پرسش و پاسخ در مورد علائم تیروئید

علائم تیروئید در فرد بیمار

آقای ۵۰ ساله سفید پوست با علائم لرزش و بی قراری مراجعه کرده است. شغل بیمار نقاشی های ظریف بر روی ظروف است و نگران این است که نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

بیمار سوال خود را از جراح تیروئید می پرسید که آیا این بیماری به طور کامل درمان پذیر است یا تا آخر عمر همراه او می ماند؟ که اینگونه نیست. بیمار با مصرف قرص و در صورت نیاز ید درمانی بهبودی نسبی پیدا میکند به گونه ای که بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد سوال دیگر بیمار این است که روند درمان چقدر طول میکشد؟ که با توجه به جواب آزمایش بیمار و میزان بیماری میتواند متفاوت باشد ولی در کل درمان تا  آخر عمر ادامه دارد ولی بهبودی نسبی به صورت تدریجی در طی چند ماه اتفاق میوفتد.

بیمار در سال پیش در یکی از عروقش استنت گذاشته و نگران بدتر شدن مشکلات قلبیش به دلیل این بیماری است که به دلیل اینکه پرکاری تیروییدی بر روی سیستم قلبی عروقی تاثیر به سزایی دارد باید بیمار را از لحاظ مشکلات قلبی فالو آپ کرد.

جراح سرطان تیروئید و یددرمانی

پرسش از بیمار

از بیمار درباره بزرگی غده تیرویید ،درد غده تیروئید ،یا حس توده در منطقه تیروئید میپرسیم . درباره تحمل به گرما در چند وقت اخیر سوال میپرسیم . در سابقه قبلی پزشکی او درباره تست های تیروییدی که داده سوال میپرسیم . یا درباره درمان با ید یا هورمون سوال میپرسیم . در معاینه باید به بی قراری ،عصبانیت ،بیش فعالی،و علائم دهیدراسیون دقت کرد . به ضربان هم باید دقت کرد. در معاینه پوست به گرمی پوست باید دقت کرد . در معاینه چشم به اگزافتالموس و پروپتوزیس و لید لگ دقت کرد . در معاینه نورولوژی به ضعف اندام فوقانی باید دقت کرد . TF4 , TSH,BHCG در تست آزمایشگاهی باید درخواست داد.

آيا برداشتن غدد لنفاوی زير بغل در سرطان پستان ضروری است؟