احساس تغییر در صدا و ارتباط آن با بیماری تیروئید

مدتی است که احساس تغییر در صدای خود دارم آیا ممکن است ارتباطی با بیماری تیروئید داشته باشد؟

سوال بیمار:

مدتی است که احساس تغییر در صدای خود دارم آیا ممکن است ارتباطی با بیماری تیروئید داشته باشد؟

پاسخ پزشک:

بسیاری از بیماران که از ارتباط جراحی تیروئید با گرفتگی صدا مطلع هستند احساس می کنند بیماری تیروئید ارتباط مستقیمی با گرفتگی صدا دارد، به گفته بهترین جراح تیروئید در حالیکه معمولاً اینطور نیست در دو حالت گرفتگی صدا می تواند با بیماری تیروئید در ارتباط باشد:

1- بیمارانی که جراحی تیروئید انجام داده اند و به خاطر دستکاری یا آسیب عصب دچار گرفتگی صدا شده اند.

2- بیمارانی که کانسر پیشرفته و وسیع تیروئید دارند و به خاطر گرفتار شدن عصب حنجره ای دچار گرفتگی صدا شده اند در غیر این صورت معمولاً گرفتگی صدا ارتباطی با بیماری تیروئیدی ندارد.

معاینه گرفتگی صدا
معاینه گرفتگی صدا و بیماری تیروئیدی

گرفتگی صدا چیست؟

زمانی که شما عمل بازدم را انجام می دهید، هوا از داخل گلو و تارهای صوتی عبور می کند و باعث باز شدن دهان و بینی می شود. هنگام صحبت کردن، تارهای صوتی مانند زمانی که هوا از بین آنها عبور میکند، باعث ایجاد لرزش و تولید صدای خاص شما می شود. اختلالات صدا معمولا شامل:

  • احساس دردو ناراحتی هنگام صحبت کردن
  • اشکالدر کنترل صدا هنگام بلند حرف زدن
  • مشکل در فریاد زدن
  • تغییر کیفیت صدا

 

خشونت صدا معمولا ناشی از مشکل در طناب‌های صوتی است و ممکن است باعث التهاب حنجره شود که تحت عنوان لارنژیت شناخته می‌شود. حنجره (به اسم جعبه‌ی صدا شناخته می‌شود) در ورودی دستگاه تنفسی قرار دارد و حاوی طناب‌های صوتی است. دیواره‌ی بیرونی حنجره که غضروفی است معمولا به عنوان “سیب آدم” شناخته می‌شود. طناب‌های صوتی دو باند عضلانی هستند که یک “V” در داخل حنجره ایجاد می‌کنند. هنگام آواز خواندن و یا صحبت کردن تارهای صوتی می‌لرزند و تولید صدا می‌کنند.

گرفتگی صدا و حنجره چگونه ایجاد می شود؟

 زمانی که انسان صحبت می کند، تارهای صوتی دچار لرزش  می شوند و در نتیجه صدای شما تولید می شود. ریه، حنجره و دهان از جمله اعضای بدن هستند که در تولید صدا نقش دارند و آسیب دیدن هر کدام از این قسمت ها می تواند سبب بروز اختلال در صدای فرد شود. زمانی که در صدای طبیعی فرد تغییری ایجاد شود، گفته می شود شخص دچار گرفتگی یا خشونت صدا شده است.

یکی از دلایل شایع گرفتگی صدا مشکلات تیروئیدی است.

مشکلات تیروئیدی و تغییر صدا

وجود گره های تیروئیدی در غده تیروئید و فشار آن بر عصب حنجره که در کنار این غده وجود دارد می تواند منجر به گرفتگی صدا و در صورت بی توجهی به آن از کار افتادن آن می شود.

دیگر یافته های پزشکی
درمان پرکاری تیروئید آیا نیاز به عمل جراحی دارد یا نه؟

این بیماران باید به پزشک متخصص غدد مراجعه کنند و از طریق آزمایش یا سونوگرافی نسبت به وضعیت خود مطلع شوند، همچنین در صورتی که در این بیماران گره تیروئیدی وجود نداشته باشد ممکن است گرفتگی صدا به دلیل رفلاکس معده در طول شب باشد که این مواد بر تارهای صوتی اثر می گذارد و این دسته از افراد باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند.

کم کاری تیروئید و گرفتگی صدا
کم کاری تیروئید و گرفتگی صدا

 

کم کاری تیروئید و گرفتگی صدا

بعضی از علل گرفتگی صدا سیستمیک هستند؛ یعنی یک بیماری عمومی رخ می دهد که گرفتگی صدا نیز جزئی از علائم آن است. در کم کاری تیروئید نیز ممکن است قسمت های مختلف بدن دچار اِدم شود. این وضعیت در حنجره به شکل تغییر صدا خودش را نشان خواهد داد.

پولیپ حنجره چیست؟

پولیپ حنجره مرحله برگشت ناپذیر خشونت صدا در کم کاری تیرویید می باشد و ناشی از تجمع موکوپلی ساکاریدها و هیالورونیک اسید می باشد. با توجه به شیوع هیپوتیروئیدی به بویژه در زنان سنین پیش از یایسگی در صورت پیدایش خشونت صدا در چنین افرادی توجه بیشتر به اختلالات تیروئیدی و انجام آزمونهای تیروئید ضروری به نظر می رسد.

زمانی که همراه با گرفتگی صدا، مشکلات دیگری مانند دشواری بلع، خرخر کردن در زمان تنفس، نفس کشیدن خشن و پرسر و صدا و درد یکطرفه گوش وجود داشته باشد، باید توجه بیشتری داشته باشید؛ چون این علائم می تواند نشان دهنده وجود بدخیمی در حنجره یا مری باشد.

دیگر یافته های پزشکی
سوال در مورد درمان های غیر جراحی تیروئید

آیا با برداشتن غده تیروئید تارهای صوتی فلج میشوند؟

یکی از مشکلات اصلی بعد از برداشتن غده تیروئید، آسیب یا فلج تارهای صوتی است که موجب تغییراتی در صدای فرد می‌شود. دو دسته اعصاب شامل عصب راجعه حنجره و شاخه خارجی عصب فوقانی حنجره نزدیک به غده تیروئید وجود دارند که به کنترل صدا کمک می‌کنند.

آسیب به عصب راجعه حنجره به دنبال برداشتن غده تیروئید می‌تواند منجر به از دست رفتن صدا شود. احتمال آسیب و فلج دائمی اعصاب راجعه حنجره حدود ۱% است.

تغییرات موقت صدا مثل خشن شدن صدا، خستگی صدا و صدای ضعیف ممکن است در ۵ تا ۱۰% بیماران بعد از برداشتن غده تیروئید اتفاق بیفتد. این مشکل موقتی بوده و معمولا بدلیل تحریک اعصاب صوتی بخاطر جابجا کردن آن‌ها هنگام جراحی برداشتن غده تیروئید یا به دلیل التهاب بعد از جراحی اتفاق می‌افتد. تغییر صدا معمولا بعد از چند هفته از جراحی برداشتن غده تیروئید بهبود می‌یابد، گرچه ممکن است بیش از ۶ ماه طول بکشد.

در‌ صورتی که طی برداشتن غده تیروئید هر دو عصب راجعه حنجره آسیب ببینند، تارهای صوتی ممکن است بسته شده و اجازه عبور هوا از دهان و بینی به ریه‌ها را ندهند. در این شرایط ممکن است لوله تراکئوستومی قرار داده شود تا عبور هوا به ریه‌ها را تسهیل کند. البته این حالت به ندرت اتفاق می‌افتد.

تیروئید کم کار

 

چنانچه طی برداشتن غده تیروئید شاخه خارجی عصب فوقانی حنجره آسیب ببیند و به درستی عمل نکند، تارهای صوتی ممکن است به درستی کار کنند. با این حال در ساخت صداهای با تن بالا و فریاد زدن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. این گونه تغییرات شایع‌تر است اما معمولا خیلی محسوس نیست.

در صورتی که بعد از برداشتن غده تیروئید ، هر یک از این تغییرات صدا بیشتر از ۶ ماه طول بکشد، احتمالا تغییری دائمی است. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند در تعیین دقیق مشکل و انجام راهکارهایی برای تغییر محل تارهای صوتی و بهبود کیفیت صدا بسیار کمک کننده باشد.

دیگر یافته های پزشکی
آيا برداشتن غدد لنفاوی گردن هم در جراحی تيروئيد بايستی انجام شود؟

امروزه با پیشرفت در زمینه جراحی برداشتن غده تیروئید و استفاده از عصب سنج حین جراحی احتمال آسیب به اعصاب حنجره و تارهای صوتی بسیار کاهش یافته است.

درمان خانگی گرفتگی صدا

اگر صدایتان گرفته، قبل از این که نگران شوید و به بیماری های جدی فکر کنید، از درمان های خانگی کمک بگیرید؛ شاید مشکل تان جدی نباشد و براحتی برطرف شود.

 در مواقع گرفتگی صدا:

  • کمتر صحبت کنید
  • مایعات فراوان بنوشید
  • استفاده از بخور سرد

چه مواقعی برای درمان گرفتگی صدا به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

در صورتی که روش‌های خانگی پیشگیری کننده، گرفتگی صدای شما را کاهش ندهد، به پزشک مراجعه کنید تا با تعیین علت گرفتگی صدا و درمان مناسب به شما کمک کند. اگر دچار صدای خشن مداوم و مزمن هستید، ممکن است علت آن یک بیماری جدی باشد و نیازمند مراجعه به پزشک باشید. مداخله اولیه اغلب پیش آگهی شما را بهبود می‌بخشد. شناسایی علت گرفتگی صدای مزمن مانع از تشدید وضعیت شود و هر گونه آسیب به طناب صوتی یا گلو را محدود کند.

اگرچه صدای خشن معمولا اورژانسی نیست، اما ممکن است با برخی بیماری‌های جدی مرتبط باشد. اگر گرفتگی صدا بیش از یک هفته در کودکان و بیش از ۱۰ روز در بزرگسالان طول بکشد، برای بررسی و درمان باید به پزشک مراجعه کنید. اگر گرفتگی صدا با خلط (در کودکان) و مشکل بلع یا تنفسی همراه باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. به علاوه ناتوانی ناگهانی در صحبت یا ناتوانی در ادا کردن جملات مرتبط با هم، ممکن است نشان دهنده‌ی یک بیماری جدی پزشکی باشد.

جهت ویزیت و ارتباط بیشتر میتوانید با شماره مطب جناب دکتر علی بخشی تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۶۵

۰۲۱-۶۶۱۲۶۰۴۴

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *