روش های تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان پستان

۱- شرح حال و معاینه دقیق

این قسمت حتماً باید توسط پزشک معالج و متخصص سرطان پستان انجام شود. اخذ شرح حال دقیق و کارآمد با پرسیدن سوالات مربوطه و نیز معاینه کامل پستان و زیر بغل باید به درستی توسط پزشک متخصص جراح سرطان پستان انجام شود.

۲- تصویربرداری

در پستان تصویربرداری با 4 روش ماموگرافی، سونوگرافی، MRI و داکتوگرافی امکان پذیر است. ماموگرافی به عنوان غربالگری برای شناسایی سرطان پستان غیرمنتظره در زنان بدون علامت مورد استفاده قرار می گیرد و در مقابل، ماموگرافی تشخیصی برای بررسی زنان مبتلا به یافته های غیرطبیعی مانند توده یا ترشح استفاده می شود.

 

به طور کلی بهترین روش تصویربرداری پستان ماموگرافی است، زیرا آنقدر با ارزش است که می تواند توده ها را حتی قبل از قابل لمس شدن یا قابل رویت شدن با سونوگرافی نشان دهد و در مجموع صحت آن از سونوگرافی بیشتر است. در زنان 40-20 ساله با میزان خطر معمولی باید معاینه و ماموگرافی پستان هر سال یکبار انجام شود. با شروع سن 40 سالگی معاینه و ماموگرافی باید سالانه انجام شود. لازم به ذکر است اشعه ای که در ماموگرافی به بیمار تابانده می شود مطلقاً خطر سرطان پستان را افزایش نمی دهد. در سنین 40-20 سالگی به دلیل دردناک بودن وحساسیت کمتر ماموگرافی توصیه بیشتری به انجام MRI در خانم های جوان وجود دارد. در حقیقت با افزایش سن قدرن تشخیصی MRI کم و ماموگرافی زیاد می شود.

دیگر یافته های پزشکی
علائم بالینی سرطان پستان

 

سونوگرافی در پستان عمدتاً جهت تشخیص ضایعات کیستیک و یا بررسی تغییرات اندازه توده ها در مراجعات بعدی به درمانگاه استفاده می شود و نمی تواند توده های خوش خیم و بدخیم را از هم افتراق دهد. همچنین از این روش تشخیصی برای غربالگری نمی تواند استفاده کرد لما زمانی که به غده های لنفاوی مشکوک هستیم که درگیر هستند یا خیر می توان از سونوگرافی بهره برد.

 

MRI می تواند در بررسی پستان درمان شده از نظر عود تومور و نیز در بیماری که به علت درگیری لنفاوی با سرطان پستان مراجعه کرده است اما تومور اولیه قابل تشخیص نیست استفاده گردد.

سرطان پستان

داکتوگرافی جهت تشخیص و بررسی ترشحات نوک پستان استفاده می شود که بعد از نتایج آن بیوپسی از بافت مترشحه لازم است.

 

شایع ترین محل برای سرطان پستان ربع خارجی فوقانی و بعد اطراف نوک پستان است و کمترین محل شیوع در ربع تحتانی داخلی است.

 

دیگر یافته های پزشکی
مراحل سرطان پستان

امروزه در انتهای تشخیص سرطان پستان همواره بیوپسی از طریق سوزن core استفاده می شود. این بیوپسی باید توسط رادیولوژیست و تحت گاید سونوگرافی انجام شود و نتیجه آن از طریق پاتولوژیت به پزشک مربوطه فرستاده شود. در بیوپسی core باید 12-4 نمونه از بیمار تهیه شود. یکی دیگر از تصویربرداری های موجود در سرطان های پستان اسکن استخوان می باشد که باید در صورت وجود هرگونه علامت استخوانی در مرحله 4-2 سرطان وجود هرگونه علائم متاستاز و نیز مراحل 4و3 انجام شود.

 

 

 

جهت نوبت دهی، وقت مشاوره و ویزیت می توانید با شماره مطب جناب آقای دکتر عباس-علی بخشی جراح تیروئید، پستان و سرطان تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *