کانسر معده؛ جراحی یا درمان های دیگر؟

کانسر معده (آدنوکارسینوم)

کانسر بیماری رایج و شایع معده می باشد. معمولاً وقتی خود را نشان می دهد که در مرحله پیشرفته ای قرار داشته باشد به ندرت می توان کنسر معده را در مراحل ابتدایی تشخیص داد که آن هم مواقعی است که بیمار به صورت اتفاقی در آندوسکوپی متوجه این بیماری می شود. لذا پس از تشخیص کنسر معده اغلب موارد با بیماری پیشرفته ای مواجه هستیم که درمان جراحی به تنهایی کارآمد نیست و لذا درمان های دیگر مانند کموتراپی و رادیوتراپی به عنوان درمان کمکی استفاده می شود.

 

چگونه متوجه پیشرفته بودن یا نبودن کانسر معده شویم؟

پس از تشخیص کنسر معده اولین اقدام انجام CT SCAN است. CT SCAN که به صورت خوراکی و تزریقی از قفسه سینه و شکم و لگن انجام می دهیم. بیماری در موارد پیشرفته با انجام این کار مشسخص می شود.

آیا در صورتی که CT SCAN یافته ی خاصی به نفع پیشرفته بودن تومور نشان ندهد، می توان به قطعیت گفت که تومور در مرحله اولیه است؟

در جواب این سوال باید گفت که CT SCSN در تشخیص غدد لنفاوی درگیر و عمق تومور حساسیت کافی را ندارد و لذا از ابزار دیگر به نام آندوسونوگرافی برای رفع این نقیصه استفاده می کنیم. پس اقدام بعدی ما در بیمارانی که CT SCAN شکمشان به ظاهر نرمال است انجام آندوسونوگرافی است. بدیهی است اگر غدد لنفاوی درگیر و یا  عمیق بودن تومور با این روش مشخص شد ما بیماری را پیشرفته تلقی می کنیم.(پیشرفته بودن بیماری الزاماً علامت لاعلاج بودن بیماری نیست) بلکه نشانه ی این است که احتمالاً درمان شدیدتری لازم است و این بیماران از عود بیشتری برخوردارند.

دیگر یافته های پزشکی
پرسش درباره آزمایش تیروئید و سونوگرافی در رابطه با کلسیم فرد

در مواردی که بیماری را پیشرفته تلقی کنیم درمان اول جراحی نیست بلکه ابتدا بیماران را شیمی درمانی می کنیم و سپس از جراحی برای درمان استفاده می کنیم.

 

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *