پركاری پاراتيروئيد در زنان و سالمندان

پرکاری پاراتیروئید در زنان و سالمندان چگونه است ؟

در جلوی گردن پشت غده تیروئید چهار غده کوچک پاراتیروئید قرار گرفته‌اند. هورمونی که این غدد می‌سازند هورمون پاراتیروئید نام دارد این هورمون سطح کلسیم و فسفر را در خون و استخوانها تنظیم می‌کند. به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، هورمون پاراتیروئید همچنین در جذب کلسیم از غذا و کاهش میزان از دست دادن کلسیم در ادرار به بدن کمک می‌کند.

پرکاری پاراتیروئید نوعی اختلال سلامتی است که زمانی به آن مبتلا می‌شوید که غدد پاراتیروئید مقدار زیادی هورمون پاراتیروئید بسازد که سبب افزایش کلسیم در خون که عملکرد نامناسب در بدن دارد. این بیماری در زنان و افراد مسن شایعتر است. آنچه می‌خوریم یا هرگونه فعالیتی در پرکاری پاراتیروئید نقش ندارند پس از ۶۰ سالگی احتمال ابتلا به پرکاری پاراتیروئید یک در ۱۰۰۰ نفر است. در صورت انجام آزمایش خون افزایش سطح کلسیم را نشان می‌دهد، که همراه با علائم احساس افسردگی یا خستگی بیش از حد معمول است.

الزام انجام آزمايش تيروئيد

راه‌های تشخیص پرکاری پاراتیروئید

در صورت ترشح کلسیم بیشتر در خون باعث کاهش اشتها، تهوع، استفراغ یا یبوست یا دل درد می‌شود. همچنین ممکن است به سنگ کلیه مبتلا شوید. افزایش کلسیم در کلیه‌ها ممکن است باعث تشنگی یا افزایش نیاز به دفع ادرار که در نهایت منجر به تضعیف استخوانها و شکستگی آنها می‌شود. از راه‌های تشخیص آزمایش خون، عکس رادیوگرافی از استخوان‌ها و آزمایش تراکم استخوان، سونوگرافی جهت بررسی سنگ کلیه و آزمایش مخصوص برای پیدا کردن غده پاراتیروئید غیرطبیعی درخواست می‌شود. درمان پرکاری پاراتیروئید جراحی توسط جراح تیروئید است تا از رشد غده در گردن جلوگیری کند در صورتی که علائم بیماری کم باشد نیاز به جراحی نیست و باید هر 6 ماه یکبار آزمایش داده و داروهایی که سطح کلسیم خون را پایین می‌آورند استفاده کنند.