نقش تغذیه و دارو و روش های درمان سرطان معده

نقش تغذیه در روند درمان سرطان معده

تغذیه مسئله ی مهمی در روند درمان سرطان معده است. بیمار باید کالری، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز خود را به اندازه ی کافی دریافت کند تا طی درمان قوی بماند.
اما وقتی که فرد به سرطان معده مبتلا است ممکن است مشکلات تغذیه ای پیدا کند، ممکن است ناراحت یا خسته باشد و یا اشتها نداشته باشد. همچنین عوارض جانبی ناشی از درمان یا مصرف مسکن ها مثل تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست نیز ممکن است فرد را اذیت کند.
در صورتی که فرد هرگونه کاهش وزن یا مشکلات تغذیه ای داشته باشد باید آن را با کادر درمانی خود مطرح کند. برای انتخاب یک رژیم غذایی مقوی و خوب یک متخصص تغذیه می تواند کمک کننده باشد. در برخی از بیماران مواد مغذی به صورت وریدی به آنها تزریق می شود. در موارد نادری هم ممکن است از لوله های موقتی برای تغذیه ی فرد استفاده کنند.

تغذیه پس از جراحی معده

از یک متخصص تغذیه برای کمک به تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن بیمار می توان استفاده کرد. این متخصص با ارائه ی یک برنامه ی غذایی و تعیین نوع و میزان مواد مصرفی می تواند از کاهش وزن و مشکلات تغذیه ای بیمار جلوگیری کند.
پس از جراحی معده، بیمار باید ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مانند ویتامین D، آهن و کلسیم را دریافت کند. گاهی اوقات ویتامین B12 نیز به بیمار داده می شود.
برخی از افراد پس از جراحی معده مشکلاتی در خوردن و آشامیدن پیدا می کنند. مایعات ممکن است به سرعت وارد روده ی کوچک شوند و سبب ایجاد سندروم Dumping شوند که در آن فرد علائمی مانند انقباض عضلات، تهوع، نفخ، اسهال و سرگیجه پیدا می کند.

جراحی معده و برداشتن تومور

با برداشتن تومور در مراحل اولیه سرطان معده می‌توان آن را درمان کرد؛ معمولاً بخش آسیب دیده و سرطانی معده و گاهی اوقات تمام معده از بدن خارج می‌شود. این عمل گاهی توسط جراحی لاپاروسکوپی یا لاپاراتومی  صورت می‌پذیرد. با بهره‌گیری از بعضی تکنیک‌های جراحی سرطان معده حتی در صورت پیشرفته بودن سرطان و قابل علاج نبودن آن می‌توان علائم را تا حدی تسکین داد.
فرد می تواند در مورد انواع گزینه های جراحی ممکن برای خود با پزشک خود مشورت کند:
برداشتن بخشی از معده برای تومورهای ناحیه ی تحتانی معده: جراح بخش تحتانی معده را به همراه تومور خارج می کند و قسمت باقی مانده ی آن را به روده متصل می کند. غدد لنفاوی و یا بافت های مشکوک اطراف را نیز ممکن است خارج کند.
جراحی و برداشتن کامل معده (گاسترکتومی) برای تومورهای فوقانی معده:
جراح تمامی معده به همراه غدد لنفاوی اطراف، بخشی از مری و روده ها و بافت های اطراف تومور را خارج می کند. در موارد نادری نیز ممکن است طحال را خارج کند. جراح سپس مری را به طور مستقیم به روده ی کوچک وصل می کند.
مدت زمانی که طول می کشد تا بیمار بهبودی خود را پس از جراحی بازیابد برای هر فرد متفاوت می باشد و ممکن است یک هفته یا بیشتر در بیمارستان بستری باشد. در روزهای اول پس از جراحی فرد ممکن است درد داشته باشد که داروهایی برای کنترل آن استفاده خواهد شد. قبل از جراحی درباره ی درد ناشی از عمل با پزشک خود مشورت کنید.
بسیاری از افرادی که جراحی معده می کنند برای مدتی احساس خستگی یا ضعف می کنند. کادر درمانی، بیمار را از لحاظ داشتن خون ریزی، عفونت یا مشکلات دیگر تحت نظر خواهد داشت.
جراحی ممکن است سبب اسهال یا یبوست فرد شود. این علائم نیز معمولا با دارو و یا تغییر رژیم غذایی قابل کنترل اند.

شیمی درمانی سرطان معده

شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان معده با داروهای ضد سرطانی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد یا تکثیر آنها را متوقف می‌سازد. شیمی درمان تکمیلی، درمانی است که در آن از عمل جراحی در کنار شیمی درمانی استفاده می‌شود، برای مثال، احتمالاً یک دوره شیمی درمانی پس از عمل جراحی تجویز می‌شود تا هر گونه سلول سرطانی انتشار یافته از تومور اولیه نابود شود. البته گاهی اوقات شیمی درمانی پیش از جراحی برای کوچک‌تر کردن تومور و تسهیل عمل جراحی انجام می‌شود، این شیوه‌ی درمان سرطان معده را نئو ادجوونت گویند.
فرد ممکن است شیمی درمانی را در خارج از بیمارستان در مطب پزشک یا در خانه دریافت کند. برخی از بیماران برای این کار بستری می شوند.
عوارض جانبی این درمان به نوع دارو و میزان مصرف آن بستگی دارد. داروهای شیمی درمانی روی سلول های سرطانی که رشد سریع دارند اثر می گذارد اما ممکن است روی سلول های سالمی که رشد سریعی دارند نیز اثر بگذارد:
  • سلول های خونی

هنگامی که در اثر مصرف داروهای شیمی درمانی سطح سلول های سفید خون پایین می اید فرد مستعد عفونت یا خون ریزی می شود و احساس ضعف و خستگی شدیدی می کند. آزمایش خون فرد به طور مرتب توسط کادر درمانی چک می شود. در صورتی که سلول های خون فرد کم شوند پزشک ممکن است به طور موقت درمان را متوقف کند و یا دوز دارو را کم کند. برخی از داروها نیز وجود دارند که می توانند سلول های سفید خون را بالا ببرند.
  • سلول های موجود در ریشه ی موها

شیمی درمانی می تواند سبب ریزش موها گردد. پس از اتمام درمان موهای بیمار مجددا شروع به رشد خواهند کرد اما رنگ و ضخامت آنها ممکن است اندکی تغییر کند.
  • سلول های مخاط سیستم گوارش

شیمی درمانی می تواند موجب کاهش اشتها، تهوع، استفراغ یا زخم دهان و لب ها شود. کادر درمانی بیمار داروها و توصیه هایی را جهت کنترل این عوارض  به او می دهد. این عوارض معمولا پس از اتمام درمان برطرف می شوند.
برخی از داروهایی که برای درمان سرطان معده استفاده می شوند ممکن است سبب لکه های پوستی، ریزش مو و خارش یا بی حسی دست و پاهای بیمار شوند.

پرتو درمانی سرطان معده

در پرتودرمانی پرتوهای تابشی با انرژی بالا بر روی بافت سرطانی متمرکز می‌شود تا سلول‌های سرطانی از بین بروند یا تکثیرشان متوقف گردد. پرتو درمانی معمولاً برای درمان سرطان معده به کار برده نمی‌شود، اما گاهی اوقات برای کوچک کردن بخش خاصی از تومور سرطانی دامن زننده به سرطان کاربرد دارد.
پرتودرمانی سرطان معده
پرتودرمانی سرطان معده

 

دیگر یافته های پزشکی
عوارض درمان جراحی سرطان معده

پرتو ـ شیمی درمانی

در بعضی موارد ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی (پرتو ـ شیمی درمانی) علاوه بر عمل جراحی توسط سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمان سرطان معده معمولاً نزدیک به زمان انجام عمل جراحی بر روی بیمار انجام می‌شود.
پرتو درمانی از اشعه ی پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این درمان فقط روی ناحیه ای از بدن که تحت درمان است تاثیر می گذارد. برای درمان سرطان معده معمولا پرتو درمانی در ترکیب با شیمی درمانی به کار می رود.
پرتو از طریق دستگاه بزرگی به بدن بیمار تابانده می شود. این کار در بیمارستان انجام می گیرد. درمان در 5 روز از هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.
عوارض جانبی این درمان به منطقه ای از بدن که درمان می شود بستگی دارد. پرتو درمانی قفسه ی سینه و شکم ممکن است سبب زخم، سوختگی مشابه آفتاب سوختگی یا درد در معده یا روده ها گردد. فرد ممکن است تهوع یا اسهال نیز داشته باشد. برای رفع این عوارض جانبی توصیه ها و داروهایی به بیمار داده می شود.
قرمزی، خشکی، حساسیت و خارش پوست در منطقه ی تحت درمان طبیعی می باشد.
در طول این درمان ممکن است بیمار احساس خستگی شدیدی داشته باشد، مخصوصا در هفته های پایانی درمان. فرد باید خوب استراحت کند. پزشکان توصیه دارند که بیمار فعالیت روزمره ی خود را حفظ کند اما از فعالیت های شدید و خسته کننده بپرهیزد.
اگرچه عوارض جانبی پرتودرمانی می تواند آزار دهنده باشند اما پزشکان معمولا آن را کنترل کرده یا ازبین می برند. این عوارض معمولا پس از خاتمه ی درمان برطرف می شوند.

نظر پزشک دیگر

قبل از شروع درمان، فرد ممکن است نظر پزشک دیگری را درمورد تشخیص و درمان بیماری خود بداند. برخی از بیماران نگران اند که صحبت کردن در این مورد می تواند موجب دلخوری پزشک شود. اغلب عکس این قضیه درست است و اکثر پزشکان از این مسئله استقبال می کنند.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *