درمان غیر جراحی تیروئید

درمان گره های تیروئید

گره های تیروئیدی

بیماران تیروئیدی اغلب اوقات قبل از عکس برداری از گردن به هر دلیلی، حتی از وجود گره های تیروئیدی خود بی خبر هستند. گرچه، به طور معمول بعد از تشخیص چکاپ های منظم و تشخیص های اولیه به منظور رد کردن بدخیم بودن این گره ها انجام می شوند اما معمولا این گره های پنهان و بدون علامت، تقریبا همیشه خوش خیم هستند و اغلب بدون درمان باقی می مانند. گاهی اوقات نیز گره ها موجب بروز علائمی همچون فشار بر نای یا گلو و یا موجب پرکاری تیروئید می شوند که نیاز به درمان دارند. با وجود این که بیشتر ندول های تیروئید خوش خیم هستند اما برخی از این ندول ها به دلایل زیبایی، علائم بالینی مانند درد و یا ترس از تبدیل شدن به انواع بدخیم باید درمان شوند. بنابراین در صورت شک به داشتن توده در تیروئید یا ناحیه گردن، توصیه می شود به یک پزشک مراجعه شود.

درمان های غیر جراحی می توانند در موارد متعددی مورد استفاده قرار بگیرند مثلا:

  • گره های تیروئیدی خوش خیم و محدود
  • در صورت عود یا باقیماندن غدد لنفاوی بعد از جراحی اولیه
  • در صورت عدم توان بیمار برای عمل جراحی آدنوم پاراتیروئید
انواع درمان گره تیروئید
انواع درمان گره تیروئید

درمان های غیر جراحی گره های تیروئید

درمان اصلی ندولهای خوش خیم تیروئید جراحی و یا دیگر درمان های پزشکی می باشد. اما جراحی عوارض خاص خود را دارد. همچنین بهتر شدن هورمون تیروئید به دنبال درمان های هورمونی مهار کننده ندول های تیروئید هنوز مورد بحث است.

با توجه به شیوع بالای گره های تیروئیدی و خوش خیم بودنشان گزینه های درمانی غیر از جراحی تیروئیدوکتومی و لوبکتومی تیروئید، برای بسیاری از بیماران مبتلا به گره های خوش خیم علامت دار، مؤثر است.

دیگر یافته های پزشکی
معرفی غده تیروئید و شایع ترین بیماری آن

در مورد درمان های غیر جراحی روش های بسیاری همچون تکنولوژی های تخریب گره های تیروئیدی به کمک حرارت، مانند ابلیشن (کندوسوز) رادیوفرکانسی توسعه یافته اند. ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA) روشی کم تهاجمی می باشد که با هدایت امواج فراصوت، یک سوزن مخصوص، پروب RFA درون بافت مورد هدف قرار می گیرد. همچنین تکنیک های ابلیتیو (سوزاندن) اتانول نیز می تواند در درمان کیست های تیروئیدی خوش خیم و حتی در درمان متاستازهای گره ای از سرطان پاپیلاری تیروئید، مؤثر باشد.

۱) درمان انتظاری گره تیروئید

در برخی موارد ندول تیروئید احتیاج به درمان ندارد، چناچه به تشخیص پزشک ندول تیروئید خوش خیم باشد، از بیمار خواسته می شود تنها برای بررسی رشد و وضعیت ندول هر چند وقت یکبار مراجعه کند و یا دوباره در یک فاصله مشخصی بیوپسی انجام دهد، چنانچه در این صورت ندول تیروئید در طول زمان تغییر اندازه و تعداد نداشته باشد اصلا نیازی به درمان ندارد.

درمان انتظاری گره تیروئید
درمان انتظاری گره تیروئید

۲) رادیو فرکوئنسی ابلیشن (Radiofrequency Ablation) یا سوزاندن ندول های تیروئید با امواج رادیویی

یک از تکنیک کم تهاجمی برای درمان ضایعات خوش خیم و بدخیم سوزاندن بوسیله امواج رادیویی (RFA) است که در بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. امروزه این تکنیک به دلیل کاربرد آسان و کنترل ناحیه مورد نظر بیشتر مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفته است. به طوری که RFA در ندول های تیروئید جهت درمان عود سرطان و ندول های خوش خیم تیروئید استفاده می شود. در چندین مطالعه منتشر شده ثابت شده است که سوزاندن با امواج رادیویی در کاهش حجم ندول و تخفیف مشکلات کلینیکی بیمار موثر است. این روش درمانی دارای مزایای مهم و متعددی است که عبارتند از:

  • عدم تغییر صدا
  • عدم ایجاد سوختگی پوست ناحیه درمان
  • عدم تشکیل هماتوما در ناحیه درمان
  • عدم آسیب به اعضای حیاتی گردن و ایجاد عفونت

 

دیگر یافته های پزشکی
عارضه ی مهم بعد از عمل جراحی تيروئيد

۳) درمان دارویی گره تیروئید

با وجود اینکه پژوهش ها و مشاهدات اخیر، موجب شک و تردید در مورد اثربخشی این روش درمانی شده است و با توجه به عوارض جانبی قابل توجه آن، به ویژه در زنان یائسه و بیماران مسن، اما همچنان تجویز دوزهای دارویی مهارکننده ی هورمون تیروئید (لووتیروکسین) رایج است.

۴) درمان با ید رادیواکتیو (رادیو یدین) گره تیروئید

این روش درمانی، اغلب در موارد گره های گرم و پرکار توصیه می شود، چرا که بافت های فعال تر، به مواد رادیواکتیو بیشتری برای از بین رفتن نیاز دارند. برای انجام رادیویدین درمانی، بیمار یک دوز رادیواکتیو یدین را قورت می دهد که سپس این ید رادیواکتیو به کمک جریان خون خود را به تیروئید می رساند. البته زنان باردار یا شیرده، به علت عوارض جانبی بالقوه و خطرات پیشرفت سرطان یا کم کاری تیروئید (به این دلیل که بخش زیادی از بافت تیروئید از بین می رود) برای انجام این درمان مجاز نیستند.

۵) تکنیک ابلیتیو (سوزاندن) با اتانول

در دهه های گذشته درمان غیر جراحی و کم تهاجمی مختلف گره های تیروئید توسعه یافته اند و به جای برداشتن گره های تیروئیدی، آنها را می سوزانند. تزریق اتانول از راه پوست، در درمان گره های کیستی، مؤثر می باشد. اما کاربرد این روش در گره های جامد، به علت نفوذ اتانول به بافت های اطراف گره محدود می باشد.

تمام این روش های درمانی غیر تهاجمی گفته شده ایمن هستند ولی می توانند عوارض جانبی موقتی متعددی داشته باشند که عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی
  • تشکیل هماتوم
  • پارگی گره تیروئیدی
  • تب
  • سوزش پوست
  • اختلال در حرکت تار های صوتی

برخی از این عوارض به علت قراردادن سوزن و انتقال حرارت به بافت های مجاور ایجاد می شوند.

دیگر یافته های پزشکی
جراحی تیروئید چیست؟ انواع آن

۶) روش درمانی کم تهاجمی گره های تیروئیدی

اکودرمانی، تنها گزینه ی درمانی غیر تهاجمی در کنار سایر درمان های جراحی و غیر جراحی می باشد. و بر اساس پژوهش ها نشان داده اند که اکوتراپی اثربخشی بالایی دارد و یک روش درمانی ایمن می باشد.

در طی روش درمانی اکوتراپی، گره های تیروئیدی خوش خیم با امواج فراصوت تحت تاثیر قرار گرفته و درمان می شوند. به طوری که هر پرتو مجزا، از پوست بیمار و بافت اطراف گره تیروئیدی با یک سطح انرژی کم عبور می کند و فقط در نقطه ی کانونی که امواج فراصوت به هم می رسند، اثر درمانی اکوتراپی انجام می شود. از این رو بر روی گره های تیروئیدی موثر بوده و آنها را مورد درمان قرار می دهد و بر بافت های مجاور فاقد تاثیر است.

خیلی از بیماران به خاطر ترس از عمل جراحی همیشه یک سوال در ذهن خود دارند که آیا راه دیگری به جز جراحی (مانند تزریق الکل یا RF) برای درمان گره های تیروئید وجود دارد یا نه؟

درمان گره تیروئید
درمان گره تیروئید

در جواب بایستی گفت که گره های تیروئیدی که بدخیم هستند حتما بایستی جراحی شوند و راه های دیگر به جز جراحی برای درمان این نوع تومورها علمی و صحیح نیست. اما گاهاً جهت درمان موارد زیر می توان از روش هایی مانند تزریق الکل به داخل تومور یا روش RF توسط پزشک متخصص جراحی تیروئید استفاده نمود.

  • گره های خوش خیم و محدود
  • غدد لنفاوی عودکرده یا باقیمانده به دنبال جراحی اولیه
  • آدنوم پاراتیروئید در صورتی که بیمار توان عمل جراحی ندارد.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *