا درد خفیف شکم، تهوع مختصر ولی دائم یا سوزش سردل است که بعد از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد. علائم دیگر مثل وجود خون در مدفوع، استفراغ، خستگی و ضعف شدید یا کاهش وزن شدید نیز باید توسط پزشک بررسی شود.

علائم سرطان معده شامل سوء هاضمه، درد و ناراحتی معده است. این علائم و علائم دیگر ممکن است ناشی از سرطان معده یا سایر شرایط باشند.

در مراحل اولیه سرطان معده علائم و نشانه های زیر بروز پیدا می کند:

• سوزش سر دل
  • درد شکم
  • حالت تهوع و از دست دادن اشتها
  • وجود خون در مدفوع
  • زرد شدن پوست در سفید پوستان
  • بلعیدن دشوار

در مراحل پیشرفته سرطان معده ممکن است علائم و نشانه های زیر با شدت بیشتری رخ دهد:

• وجود خون در مدفوع
  • کاهش وزن بدون علت شناخته شده
  • دل درد
  • زردی (زرد شدن قرنیه چشم و پوست)
  • آسیت (تشکیل مایع در شکم)
  • مشکل بلع

چه عوامل موجب ابتلا به سرطان معده می شوند؟

• مصرف طولانی مدت غذاهای سرخ شده و نمک سود شده
  • غذای الوده به باکتری به خصوص مصرف طولانی مدت غذاهای آماده
  • عفونت بانوعی باکتری با نام هلیکوباکترپیلوری
  •  کاهش اسیدیته معده
  •  جراحی معده درگذشته
  • تماسهای طولانی با داروهایی که ترشح اسید معده را می کاهند (H2 بلوگرها)
  • زخم های معده و برخی پولیپ ها (پولیپ هایی که استعداد بدخیمی دارند)

در افراد دارای گروه خونی A نسبت به گروه خونی O ، میزان بروز سرطان معده بیشتر است.

کم خونی

پرنیسیوز (بیماری خونی ای که بر معده اثر می گذارد)

اگر فکر می کنید در خطر ابتلا به سرطان معده هستید، باید با بهترین جراح سرطان معده درمیان بگذارید. پزشک شما ممکن است بتواند به شما راه هایی برای کاستن از خطر پیشنهاد کند و یا برای معاینات متعارف برنامه زمان بندی شده ای ارائه دهد.

پیشگیری از عوارض بعد از جراحی معده
علائم تشخیص و درمان سرطان معده

روش های تشخیص سرطان معده چیست؟

• تست خون

تست خون (cancer Seek) می ‌تواند در تشخیص چندین نوع سرطان از جمله سرطان معده از طریق آزمایش خون در مراحل اولیه که هنوز هیچ علامت بالینی دیده نمی شود، موثر باشد. این آزمایش بر پایه موای آزاد شده از سلول ‌های سرطانی در خون انجام می شود. انجام این آزمایش به صورت دوره ‌ای می ‌تواند منجر به تشخیص به موقع انواع مختلف سرطان شود. هدف از انجام تست های آزمایشگاهی کمک به تعیین درمان بهینه است.

• رادیوگرافی با ماده حاجبیا کنتراست‌ باریوم

این نوع تصویر برداری موجب وضوح اعضای دستگاه گوارش در عکس رادیولوژی می‌ شود.

• سی تی اسکن یا MRI قفسه سینه، شکم و لگن

این تصویر برداری ها برای ارزیابی روند محل بیماری و همچنین بررسی مناطق بالقوه گسترش، انجام می گیرد.

• رادیوگرافی قفسه سینه

برای ارزیابی ضایعات متاستاتیک

• اولتراسونوگرافی آندوسکوپی (EUS)

ابزار مرحله ای برای ارزیابی دقیق تر از مرحله قبل از عمل تومور است.

• آندوسکوپی و نمونه براداری (بیوپسی)

بیوپسی هر ضایعه زخم باید شامل حداقل شش نمونه از اطراف ضایعه گرفته شده از طریق تغییر شکل بدخیم متغیر باشد. در موارد انتخاب شده، اولتراسونوگرافی آندوسکوپی ممکن است در ارزیابی عمق نفوذ تومور یا دخالت ساختارهای مجاور مفید باشد.

روش های درمان سرطان کولون

سرطان روده و علائم

در ۷۵ درصد موارد ابتلا به سرطان روده یا کولون در افراد بدون سابقه خانوادگی و یا سایر عوامل ایجاد کننده سرطان رخ می ‌دهد و متاسفانه در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است. علائم سرطان روده در موارد پیشرفته عبارت است از:

• ناراحتی مکرر شکم (مانند گرفتگی، نفخ و یا درد)
  • سوزش شدید شکم
  • خونریزی های گوارشی
  • تغییر طولانی یا مکرر در اجابت مزاج (یبوست یا اسهال )
  • دفع ترشحات غیر معمول از مقعد
  • تغییر قطر مدفوع
  • احساس اینکه روده کاملا خالی نمی شود
  • کاهش وزن شدید
  • کم خونی به خصوص در مردان و در سنین بالا بویژه خانم های یائسه
علائم تشخیص و درمان سرطان روده

روش‌ های تشخیص سرطان روده چیست؟

• کولونوسکوپی یا دیدن درون روده بزرگ، بهترین و مطمئن‌ ترین راه برای تشخیص سرطان کولون است.
  • بیوپسی یا نمونه برداری در صورت مشاهده پولیپ یا ضایعه مشکوک در کولونوسکوپی
  • آزمایش خون (تست شناسایی آنتی ژن کارسینوآمبوری یا CEA) که احتمال ایجاد سرطان روده را مورد بررسی قرار می دهد.
  • آزمایش مدفوع جهت یافتن خون درون آن
  • تصویر برداری ‌های رنگی مانند انمای باریوم

چه زمانی برای تشخیص سرطان به متخصص مراجعه کنیم؟

با توجه به خطرناک بودن سرطان معده و سرطان روده و دشواری تشخیص سرطان در مراحل اولیه، توصیه می‌ شود به صورت دوره‌ ای آزمایشات لازم جهت اطمینان از سلامتی خود را توسط پزشک متخصص انجام دهید.

• با سلام خدمت شما بنده زنی ۵۵ ساله‌ و بیش از حد استرس و اضطراب دارم مادرم براثر سرطان معده و کبد ار دنیا رفته‌. حدودا یکساله که معده ام درد می‌کنه ولی در یک‌ماه گذشته بشدت درد داشتم که بمن مرفین زدن و بیش از حد کاهش وزن پیدا کردم ولی هیچ کس رو ندارم بتنهایی با این درد و افسردگی حاد از بین رفتم. باید چکار کنم